d0ppler Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 (endret) Bruker: d0ppler Brennvidde: 105mm Deltakernivå: Kandidat Utstyr: Nikon D90 + Sigma 30mm f/1.4 Sigma 105mm f/2.8 DG EX MACRO Tilleggsutfordringer: Ingen beskjæring. Minst ett bilde i uken skal være sort/hvitt. Edit : Min første månedsutfordring, dette blir stas! Hadde klart "ingen beskjæring" om det var 30mm. På 105mm macro stiller saken seg litt anderledes Bildeindeks: (idé stjælt fra k.n.bs oktoberfest '09) Endret 19. oktober 2009 av d0ppler Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) Torsdag 1. oktober Jeg tråla rundt i skogen i nesten 3 timer i dag før jeg endelig fant et levende insekt som var villig til å posere litt for meg. Jeg er fremdeles inne i mitt første døgn som makrofotograf, og jeg kan bare si at makrofoto krever tålmodighet og lys. Veldig mye lys. 1/200 sek, f/16, ISO 100. Blits SB-600 på venstre side. Endret 1. oktober 2009 av d0ppler Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Helt korrekt konklusjon! ..Aller helst skal du også ha "stativ" med i lista. Men - først og fremst lys. Masse, masse lys. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Ditto. Stativ er greit, men det er ikke alltid så lett å få brukt når du jager småkryp høyt og lavt. Ta med studiolyskastere og en fire-fem stykker til å bære. Men tilbake til bildet: Dette ble bra rett og slett. Brukte du mellomringer, eller er det croppet en smule? Eller kanskje det er en goliatmaur? Det er i alle fall vanskelig å få noe særlig mer dybdeskarphet på dette holdet uten fokusstacking. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) Ikke brukt mellomringer, men er beskjært littegrann ja. Hadde med stativ (tripod),men denne mauren fant jeg nede på bakken, og det er ingen lettvint måte å få dette kamera ned på bakkeplan så lenge det er på stativet. Hadde jeg hatt med klyper, eller lignende, kunne jeg jo ha løftet bladet opp i høyde med stativet og festet det ett eller annet sted EDIT: legger ut en liten versjon av hvordan bildet ser ut uten beskjæring og etterbehandling. Endret 4. oktober 2009 av d0ppler Lenke til kommentar
FunFact Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Oooh! Gleder meg til fortsettelsen (og til jeg får meg Canon 100mmL) Makro er stas, og du har begynnt tråden din meget bra! Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Har vært på hytta i helgen, hvor vi (heldigvis) ikke har internett (enda). Men jeg tok med kameraet, og her er bilde for Fredag 2. oktober Earth laughs in flowers. ~Ralph Waldo Emerson EDIT : 1/50 sek, f/22, ISO 100, blits rett ovenfra Endret 4. oktober 2009 av d0ppler Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2009 (endret) En dag med mest arbeid for å få klargjort (les : stenge) hytta før vinter'n, men jeg tok meg tid til litt fotografering. Lørdag 3. oktober Man knuser 4-5 rognebær i en hvitløkspresse, tilsetter litt honning og lunkent vann. Når dette drikkes vil feberen gir seg i løpet av noen timer. - Kjerringråd EDIT : 1/250 sek, f/6.3, ISO 800 Endret 4. oktober 2009 av d0ppler Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Jeg blir aldri lei av LEGO-starwars... Søndag 4. oktober The Empire has a legion of loyal soldiers that are in endless supply. ~ Darth Vader EDIT : 1/30 sek, f/18, ISO 100, LED-lommelykt fra venstre side (i et bekmørkt rom) Endret 4. oktober 2009 av d0ppler Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Lego-SW er da glimrende! :D Dette må da være en av stormtroppene til Lord Dark Helmet? Litt utbrente farger 2. og 3., men jeg liker pastellene i 2. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Rosen var delikat. Duse fine farger. Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Jeg blir aldri lei av LEGO-starwars... May the force be with us all. Rosen var det beste til nå, men Star Wars vekker jo gode minner. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Henger meg på 2. oktober. Svært bra. Myyyykt. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 (endret) Takk for hyggelige tilbakemeldinger dere! Her har vi venstreøyet til min hyggelige kamerat og kollega, Frode. Mandag 5. oktober Jeg ser meg selv i deg An eye for eye only ends up making the whole world blind. ~Mahatma Ghandi 1/200 sek, f/14, ISO 320 Endret 5. oktober 2009 av d0ppler Lenke til kommentar
carmelita Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Har øyet virkelig den fargen? Aldri sett noe sånt før. Stilig var det iallefall. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Litt hudfarget øyehvite, men for en intens pupill! ..Og flotte refleksjoner! Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 takk for det carmelita : har nok dratt litt hardt i redigeringsspakene her, så den fargen er nok ikke 100% riktig. Trondster : ja, du sier noe. Dette skulle jeg ha sett under etterbehandlinga og fiksa. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Oi, det var øyet sitt! Kul farge! Jeg lurer på om jeg kanskje hadde likt det enda bedre med en enda tettere crop? F.eks. sånn? Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 helt enig, det ble mye bedre med tettere utsnitt! legger ut en redigert versjon her, eksportert fra orginalen, hvor utsnitt og fargene på øyehvita er justert. Lenke til kommentar
iamluka Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Fargene i dette bildet var veldig flott. Synes kanskje det ville vært en anelse bedre hvis det ikke var noe skygge på øyet. Ellers bra fanget! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå