Gå til innhold

Test: Opera 10


Anbefalte innlegg

Mange gode funksjoner i Opera som ikke er nevnt D:

 

Feks muligheten til å bestemme hva Opera skal gjøre med forskjellige filtyper, som at alle .jpg filer havner på c:\bilder, eller at de skal åpnes i et spesielt program med en gang de er ferdig å laste.

 

Ting som Speed Dial er kanon, og man kan ha flere enn 25 sider der.

 

Ved å editere speeddial.ini kan man legge til:

 

[Size]
Rows=x
Columns=y

 

Kan man bestemme selv hvor mange felter man vil ha.

 

Edit: Stavekontrollen er også kjekk!

Et knallgodt eksempel!

 

I din Speed Dial må du inn i en konfig-fil for å endre antall felter (untatt de standard 2x2,3x3,4x4,5x5) mens jeg - med speed dial i firefox - ikke bare har mulighete for faner i selve speed dialen, noe som er genialt til å f.eks dele inn i aviser - torrents - data - skole, men kan også endre antall felter enkelt - enklere enn å endre noen som helst innstilling i Opera - for hver enkelt fane individuelt i selve fanen.

 

Ikke for å virke som en FF fanboy. Jeg er ikke i tvil om at funksjonen som lagrer bilder automatisk i C:\bilder er både god og bra, men jeg vil tippe den er bedre i firefox.

 

~Torstein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I din Speed Dial må du inn i en konfig-fil for å endre antall felter (untatt de standard 2x2,3x3,4x4,5x5) mens jeg - med speed dial i firefox - ikke bare har mulighete for faner i selve speed dialen, noe som er genialt til å f.eks dele inn i aviser - torrents - data - skole, men kan også endre antall felter enkelt - enklere enn å endre noen som helst innstilling i Opera - for hver enkelt fane individuelt i selve fanen.

 

Ikke for å virke som en FF fanboy. Jeg er ikke i tvil om at funksjonen som lagrer bilder automatisk i C:\bilder er både god og bra, men jeg vil tippe den er bedre i firefox.

 

~Torstein

 

Der er ein eigen knapp i Speed Dial til konfigurering. Der kan du enkelt krysse av for den størrelsen du vil ha, samt legge inn/endre bakgrunnsbilde på Speed Dial.

 

Kontroller fakta før du uttalar deg :-)

 

Edit: *kremt* ser no at det handlar om å legge inn meir enn 25 sider (5x5) i Speed Dial, og ikkje berre å endre frå standardoppsettet. :blush:

 

Edit2: så er jo det store spørsmålet; Har du faktisk behov for meir enn 25 sider i Speed Dial? Når du har 25 valg som skal vere "hurtigvalg" så forsvinn jo heile poenget med den, og du kan like gjerne bruke bokmerker.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
I din Speed Dial må du inn i en konfig-fil for å endre antall felter (untatt de standard 2x2,3x3,4x4,5x5) mens jeg - med speed dial i firefox - ikke bare har mulighete for faner i selve speed dialen, noe som er genialt til å f.eks dele inn i aviser - torrents - data - skole, men kan også endre antall felter enkelt - enklere enn å endre noen som helst innstilling i Opera - for hver enkelt fane individuelt i selve fanen.

 

Ikke for å virke som en FF fanboy. Jeg er ikke i tvil om at funksjonen som lagrer bilder automatisk i C:\bilder er både god og bra, men jeg vil tippe den er bedre i firefox.

 

~Torstein

 

Der er ein eigen knapp i Speed Dial til konfigurering. Der kan du enkelt krysse av for den størrelsen du vil ha, samt legge inn/endre bakgrunnsbilde på Speed Dial.

 

Kontroller fakta før du uttalar deg :-)

 

Edit: *kremt* ser no at det handlar om å legge inn meir enn 25 sider (5x5) i Speed Dial, og ikkje berre å endre frå standardoppsettet. :blush:

Vel, for å quote meg selv en gang til:

"må du inn i en konfig-fil for å endre antall felter (untatt de standard 2x2,3x3,4x4,5x5)"

 

Les hva jeg skriver før du uttaler deg :-)

Endret av Todda7
Lenke til kommentar

På forhånd beklager for at jeg svarer på posten din så direkte.

EDIT: I tillegg er det alltid et helvette med at Opera ødelegger mus-snarveiene mine. Og når jeg får beskjed om jeg vil bruke "mouse-gestures", gidder de ikke engang å forklare hva det er.

