Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

45 kmt regeln for moped


tattoo

Anbefalte innlegg

grunnen til at man ikke får kjøre mer enn 45/t er at da overlever men et krasj. det lærte jeg på tgk (:

 

Men er det så morro å se at to personbiler knuses inn i hverandre i 80km/t rett foran deg fordi han bak deg var utolmodig og tok sjangsen på å kjøre forbi?

Iblant når jeg kjører sakte med noen som har sykkel som bare går i 45, så er det flere ganger biler kjører forbi på ekstreme tider og er bare 2-3 meter fra fatalt kræsj med bil i andre kjøreretningen-

 

 

Om du er så redd for livet ditt, hold deg AV veien.

Sier ikke at jeg kjører som en tulling og driter i risikoer, men som jeg sa tidligere; OM du kan kjøre så skal det mye til før ulykken er inne. Der syns jeg mopedkursene burde virkelig skjerpe seg, kurset jeg tok lærte oss nesten ingenting om HVORDAN du skal kjøre, sånn hvordan du svinger + legger deg på veien osv, dette lærte jeg selv eller av andre kammerater som kjører lett sykkel som har lært dette.

Endret av Möllers Tran
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

grunen til 45kmt reglen er fordi vi er me di eu og i visse EU land som frankrike så kjører scooterne på fortau. derfor kan de ikke kjøre mer en 45. i norge har vi ikke lov til å kjøre på fortau og vi må kjøre på veien, derfor er grensen helt på jordet! kunen hvertfall satt den opp til 60

Lenke til kommentar

Syns 60 er alt for seint jeg. Hjelper jo ingenting når du kjører i 70 eller 80 soner, (det eneste det fører til er at bilene må kjøre fortere for å komme raskt nok forbi) eller når du kjører i oppoverbakke. Jeg har ikke råd til lettsykkel, og velger derfor som mange andre å trimme mopeden. Mopeden min gjør vel 90-100 på sletta, og greier stort sett å holde fartsgrensa i oppoverbakker. Det er såklart en sjanse for at statens vegvesen har kontroll, men det er en sjanse verdt å ta, mener jeg. Politiet har verken lov å prøve, ruse eller be deg om å ruse mopeden din. Det de da gjør er å gi deg visningsordre, da må du vise mopeden din original og i forsvarlig stand hos biltilsynet. Det tar gjerne noen uker før du får visningstime. Og i løpet av denne tiden skrur du mopeden original og unngår bot.

 

Min mening er at et effektanlegg er det minste du må ha på mopeden, eventuelt uplombert originalanlegg. Noe annet fungerer dårlig med mindre du kun kjører i byen.

Endret av metalhead!
Lenke til kommentar

Syns 60 er alt for seint jeg. Hjelper jo ingenting når du kjører i 70 eller 80 soner, (det eneste det fører til er at bilene må kjøre fortere for å komme raskt nok forbi) eller når du kjører i oppoverbakke. Jeg har ikke råd til lettsykkel, og velger derfor som mange andre å trimme mopeden. Mopeden min gjør vel 90-100 på sletta, og greier stort sett å holde fartsgrensa i oppoverbakker. Det er såklart en sjanse for at statens vegvesen har kontroll, men det er en sjanse verdt å ta, mener jeg. Politiet har verken lov å prøve, ruse eller be deg om å ruse mopeden din. Det de da gjør er å gi deg visningsordre, da må du vise mopeden din original og i forsvarlig stand hos biltilsynet. Det tar gjerne noen uker før du får visningstime. Og i løpet av denne tiden skrur du mopeden original og unngår bot.

 

Min mening er at et effektanlegg er det minste du må ha på mopeden, eventuelt uplombert originalanlegg. Noe annet fungerer dårlig med mindre du kun kjører i byen.

 

ENDELIG noen som har skjønt den politi og statens vegvesen opplegget.. :D

Skulle ikke vært plombert idetheletatt. rundt 70-80 km/t med uplombert.

Lenke til kommentar

Jeg betalte maks 5000 for lappen inkl trafikalt grunnkurs. Så jeg hadde aldri tatt møkka lett lappen. Fordi det er mye tøffere med moped, kan hærje mye mere. Kjøre i skauen osv. Kunne ikke gjort det med en dyr lett sykkel.

 

Har trimma ihjel dritten så jevlig at den går kun på 2 turtall. 7000 og 13 000. ^^ Det som er så fint er at nå går den nærmere 110.

Det vil si at jeg kan følge trafikken.

 

Nå har jeg kjørt rundt med tsen i 1,5 år, uten en bot. For hverken trim eller bremser osv.

Så for meg er det greit om jeg blir stoppet og tatt for trim. Er jo ikke greit, men jeg tenker litt anneledes. Da kan jeg liksom si at jeg har betalt 4200 kroner for å ha kunne følge trafikken normalt med moped. Bare se litt lysere på det. Jeg vet ikke om jeg kjører så jevli forsvarlig i trafikken lol.

Lenke til kommentar

Nå synes jeg det står så mye faktafeil på denne topicen, kan ikke folk i det minste sjekke fakta?

 

Feks at i nord kan man kjøre i 60, feil. En annen skriver at Norge er med i EU, og i Frankrike så kan man kjøre på fortau i maks 45 km/t, men siden det ikke er lov og kjøre på fortau i Norge så må man kjøre på veien i maks 45 km/t. Dette er noe av det dummeste jeg har hørt.

For det første så er ikke en gang Norge medlem av EU, og det med fortau ogsånt er den rareste forklaringen på 45 grensa jeg noen gang har hørt.

 

Jeg synes 45 grensa er litt dum siden biler osv kjører forbi. Men jeg skjønner virkelig hvorfor den er her. 45 grensa er fordi; Mopeder har alt for dårlig sikkerhet. Noe de sikter mest til er bremsene. Hvis du kommer lovlig i 80 og det skjer noe så du må bremse kjapt, så går ikke det siden mange mopeder har dårlige bremser. Mopeder har også lav vekt, noe som vil føre til at hvis du kjører i 80 på en vei og møter på en semi trailer, så kan du risikere og enten bli sugd inn i traileren, eller smelle inn i autovernet eller ut i grøfta, fordi dragesuget da er ganske stort. Det er mange som aldri har kjørt kjappere enn 45 som vil ha 80. Denne forskjellen er faktisk veldig stor. Luften du får imot deg blir mye sterkere, du blir mye mer vinglete osv. Hvis noen gang denne grensen skal bli utvidet, så tror jeg mopedopplæringen vil bli mye vanskligere, altså den vil koste mer.(Da kan man vell bare ta A1) Og kan tenkes at kravet til mopeder kan bli større med tanke på bremser osv.

 

Men ikke glem det at vi skal være glade for at det 16 åringer får lov til og ta opplæring på moped og lett. Så mye stygge og meningsløse forbud Norge lager, pga ett eller annet bullshit, så burde dere prøve og se ting litt mer postitivt, og ikke komme her og være drit sure og komme med utsagn som ikke stemmer.

Lenke til kommentar

Det at mopeder har dårlige bremser er bullshit. Når mopedene blir laga går de i 70-80 km/t. Og det går veldig greit å bremse ned fra den farten.

Blir heller ikke mere vinglete i 80 enn 45. Tvert imot. Syns mopeden virker mye mer stabil i den farta enn i 45. Og mopeder veier rundt 80-90-100 kg, og det skal mye til å bli sugd inn mot en trailer.

Lenke til kommentar

Det at mopeder har dårlige bremser er bullshit. Når mopedene blir laga går de i 70-80 km/t. Og det går veldig greit å bremse ned fra den farten.

Blir heller ikke mere vinglete i 80 enn 45. Tvert imot. Syns mopeden virker mye mer stabil i den farta enn i 45. Og mopeder veier rundt 80-90-100 kg, og det skal mye til å bli sugd inn mot en trailer.

 

Det at du sier at mopeder ikke har dårlige bremser, er også på en måte bullshit. Mener ikke at alle, men mange. Hvis du på min lettsykkel (forbrems) bremser alt du kan, så vil den låse hjulet og skli, eller at du stuper over styret. På en scooter som faren min har, som er en 2006; hvis du bremser alt du kan der, så låser ikke framhjulet seg, og du fortsetter fremover til du stopper. Feks våre tempoer, de har dårligere bremser enn tråsykkelen min, og det er 100 % fakta. (De går riktignok 45-55 uten noen form for plombering eller lignende)

Og det med vinglete i 80, blir kanskje ikke så vinglete, men luftmotsanden blir mye sterkere fra 60-80 enn 40-60. Og når du møter store kjøretøy på liten vei i 80, så er det ett dragsug der som gjør at hvis du ikke har erfaring eller vet hva som kommer til og skje, så kan du miste kontrollen osv. Altså du må kunne kjøre ordentlig som igjen gjør mer opplæring, og igjen dyrere serfikat..

Lenke til kommentar

ordentlige nyere mopeder har gode hydruliske skivebremser både foran og bak. Vet ikke med skutere, men tror de har like gode bremser. Dårlige bremser på mopper skyldes som regel at eieren ikke vedlikeholder bremsene, bytter klosser, lufter når de bytter osv.

Lenke til kommentar

Feks våre tempoer, de har dårligere bremser enn tråsykkelen min, og det er 100 % fakta. (De går riktignok 45-55 uten noen form for plombering eller lignende)

 

Dette er faktisk sant! Tempoen min, Corvette fra -75 har dårligere bremser enn sykkelen min, enda jeg har gjort hva jeg kan for å få dem til å funke ok.

 

 

Det er nok mange andre mopeder med litt alder som har samme "problemet"

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Regelen er maks 50 kubikk og maks 45km/t på flat veg.

 

Går på mopedkurs nå, og alle mopedene (scootere) jeg har kjørt der så langt gikk fortere enn 45 på flat bakke. 50-55.

 

Så lenge mopeden er helt orginal tviler jeg på at du får store bota i 50 i steden for 45 men ;)

Lenke til kommentar

Vel da bryter de norsk lov.

 

Og alle speedoer på mopeder / scootere viser litt feil. Må GPS teste for å få det nøyaktig.

 

 

gpsen min sier jeg skal kjøre på tog skinner og svinge til høyre midt på broer :( stoler ikke 5 øre på den :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...