Gå til innhold

Oktoberfest 2009 - k-ryeng - Sigma 30mm f/1.4

Anbefalte innlegg

Bruker: k-ryeng

Brennvidde: 30 mm

Deltakernivå: Kandidat

Utstyr: Samsung GX-10 + Sigma 30mm f/1.4

Tilleggsutfordringer: Ingen crop utover justering av horisont eller formatforandring med full høyde eller full bredde intakt. Minst ett bilde i uken skal være sort/hvitt.

Vil åpne for å levere bilder i andre formater enn 3:2, men kommer til å holde meg til 4:3, 5:7, 16:9, 5:2 og kvadratformat...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Litt forsinket, men jeg er med i år! :-)

A Barrier of Photography

post-7280-1254853380_thumb.jpg

EXIF: 1/8s, ISO1600, f/1.4

De første dagene var jeg på ferie hos familie, så fikk ikke mye tid til fotografering, men noe det, selv om det ikke akkurat er så mye å skryte av...

Lenke til kommentar

2. oktober var jeg tidlig på - bildet er tatt 13 minutter over midnatt...

Det var flott månelys på Senja!

Senja by night.

post-7280-1254854119_thumb.jpg

16:9 føltes som et mer riktig format i dag, det var lite spennende over månen uansett.

EXIF: 1/5s, ISO1600, f/1.4

Lenke til kommentar

3. oktober var ingen stor fotodag, men jeg fikk da faktisk tatt et bilde da også. Satt i bilen og ventet på fruen som var inne og handlet litt. Klassisk teknikk, ikke suverent godt utført - men jeg ble brukbart fornøyd med resultatet. Fant ut at 16:9 passet godt også på dette motivet.

Looking through the back mirror

post-7280-1254854638_thumb.jpg

EXIF: 1/500s, ISO100, f/2

Lenke til kommentar

4. oktober ble ingenting ut av for min del.

Den 5. var det også ganske skralt, men på tampen av dagen fikk jeg tatt dette bildet.

Lilies in the window

post-7280-1254855767_thumb.jpg

EXIF: 1/50s, ISO100, f/2.5

Syntes kvadratformat gjorde seg her. Hvis ingen har sett det ennå - det er kunstige blomster :-)

Lenke til kommentar

Dagens bilde er ganske enkelt, og en aldri så liten hyllest til min snart utslitte Logitech-mus... Forhåpentligvis blir den skiftet ut snart, men den har gjort en meget god jobb i mange år nå! Kunst kan det neppe kalles - men et bilde er det dog...

Logitech

post-7280-1254856916_thumb.jpg

EXIF: 1/13s, ISO1600, f/1.4

Også her synes jeg kvadratformatet gjorde seg...

Lenke til kommentar

01. oktober:

Enkelt, men virkningsfullt. Dekorativt med linjene som forsvinner. God plassering av rekkverket. Både med inngangen og utgangen av bildet. Liker det i s/h.

02. oktober:

Artig med alle de små lysene nederst i bildet (særlig med de som reflekteres i vann). Fin komp, men jeg synes bildet har litt for mye støy. Ikke noe negativt om støy, men kald høstnatt med måne ser jeg for meg klar og skarp.

03. oktober:

Synes ikke speilingeffekten er oppnbrukt helt enda. Ja det er litt klisje'ish, men dette er langt fra værste forsøket jeg har sett. Fin dybdeskarphet rundt speilet. Motivet inne i speilet gir meg dessverre ikke så mye mer enn det det er. BLir litt uryddig, litt overeksponert ås i bakgrunnen og en avkappet bil. En hel og isolert bil hadde nok gjort seg bedre. Men i situasjonen du beskriver er det et godt resultat (synes jeg)

05. oktober:

Kvadratformatet gjør seg fint. Kanskje ørlitte grann mer luft på toppen. Litt skarpt lys for min del.

06. oktober:

Hyllesten er musa verdig. Har selv et gammelt eksemplar av en Logitechmus som lydig har tjent meg de siste åra. Litt kortere lukker så skriften ikke flyter så mye ut?

Dette er mine meninger og uttrykk, langt fra noen fasit. Herlig med litt forskjellig inspirasjon. God start, gleder meg til resten av oktober!

Lenke til kommentar

Hittil er blomsten min favoritt. Fint kvadratisk utsnitt, ren og ryddig bakgrunn, men DOF kunne vært litt større for det motivet.

Bildet fra Senja 2. oktober likte jeg også bra, jeg ville brukt lengre lukkertid og heller gått for ISO 400-800 og f/2. Det var lite vind den dagen så jeg tror det kunne gått bra (med stativ eller annen støtte). Hvordan fikk du forresten lysene til å bli trekantet?

Lenke til kommentar
Bildet fra Senja 2. oktober likte jeg også bra, jeg ville brukt lengre lukkertid og heller gått for ISO 400-800 og f/2. Det var lite vind den dagen så jeg tror det kunne gått bra (med stativ eller annen støtte). Hvordan fikk du forresten lysene til å bli trekantet?
Bildet er tatt håndholdt, så lenger lukkertid var ikke aktuelt :-) Antar at det også er årsaken til at lysene er trekantede...
Lenke til kommentar
Ser ut som om både 2. og 6. oktober er litt ute av fokus,
Heh - DOF på f/1.4 er ikke overveldende selv om fokusavstanden er stor... :-) Var mest opptatt av å få fanget motivet, må innrømme at jeg ikke har snøring på hvor fokuspunktet var. Det kan forøvrig likegjerne være bevegelsesutskarphet - lukkertiden er ganske lang den også...
Lenke til kommentar

Bildet fra 7. oktober er nok et hastebilde... Stoppet ved Bærums verk fordi jeg hadde litt god tid før jeg skulle til noen venner i Lommedalen, dette ble det beste i den serien (og resten var ikke mye å skryte av). Ble til slutt brukbart fornøyd, selv om det var en kabel som måtte klones bort...

7. oktober - Bærums verk

post-7280-1255462499_thumb.jpg

EXIF: 1/15s, ISO1600, f/1.4

Lenke til kommentar
Bærums verk synes jeg er det klart beste så langt. Komposisjonen, s/h-konverteringen og støyen bidrar med hvert sitt.
Det er nok alt i alt det bildet jeg sålangt også er mest fornøyd med, sammen med Senja by night. Har også noen fra dagene etter som jeg tror ble brukbare, men jeg har ikke redigert dem ennå (hadde bare tid til de to i går).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...