Trykk F1 for hjelp slik som har vært standard i et par tiår.

 

EDIT2: Og dere som sier RAM-forbruket er en bra ting. Når jeg hadde Opera 10 på laptopen gir batteritiden ned 20 - tyve minutter kontra Firefox. Programmer vil ikke være så raskt skalerbare at de kan allokere nok minne til rett tid alltid.

Har du prøvd med Adobe Flash deaktivert? Jeg har nemlig litt vanskelig for å tro at Opera i seg selv kan har så stor påvirkning på batteritiden, mens jeg vet at Flash lett kan.

 

EDIT3: Gir opera 10 en sjangs for tredje gang. Enten så har de gjemt ad-blockeren rimelig godt, ellers er den dårligere enn jeg trodde den var..

Den er ikke automagisk. Du må enten selv legge inn blokklister eller manuelt blokkere på per-nettside-nivå ved å høyreklikke og velge «block content».

 

EDIT4: Og ved å ha både FF og Opera oppe -hvor Opera ikke har noen faner oppe og FF har 15 - prøvde jeg å laste VG.No. Hadde vært innpå begge sider nå nettopp, og de lå derfor i cache. skrev inn VG.no og trykket enter i opera og så raskt jeg kunne trykket jeg på VG i hurtigstarten i FF. FF vant suverent, men det er vanskelig å si med hvor mye. 0.1s kanskje. I tillegg er den feil lastet/dekodet eller hva det heter på Opera. Her har den nemlig fått rosa bakgrund.

Opera i seg selv er ikke så fantastisk rask til å laste og rendre sider (Med mindre Turbo er aktivert), det som gjør Opera rask er selve bruken av nettleseren samt browsing med history navigation mode satt til 3. Ta samme testen med HNM3, trykk på en artikkel og så navigér tilbake og så fremover. Hvilken nettleser er raskest? Skal du bare lese et par sider hvor du klikker rundt med musa og skriver adresser inn i adresselinja er trolig Chrome den beste nettleseren for deg, vil du ha enklere og raskere bruk av nettleseren bør du se inn i det som skiller Opera fra resten og som gjør at Opera-brukere har forblitt Opera-brukere selv om både Firefox, IE7, IE8 og Chrome har ankommet markedet. Det kan legges til at jeg har surfet siden jeg kom hjem i rundt 19-tiden og jeg har ikke tatt i musa enda.

 

Det kan også legges til at Plan-Norge har kjøpt reklameplass på VG samt VGTV (http://www.vgtv.no/?category=65) og i den sammenhengen er ting farget rosa, så det er i så fall Firefox som har CSS i cache hos deg.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Edit2: så er jo det store spørsmålet; Har du faktisk behov for meir enn 25 sider i Speed Dial? Når du har 25 valg som skal vere "hurtigvalg" så forsvinn jo heile poenget med den, og du kan like gjerne bruke bokmerker.

Og enda bedre, gi bokmerkene dine nicknames og bruk SHIFT-F2 (Jeg flytter ofte hurtigtasten til bare F2) til å accessere de. For min del er det mye raskere enn speed dial siden jeg oftest har hendene på tastaturet.

Lenke til kommentar
Ikke for å virke som en FF fanboy. Jeg er ikke i tvil om at funksjonen som lagrer bilder automatisk i C:\bilder er både god og bra, men jeg vil tippe den er bedre i firefox.

 

Men det er akkurat det du er, en fanboy. I en tråd som omhandler en artikkeldiskusjon om en ny versjon av Opera argumenterer du for hvor mye bedre Firefox er, som er på siden av hva diskusjonen handler om. I tillegg sier du at du 'tipper' en funksjon er bedre i Firefox.. Et argument som ikke beviser annet enn biaset ditt for Firefox.

Lenke til kommentar

 

Det kan også legges til at Plan-Norge har kjøpt reklameplass på VG samt VGTV (http://www.vgtv.no/?category=65) og i den sammenhengen er ting farget rosa, så det er i så fall Firefox som har CSS i cache hos deg.

Oooh, eid ;)

 

Ellers, helt enig med alt MAKT sier overalt her, er selv innbitt Opera-fan siden v5-6.. Har måttet bruke FF noen ganger, og synes ting gikk så mye saktere i den generelle bruken. Og alt må lastes ned og installeres som plugins, ingenting er jo inkludert nesten. Alt som er nyttig må ihvertfall fikses med plugins.

+ så mye annet :)

Lenke til kommentar
Lurer på hvilken inkompetent chrome/FF fanboy som har utført denne testen.. :whistle:

 

 

Ang. standardsøk som Ask.com er det på kun to tastetrykk endret.

Pila som peker nedover, til venstre i boksen, gir deg hele NI muligheter du kan velge mellom...

Og dette var vanskelig å finne ut..?

Det holder ikke å endre standard søkemotor til Google for å endre søkefeltet I Hurtigvalg. Men det bryr meg uansett fint lite, siden jeg aldri har brukt det søkefeltet. En viderekommen Opera-bruker søker aldri med slike søkefelt. For å søke på Google skriver man "g" etterfulgt av søkeordet i adresselinja. Man kan også legge til egne søk, og spør du meg er dette en av de største fordelene med Opera. Denne funksjonen har veldig mange muligheter som gjør hverdagen lettere. F.eks. kan du gjøre så "b" søker direkte i Google bildesøk. Og legge inn tlf.no så du bare kan skrive "t" etterfulgt av et telefonnummer eller navn. Og hvorfor ikke et "hw"-søk for enkelt forumsøk.

Lenke til kommentar
I din Speed Dial må du inn i en konfig-fil for å endre antall felter (untatt de standard 2x2,3x3,4x4,5x5) mens jeg - med speed dial i firefox - ikke bare har mulighete for faner i selve speed dialen, noe som er genialt til å f.eks dele inn i aviser - torrents - data - skole, men kan også endre antall felter enkelt - enklere enn å endre noen som helst innstilling i Opera - for hver enkelt fane individuelt i selve fanen.

 

Og hvem av oss måtte inn å bruke tid på å grave etter en plugin for denne funksjonaliteten?(Retorisk spørsmål til deg som mener alt er så mye enklere i FF;) )

 

Angående testen er den irrelevant og lite gjennomført.. Tydelig at forfatteren er vandt med FF og Chrome hvor funksjonaliteten ikke er utfyllende nok til å kreve mer testing.

Lenke til kommentar
Må si Opera skuffer. Gikk over fra Opera til Chrome for noen måneder siden, og kan ikke si annet at det er den beste nettleseren. Slik det ser ut nå vil Chrome være standardnettleser i laaaaang tid.

 

Chrome FTW!!! :grin2:

 

Smak og behag såklart, personlig synes jeg chrome faller litt imellom to stoler, firefox har extensions, opera er i praksis like raskt/raskere, og har flere funksjoner enn chrome.

 

AtW

 

Ja, smak og behag er selvfølgelig en viktig/avgjørende faktor for hvilken nettleser man foretrekker. Før jeg gikk over til Chrome var det uten tvil Opera som var 1. kandidat. Men etter at jeg "oppdaget" Chrome for litt siden, fant jeg ut at det er den nettleseren som står mitt hjerte nærmest. Minimalismen, hastigheten, ja hele grensesnittet og hurtigheten i nettleseren formelig skriker "effektivitet og hurtighet" mot meg, og det er det jeg virkelig liker ved Chrome.

 

Det er klart at funksjoner som mouse gesture i Opera øker effektiviteten betraktelig, og i starten var det noe jeg savnet i Chrome, men etter å ha brukt Chrome i noen måneder nå har jeg blitt vant til å ikke ha mouse gestures, så jeg ser ikke på det som noe minus lenger :)

Endret av a-z
Lenke til kommentar
492859.jpeg

 

Opera er også veldig tilpasningsvennlig. Man kan flytte, endre og fjerne elementer som man vil. Legge til widgets om man føler for det osv... Ikke minst er den veldig sikker.

 

Samtidig inneholder den det meste av det du trenger, uten at du må laste ned uendelig mye tillegg..

 

Alt i alt er jeg ikke spesielt enig med denne testen.

 

Dette er jo ikke noe nytt i forhold til firefox akkurat, der man kan flytte og endre på alle knapper, menyer og adresse og søkelinjer hvor man vil. Oppsettet på bildet ditt er veldig pent, det skal du ha, men for min del så mangler du navigasjons-linja der man kan stable linker og mappesystem med andre linker i.

 

Tror forøvrig min hobby er å bedrive småpirk på ting folk sier :)

Endret av st0ff3r
Lenke til kommentar
Trykk F1 for hjelp slik som har vært standard i et par tiår.

