Gå til innhold

Montering av bryter, hvordan? Alle delene har falt ut.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal montere en bryter til en lampe på lofte og alt av kabler er klart, men da jeg skulle åpne bryteren greide jeg det kunstykke å åpne den feil, slik at alle delene falt ut. Bryteren er av type 1-polet biltema. Legger ved bilder under. Et spørsmål til hvilken leder er det vanelig å bryte?

Det er jo en tegning på den blå greia som viser noe, men jeg skjønner ikke helt hva den mener. L=Svart/Brun, er da da L som skal brytes?

CIMG3623.jpg

CIMG3624.jpg

CIMG3625.jpg

CIMG3626.jpg

Å nei den er ikke brent, det er bare noe dritt på linsa.

CIMG3627.jpg

CIMG3628.jpg

CIMG3629.jpgCIMG3635.jpg

CIMG3636.jpg

CIMG3638.jpg

Som dere sikkert ser så skal de kopper greiene inni den blå.

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke så ofte borti biltema brytere (heldigvis). Men for meg ser det ut som om du virkelig har ødelagt den bryteren, og løsningen må bli å kjøpe en ny.

Med det sagt, vil jeg også slenge ut mitt standardsvar. Jeg vet det ikke hjelper deg mye, men jeg gjør et poeng av. Å ikke hjelpe folk med ting de ikke har lov til, spesielt når de åpenbart har tatt seg vann over hodet.

Du vet ikke hvordan dette skal kobles, du klarte faktisk ikke engang å få av kapslingen på riktig måte(!)og da har du INGENTING å gjøre innenfor!

Jeg går ut fra at du bla. mangler kunnskaper og instrumentene du trenger for å utføre sluttkontroll.

Ring en elektriker!

hvis du alikevel skulle bestemme deg for å gjøre det, så pass i alle fall på:

1. slå av strømmen

2. sjekk at strømmen er av

3. dobbeltsjekk at strømmen er av

4. sørg for at strømen ikke kan slåes på mens du holder på.

5. vær nøye med avisolering (passe lengde)

6. vær nøye med tilskruing (moment)

7. gjør deg helt ferdig, og sett på alle avdekninger før du skrur på strømmen igjen.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar
hvis du alikevel skulle bestemme deg for å gjøre det, så pass i alle fall på:

1. slå av strømmen

2. sjekk at strømmen er av

3. dobbeltsjekk at strømmen er av

4. sørg for at strømen ikke kan slåes på mens du holder på.

5. vær nøye med avisolering (passe lengde)

6. vær nøye med tilskruing (moment)

7. gjør deg helt ferdig, og sett på alle avdekninger før du skrur på strømmen igjen.

Jada, jeg slår selvfølgelig av strømmen. Alt annet ville vært idioti. Og jeg er nøye med avisoleringen (Bruker verktøy og ikke skjærer vilt med kniv). Jeg skrur også altid skruene godt til slik at det ikke blir dårlig kontakt og varmegang.

Endret av Ballestikk
Lenke til kommentar
Jada, jeg slår selvfølgelig av strømmen. Alt annet ville vært idioti. Og jeg er nøye med avisoleringen (Bruker verktøy og ikke skjærer vilt med kniv). Jeg skrur også altid skruene godt til slik at det ikke blir dårlig kontakt og varmegang.

Å skru skikkelig godt til kan forårsake varmgang. Ring elektriker.

Lenke til kommentar

Å skru skikkelig godt til kan forårsake varmgang. Ring elektriker.

Jeg skrur ikke de hardt til da, jeg skrur de slik at de ikke er løs eller stram ca. passe stram kan man vel kalle det. Og hvis du har annet en å si en ring elektrikker. Kan du heller la være å svare. Og jeg har lært hvor hardt den skal skrus til på skolen, der hadde vi besøk fra et eller annet og da lærte vi å lage skjøteledninger.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...