Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

45 kmt regeln for moped

tattoo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel da bryter de norsk lov.

Og alle speedoer på mopeder / scootere viser litt feil. Må GPS teste for å få det nøyaktig.

Så og si alle analoge speedometere på alle kjøretøy viser litt feil ;)

(Som vanligst 1-6 km/t feil)

også digitale :)

Lenke til kommentar

Og alle speedoer på mopeder / scootere viser litt feil. Må GPS teste for å få det nøyaktig.

gpsen min sier jeg skal kjøre på tog skinner og svinge til høyre midt på broer :( stoler ikke 5 øre på den :p

Hvis GPSen viser fart, så er den helt riktig selv om vei beskrivelsene tar feil ;)

Lenke til kommentar

gpsen min sier jeg skal kjøre på tog skinner og svinge til høyre midt på broer :( stoler ikke 5 øre på den :p

Hvis GPSen viser fart, så er den helt riktig selv om vei beskrivelsene tar feil ;)

kom gjerne med kilde. :)

Lenke til kommentar

kom gjerne med kilde. :)

Okei. At gps er helt riktig var kanskje en liten overdrivelse. Men du kan stole mer på en GPS en ett speedo.

GPS kommer fra en satelitt som "på en måte ser hvor fort du kjører". Mens speedo, der kan enkelte ting gjøre så den viser feil, feks feil med hjuldimensjon/kalibrering osv.

Jeg kan egentlig ikke så mye om akkurat dette. Men hele tiden ser jeg overskrifter over at speedoer viser feil, og tester der testerne bruker GPS som fasitsvar..

Lenke til kommentar

Har forresten spurt kjørelæreren på mopedkurset jeg går på nå, og han mente at:

Det sto i loven at mopeden skulle være konstruert sånn at den ikke går fortere enn 45km/t.

Det sa ingenting om at mopeden faktisk gikk fortere enn 45. Han tolket loven slik at dersom mopeden er konstruert for å kjøre i 45km/t, og du ikke endret på konstruksjonen (inkl. motor osv) var mopeden uansett konstruert til å gå 45 km/t selv om den FAKTISK gikk fortere.

Dvs. at en moped som går i 60, men er konstruert for å gå i 45, kjøres lovlig, så lenge man holder fartsgrenser ofc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...