Og så lenge den har vært standard har jeg aldri hatt bruk for å bruke den: ting har alltid vært selvforklarende. Hvordan er "vil du aktivere musebevegelse" forklarende, hvor den så endrer på alle musens knapper i hytt og pine uten forvarsel?

 

Har du prøvd med Adobe Flash deaktivert? Jeg har nemlig litt vanskelig for å tro at Opera i seg selv kan har så stor påvirkning på batteritiden, mens jeg vet at Flash lett kan.
Flash er/var jo aktivert i Firefox, så det blir jo det samme. Når internettbrowsing er hovedaktiviteten har browservalg så pass stor påvirkning på ytelsen. Og de sier jo litt om hva opera bruker...

 

Den er ikke automagisk. Du må enten selv legge inn blokklister eller manuelt blokkere på per-nettside-nivå ved å høyreklikke og velge «block content».

Hvorfor ikke? Jammen tungvindt ...

 

Opera i seg selv er ikke så fantastisk rask til å laste og rendre sider (Med mindre Turbo er aktivert), det som gjør Opera rask er selve bruken av nettleseren samt browsing med history navigation mode satt til 3. Ta samme testen med HNM3, trykk på en artikkel og så navigér tilbake og så fremover. Hvilken nettleser er raskest? Skal du bare lese et par sider hvor du klikker rundt med musa og skriver adresser inn i adresselinja er trolig Chrome den beste nettleseren for deg, vil du ha enklere og raskere bruk av nettleseren bør du se inn i det som skiller Opera fra resten og som gjør at Opera-brukere har forblitt Opera-brukere selv om både Firefox, IE7, IE8 og Chrome har ankommet markedet. Det kan legges til at jeg har surfet siden jeg kom hjem i rundt 19-tiden og jeg har ikke tatt i musa enda.

Må jeg inn å leite i innstillinger eller konfigurasjonsfiler, sa du? Nå betyr lastetid på én enkelt side relativt lite på hvilken nettleser jeg bruker, men følte at forskjellen var veldig stor. Det kan være det forbedrer seg etter en restart.

 

Men det er akkurat det du er, en fanboy. I en tråd som omhandler en artikkeldiskusjon om en ny versjon av Opera argumenterer du for hvor mye bedre Firefox er, som er på siden av hva diskusjonen handler om. I tillegg sier du at du 'tipper' en funksjon er bedre i Firefox.. Et argument som ikke beviser annet enn biaset ditt for Firefox.

Nei. Jeg argumenterer for hvordan jeg ikke liker Opera. Det er ikke det at jeg elsker FireFox, noe som jeg ikke gjør, det er det at jeg misliker mange sider med Opera kontra Firefox. Da jeg kun har erfaring med Opera og Firefox (har prøvd Chrome, men ikke lenge nok til å uttale meg) blir det mer en sammenligning. Dere sier Opera er svært konfigurerbar, jeg sier den må konfigureres masse for å bli brukbar. Grunnen til at jeg tipper en funksjon er bedre i Firefox er at de fleste andre har vist seg å være det: Speed Dial, Ad Blocker, og ikke minst generelle innstillinger som nedlastning i bakgrunnen, søkemotorer snarveier, søkeboks som popper opp istedenfor legger seg nede osv osv.. Det er mange små irritasjonsmomenter og ting som legger seg i bakgrunnen, popper opp, gjemmer seg eller kommer fram alt for ofte. Poenget mitt er også at addons er en bedre løsning enn å bygge inn funksjoner i browseren. Eller ihvertfall slik situasjonen er i dag.

 

Nå har jeg klart satt ting veldig på spissen. Så klart Opera er en OK browser. Så klart FF har mangler. Men jeg klarer ikke å se én eneste grunn til å bytte. Det eneste måtte kanskje vært mouse gestures, som sikkert er veldig bra om man blir vant med det.

 

Og ja: I tillegg lagger også scrollingen vis en tung side laster.

Det er ikke det at jeg ikke vil. Jeg skulle gjerne likt å brukt en norsk nettleser bygd av et heltefirma med et utviklerteam på én tusendel av det firefox har. Nå er Opera knall god og den har sikkert mange nyvinninger som har tatt til verdensmarkedet gjennom andre selskap og løsninger, men for meg når den ikke helt opp. Skulle likt å bli overbevist om at jeg hadde feil.

 

EDIT:

Og hvem av oss måtte inn å bruke tid på å grave etter en plugin for denne funksjonaliteten?(Retorisk spørsmål til deg som mener alt er så mye enklere i FF;) )

Det tar meg ca 3 minutter og laste ned og konfigurere alle plugins jeg bruker. Dette er da rundt doble tiden det går å finne en .ini fil og redigere, og ikke minst mye enklere. Og når jeg først har det innstalert, tar det meg 2 sekunder å bytte. Det kan ikke du. Du må inn i én konfigureringsfil HVER gang du vil bytte til en annerledes. Jeg kan legge til flere faner inni speed dial fanen. Det kan ikke du. Jeg kan oppdatere uten å høyreklikke, åpne i ny bakgrundsfane uten å måtte rulle, presse eller dra, oppdatere alle på likt, legge til automatisk, ja, jeg kan til og med scrolle på nettsidene uten å åpne de.

Endret av Todda7
Lenke til kommentar

Slik kan det gå når man lager en anmeldelse på en halvtime. En klage over at Ask er standardsøk i Speed Dial når det lett kan endres, og Google står øverst i høyre hjørne, tyder på slett arbeid. Det samme kan man si om denne påstanden:

 

"Hurtigvalg er en egen side som dukker opp når ny fane åpnes. Her kan man ha opptil ni favorittsider, som dermed er lett tilgjengelig via en ny fane. Dette er en veldig nyttig funksjon for brukere som er vant til å bruke faner."

 

Man kan konfigurere antall favorittsider, og man kan vel ha noe slikt som 25. For å få med seg det, må man imidlertid la øynene gli over speed-dial-siden, for OI! der står det "Configure Speed Dial" nederst til høyre. Og hva kan man gjøre der? Jo, blant annet velge antall sider ...

 

En test av Opera bør også, som andre har påpekt, få med en del av de geniale hurtigtastene og konfigurasjonsmulighetene som ligger innebygget. Slik jeg ser det, tilbyr FF, Chrome og Opera ulike fordeler og ulemper, men anmeldelser slik som denne driver regelrett 'dumb it down'-virksomhet ved kun å fokusere på fart og utseende.

 

Jeg har lært at når man leverer dårlig arbeid, skal man gjøre jobben på nytt. Prøv på nytt, HW.no!

Lenke til kommentar
Den er ikke automagisk. Du må enten selv legge inn blokklister eller manuelt blokkere på per-nettside-nivå ved å høyreklikke og velge «block content».

Hvorfor ikke? Jammen tungvindt ...

Jepp. Du sa at du ikke fant den, jeg hjalp deg forklare hvordan du bruker den. Ikke noe mer.

 

Må jeg inn å leite i innstillinger eller konfigurasjonsfiler, sa du? Nå betyr lastetid på én enkelt side relativt lite på hvilken nettleser jeg bruker, men følte at forskjellen var veldig stor. Det kan være det forbedrer seg etter en restart.

Du tar litt av her. Opera er ved default omtrent like treg som alle andre nettlesere, raskere enn Firefox 2/3 (som er _sinker_), men tregere enn Firefox 3.5, IE8, Chrome og Safari, og jeg har ikke prøvd å påstå noe annet. Men med HNM3 (som tar fem sekunder å endre i en enkel meny) omdanner den seg til et helt annet dyr enn de andre ved historienavigasjon.

 

Men som jeg hvertfall har prøvd å få frem, det er selve navigasjonen _i_ Opera, ikke _med_ Opera som gjør den så mye bedre enn de andre.

Lenke til kommentar

Dette blir som å teste en ny bil ved å pisse på felgene, for så å konkludere med at den ikke holder mål.

 

Hva med å ta med installasjonsveiledning til noen av de andre platformene opera støtter? Det bruker ikke en hel side, og kunne jo til forandring hatt noen reell nytteverdi. Jeg skal ikke gå igjennom hele artikkelen for å påpeke ting, det har blitt gjort litt før i tråden, men jeg regner med det ikke blir oppfulgt.

Så får man håpe at folk tester opera selv, for det er helt klart å foretrekke.

Lenke til kommentar

Grunner til hvorfor jeg velger Chrome:

 

- Simplistisk, men smart brukergrensesnitt

- Lettkjørthet

- Sikkerhet

 

Bare Omnibox har spart meg for uatskillelig ventetid (les: Firefox).

 

Opera er bra for flere, men for meg virker den som ett lappeteppe. Når jeg bruker Chrome får jeg samme følelse som når jeg bruker µTorrent. Polert og gjennomtenkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...