Prizefighter Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Heisann. Lurte på om noen kunne ta en titt på dette og forklare meg litt trinnvis. Slik jeg tenkte, så vil LEDen sperre for positive verdier (men tåler den mye høyere verdier enn terskelverdien?). For negativ spenning så er vel dioden polarisert for strømretningen og leder. Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Bumper jeg. Er det sånn jeg setter det opp? Fikk 5 volt over R2 når dioden sperret. For -10 volt vet jeg ikke. Trodde det var sånn at når dioden ledet, så går ikke strømmen gjennom motstanden men bare dioden. Ressonnerte meg fram til at da kanskje det ikke var noe spenning over R2. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Bumper jeg. Er det sånn jeg setter det opp? Fikk 5 volt over R2 når dioden sperret. For -10 volt vet jeg ikke. Trodde det var sånn at når dioden ledet, så går ikke strømmen gjennom motstanden men bare dioden. Ressonnerte meg fram til at da kanskje det ikke var noe spenning over R2. Stemmer. Strømmen går minste motstands vei litt sånn som meg. Så helt riktig den siste tegningen der. Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Okey takk. Hva med tegning 1? Har du godt grep om hva UR2 blir når spenningskilden er +10/-10? Skjønner ikke dette her så godt og setter pris på om noen kan ta det litt stegvis. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Når dioden leder, aka det strømmen går samme vei som pilen kan man se på det som en kortsluttning. Og all strømmen vil gå gjennom dioden. Du kan med andre ord fjerne motstanden fra tegningen. Når den ikke leder går det null strøm igjennom den. Dermed kan du fjerne dioden fra tegningen. Når dioden er fjernet blir det enkel spenningsdeling: I=U*(R1+R2) Ur2=I*R2 Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Ingen elektrisk potensiale ved R2 og da altså ingen spenning (UR2) for U = -10v? Takker for svar. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Så lenge dioden ikke har spennings tap så ja. Går ut ifra det er det de mener med at den er ideel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå