Gå til innhold

Får ikke jobb

fantenberg

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er student i oslo som leter etter deltidsjobb, og jeg har vel søkt sånn cirka på 100 plasser, men jeg får ikke jobb. Begynner å bli frustrert. Skjønner at det fins bedre kandidater, da jeg ikke har noen erfaring, men en jobb må jo være den første.

Jeg søker via annonser på finn.no, deltidsjobb.no og nav.no, men som sagt uten hell. Jeg får ikke komme på intervju engang.

Søker på helt vanlige jobber som f.eks. kassajobber på Ica/Kiwi/Rimi, og ekstrahjelper på forskjellige butikker som for eksempel bokhandlere, kjøkken og intertiørbutikker osv.

Hva skal jeg gjøre? Jeg må ha jobb!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altid prat med de personlig.

Forige arbeidsgiveren min sa at jeg mest sansynlig ikke ville ha fått jobben om det ikke hadde vært for at jeg var på hugget, møtte opp når de åpna og spurte etter jobb.

Nå var ikke denne jobben annonsert, men hadde hørt rykter om at de trengte folk...han sa noen andre også hadde tatt kontakt...via mail, og via andre folk (de hadde sendt andre folk for å spørre om de selv kunne få jobb der...ja, rimelig håpløst).

Smil pent, og vær ærlig når du spørr etter jobb :-) Spesielt når det går på kassajobber, så vil det altid være ett pluss å virke glad og utadvendt. Får fint førsteinntrykk.

Lenke til kommentar

Om du har hatt lærere på høyskole/universitet du har jobbet mye sammen med kan du også bruke dem som referanser. Så lenge referansen ikke er for gammel (f.eks oppgi en lærer du ikke har sett på mange år) og kjenner deg personlig hvordan du jobber og er, så kan du bruke dem. Men jeg vil anbefale å ringe dem du ønsker som referanser og forhøre deg om de kan være det, og for å varsle at dem kan bli kontaktet.

Men unngå å bruke kompiser og venner som referanser. Det burde være et "profesjonelt" forhold til referansen, f.eks igjennom skolearbeid, jobb, verv, o.l.

Lenke til kommentar

Hvis du har søkt 100 steder uten å få napp tror jeg minst ett av følgende må holde:

1: Du har søkt på jobber som er for attraktive. I tilfelle er det bare å sikte lavere – i alle fall inntil du får litt CV-fyll.

2: Du har skrevet noe direkte rart i søknad/CV.

Burde ikke være så vanvittig vanskelig å skaffe en eller annen jobb når du ikke er særlig kritisk – selv uten kontakter eller nevneverdig erfaring.

Lenke til kommentar

Takker for svar gutter. (Antar at dere er gutter, vet egentlig ikke hvorfor, men jeg gjør nå det.)

Jeg bor like ved en KIWI og en Meny her. Jeg kan jo begynne på de to. Stikke innom og spørre. Jeg aner ikke om de trenger folk, men kan vel ikke skade å spørre.

Når det gjelder CV og søknad, så tror jeg rett og slett at de jeg konkurrerer med har erfaringer og referanser å vise til, noe som gjør at de glemmer meg, forståelig nok. Jeg tror ikke jeg søker på for attraktive jobber, eller at jeg har skrevet noe rart i søknaden min.

Som oftest står det "Erfaring ønskelig/en fordel, men ikke en betingelse." Og da er det selvsagt noen med erfaring som søker også, og de får lettere jobb. Forståelig nok.

Men som sagt, takk for svar. Jeg får rett og slett bare gå rundt på alle dagligvarene i byen å spørre.

Lenke til kommentar

Ja, du må ikke være redd for å ta litt initiativ når du skal søke jobb. Om man ikke spør om å få jobb eller sier at man ønsker det, så blir man heller ikke tilbudt det. Bare å stikke hodet fram. :)

Om du ønsker å søke jobb hos noen som ikke søker folk kan du gi dem en åpen søknad og CV, så har de det om det plutselig dukker opp noe ved en senere anledning.

Lenke til kommentar

Greit nok å stikke hodet frem, men her står det sort på hvitt at du skal sende mail med søknad. Jeg ville funnet et par lure spørsmål du lurer på ang jobben, ring fort som f*** (før kl 6), si du holder på å skrive søknad, lurer på xx og yy. De vil ha søknad snarest – om du stiller et lurt spørsmål eller to på telefon og søknaden ligger hos UPS i løpet av kvelden har du gjort ditt.

Å ha ansatte som følger instruksjoner er ålreit. Men initiativ er også ålreit. Kombinerer du det blir det bra.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Par spørsmål du kan stille, forresten:

-når ser de for seg at de har bestemt seg for hvem de vil ansette? Si f.eks. at du er i prosesser hos andre selskaper, men synes denne jobben virker bra, og vil helst ikke vil si ja til andre før du har hørt fra de. (En hvit løgn, men det får være lov. ;) )

-kan den som får jobben begynne rimelig kort etter at ansettelsen er bestemt? Kjipt å etterpå få vite at du skal erstatte en som slutter om tre måneder, og kan begynne i november ...

Om du har noe du lurer på om jobben er det sikkert et minst like lurt tema, men det virker jo ganske klart på annonsen.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...