k-ryeng Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Bruker: k-ryeng Brennvidde: 30 mm Deltakernivå: Kandidat Utstyr: Samsung GX-10 + Sigma 30mm f/1.4 Tilleggsutfordringer: Ingen crop utover justering av horisont eller formatforandring med full høyde eller full bredde intakt. Minst ett bilde i uken skal være sort/hvitt. Vil åpne for å levere bilder i andre formater enn 3:2, men kommer til å holde meg til 4:3, 5:7, 16:9, 5:2 og kvadratformat... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 Litt forsinket, men jeg er med i år! :-) A Barrier of Photography EXIF: 1/8s, ISO1600, f/1.4 De første dagene var jeg på ferie hos familie, så fikk ikke mye tid til fotografering, men noe det, selv om det ikke akkurat er så mye å skryte av... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 2. oktober var jeg tidlig på - bildet er tatt 13 minutter over midnatt... Det var flott månelys på Senja! Senja by night. 16:9 føltes som et mer riktig format i dag, det var lite spennende over månen uansett. EXIF: 1/5s, ISO1600, f/1.4 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 3. oktober var ingen stor fotodag, men jeg fikk da faktisk tatt et bilde da også. Satt i bilen og ventet på fruen som var inne og handlet litt. Klassisk teknikk, ikke suverent godt utført - men jeg ble brukbart fornøyd med resultatet. Fant ut at 16:9 passet godt også på dette motivet. Looking through the back mirror EXIF: 1/500s, ISO100, f/2 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 4. oktober ble ingenting ut av for min del. Den 5. var det også ganske skralt, men på tampen av dagen fikk jeg tatt dette bildet. Lilies in the window EXIF: 1/50s, ISO100, f/2.5 Syntes kvadratformat gjorde seg her. Hvis ingen har sett det ennå - det er kunstige blomster :-) Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Litt forsinket, men jeg er med i år! :-) A Barrier of Photography Me like! Syns det var det beste så langt. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 Dagens bilde er ganske enkelt, og en aldri så liten hyllest til min snart utslitte Logitech-mus... Forhåpentligvis blir den skiftet ut snart, men den har gjort en meget god jobb i mange år nå! Kunst kan det neppe kalles - men et bilde er det dog... Logitech EXIF: 1/13s, ISO1600, f/1.4 Også her synes jeg kvadratformatet gjorde seg... Lenke til kommentar
olopolo Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 01. oktober: Enkelt, men virkningsfullt. Dekorativt med linjene som forsvinner. God plassering av rekkverket. Både med inngangen og utgangen av bildet. Liker det i s/h. 02. oktober: Artig med alle de små lysene nederst i bildet (særlig med de som reflekteres i vann). Fin komp, men jeg synes bildet har litt for mye støy. Ikke noe negativt om støy, men kald høstnatt med måne ser jeg for meg klar og skarp. 03. oktober: Synes ikke speilingeffekten er oppnbrukt helt enda. Ja det er litt klisje'ish, men dette er langt fra værste forsøket jeg har sett. Fin dybdeskarphet rundt speilet. Motivet inne i speilet gir meg dessverre ikke så mye mer enn det det er. BLir litt uryddig, litt overeksponert ås i bakgrunnen og en avkappet bil. En hel og isolert bil hadde nok gjort seg bedre. Men i situasjonen du beskriver er det et godt resultat (synes jeg) 05. oktober: Kvadratformatet gjør seg fint. Kanskje ørlitte grann mer luft på toppen. Litt skarpt lys for min del. 06. oktober: Hyllesten er musa verdig. Har selv et gammelt eksemplar av en Logitechmus som lydig har tjent meg de siste åra. Litt kortere lukker så skriften ikke flyter så mye ut? Dette er mine meninger og uttrykk, langt fra noen fasit. Herlig med litt forskjellig inspirasjon. God start, gleder meg til resten av oktober! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Hittil er blomsten min favoritt. Fint kvadratisk utsnitt, ren og ryddig bakgrunn, men DOF kunne vært litt større for det motivet. Bildet fra Senja 2. oktober likte jeg også bra, jeg ville brukt lengre lukkertid og heller gått for ISO 400-800 og f/2. Det var lite vind den dagen så jeg tror det kunne gått bra (med stativ eller annen støtte). Hvordan fikk du forresten lysene til å bli trekantet? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2009 Bildet fra Senja 2. oktober likte jeg også bra, jeg ville brukt lengre lukkertid og heller gått for ISO 400-800 og f/2. Det var lite vind den dagen så jeg tror det kunne gått bra (med stativ eller annen støtte). Hvordan fikk du forresten lysene til å bli trekantet?Bildet er tatt håndholdt, så lenger lukkertid var ikke aktuelt :-) Antar at det også er årsaken til at lysene er trekantede... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Håndholdt nattfoto er ekstremsport. Godt utstyr og god fotograf er essensielt. Etter en nøyere kikk så ser jeg at trekantene peker bort fra sentrum av bildet/månen. Kanskje det er litt ute av fokus + en eller annen abberasjon? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Ser ut som om både 2. og 6. oktober er litt ute av fokus, men motivet og eksponeringen 2. oktober er jo glimrende! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2009 Ser ut som om både 2. og 6. oktober er litt ute av fokus,Heh - DOF på f/1.4 er ikke overveldende selv om fokusavstanden er stor... :-) Var mest opptatt av å få fanget motivet, må innrømme at jeg ikke har snøring på hvor fokuspunktet var. Det kan forøvrig likegjerne være bevegelsesutskarphet - lukkertiden er ganske lang den også... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 Bildet fra 7. oktober er nok et hastebilde... Stoppet ved Bærums verk fordi jeg hadde litt god tid før jeg skulle til noen venner i Lommedalen, dette ble det beste i den serien (og resten var ikke mye å skryte av). Ble til slutt brukbart fornøyd, selv om det var en kabel som måtte klones bort... 7. oktober - Bærums verk EXIF: 1/15s, ISO1600, f/1.4 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 8. oktober var jeg i Oppegårdstraktene, og kjørte forbi dette vannet. Ingen anelse om hva det heter - men synes jeg fikk et greit resultat ut av det :-) 8. oktober - Refleksjon EXIF: 1/125s, ISO100, f/9 Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Bærums verk synes jeg er det klart beste så langt. Komposisjonen, s/h-konverteringen og støyen bidrar med hvert sitt. Refleksjon ser nesten sommerlig ut, men røpes så vidt av fargene. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Enig med k.n.b. Bærums verk var nydelig. En fin kontrast mellom gjerdet som leder innover i bildet og og den går ufokuserte bygningen i bakgrunnen. Støyen på GX-10 er forresten bare sååå 2006 Ganske heftig banding på 2. oktober også. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 Bærums verk synes jeg er det klart beste så langt. Komposisjonen, s/h-konverteringen og støyen bidrar med hvert sitt.Det er nok alt i alt det bildet jeg sålangt også er mest fornøyd med, sammen med Senja by night. Har også noen fra dagene etter som jeg tror ble brukbare, men jeg har ikke redigert dem ennå (hadde bare tid til de to i går). Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 Støyen på GX-10 er forresten bare sååå 2006 Ganske heftig banding på 2. oktober også.Ja, GX10 er ikke siste nytt lenger... Var som sagt ingen andre muligheter for meg å ta det bildet. Skulle gjerne hatt D3s med ISO12800 og 50mm f/[email protected], men økonomien setter en hel del begrensninger :-) Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Hehe, klart det - man tar jo hva man har. Akkurat den setningen var selvfølgelig ikke ment som bildekritikk, men mer en slags teknologisk apropos om at det har skjedd en del på bare tre år. Hvis det skjer like mye de neste tre årene begynner det virkelig å bli interessant (skjønt - jeg tviler). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå