Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

45 kmt regeln for moped


tattoo

Anbefalte innlegg

gikk til innkjøp av en rieju rr i fjor høst da jeg i en alder av 31 tenkte dette var en grei og billig måte og komme seg på fisketurer i nærområdet på,men ble avskiltet på biltilsynets kontroll av den grunn at den visstnok var trimmet..

han som testet den mente den gikk i 60 kmt og dett var dett..selv om jeg aldrig var i nærheten av denne "topp farten"

var faktisk aldrig i nærheten av 45 heller men greit nok det,har ordnet den tilbake til orignalen og er tilbake på veien nå.

 

sitter nå og ser på sidene til trygg trafikk og andre som burde vite noe om disse tingene(lover og regler)..

der leser jeg følgende regel for moped:den skal ikke gå fortere enn 45 kmt på flatmark..

og her kommer mitt diemma,min moped går ikke fortere enn 25 kmt på flatmark,klarer og presse den opp til nåla nærmer seg 30 i nedover bakke men da slår alle plomberinger inn og senker den tilbake til 25..m.a.o.det går ikke forter enn 25..!!

og da er den lovlig,alt annet vil bli regnet som trimming fikk jeg vite..

 

har nå vært tilbake på veien i 3 samfulle dager og hatt 4 nesten ulykker takket være bilister som SKAL ,MÅ og VIL forbi uansett hvor mye sving og kryss det måtte være foran oss...ikke at jeg skylder på bilistene,skjønner godt dere vil forbi for dette går jo ganske så treigt..kan ikke skjønne annet enn at denne loven må både tolkes og praktiseres veeeldig forskjellig fra sted til sted..??eller??

 

leser også hos trygg trafikk at den lave farten IKKE er skyld i ulykker mellom moped og bil...da skal de som har skrevet dette tullet få låne min moped en hel dag og kjøre rundt i trafikken i 20-25 kmt og etterpå fortelle meg at det føles bra og at denne farten ikke er trafikk farlig..i dare you!!!!det og kjøre etter en vei en sen høst kveld som nå i 20-25 kmt med biler susende forbi i 80 og 90 er skremmende..venter bare på og bli meid ned bakfra,for ingen bilister tenker vel at det lille røde baklyset de ser der framme bare kjører 25 kmt...???

 

kjennes også ut som du skal tippe over hele tiden,vingler ganske så mye over min side av "banen" pga den lave farten, og tenker at noen sikkert ringer purken og varsler fyllekjøring ganske snart..;);)holder meg unna enkelte kryss hvor jeg vet det er litt oppover bakke,hvis jeg må stoppe blir jeg stående..det finnes ingenting i motoren til og dra meg i gang igjen..har flere plasser hvor jeg stopper og triller den gjennom underganger og slikt rett og slett fordi det er for farlig og prøve og krysse en vei når kjøretøyet ditt truer med og stoppe ved en hver motbakke og sågar fartsdump...

 

snakker også med en god del mekanikere om dette og samtlige sier at det og kjøre med slike plomberinger er fullgodt med ødelagt motor på svært kort tid av den enkle grunn at motoren ikke får blåst ut eksosen men den blir dratt tilbake med alle sine partikler og skit den måtte inneholde..

 

må også nevne at jeg har en honda mt5 som går i 60 og denne er original.min mor kjørte i mange år en suzuki cpr automat giret moped og denne gikk i 70 i nedover bakke, og hvis noen lurer, ja den også original..så når ble disse lovene plutselig så forandret igrunn..????

 

og bare sånn til slutt,er ikke imot lover og regler men de lover som åpenbart gjelder nå er LIVSFARLIG..!!!uten tvil...

 

lurer på om andre har noen liknende erfaringer?

er lover og regler forskjellig fra sted til sted..??

hører noen får bøter og avskilting for trimming og andre ikke..

Endret av tattoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv hørt at de godtar en fart på 60km/t hvis mopeden er i orginal stand

 

Billistene er ett faremoment når det gjelder moped, men det rettferdiggjør ikke andre lover og regler som omhandler moped, de skal gå den farten som de orginalt kommer med her til lands. ikke det at jeg prøver og snu dette mot deg :)

 

Det er serlig crossere som blir tatt i en slik kontroll, dette fordi det er disse mopedene det er mest ulykker med, du sitter høyt, som regelt knastedekk osv. men ett lite hint, ta og gå inn til en mekaniker, få dem til og slå ut en blombe, akuratt som om den skulle ha detti ut av vibrasjoner, gjorde dette selv på en moped i min tid, og når jeg ble stoppet i kontroll, var det bare og sikte til at jeg har ikke gjort noe med denne mopeden og var inne til kontroll og alt så fint ut, så jeg fikk kjøre mopeden min i 80km/t (dette gjelder kun hvis blomben faktisk forsatt ligger inne i svanehalsen)

 

håper det ordner seg til slutt :)

Lenke til kommentar

Scooteren jeg hadde under mopedtiden var produsert før dette kravet og gikk derfor lovlig i 65 ca (sperre på 82 nedover), men jeg kunne fremdeles ikke kjøre i mer enn 45 iflg reglene (som en max fartsgrense).

 

Er enig i at noen av disse plomberte mopedene er trafikkfarlige, men når jeg ser noen av disse 16-åringene som freser rundt i 80 OVERALT så er jeg usikker på hva som er verst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heh, kjørte en stund original jeg også. Men, ble faktisk mobbet i den tiden av andre! :O Ble vist fingeren til, tuta på, og det ble en bortimot 1-2 nestenulykker hver dag (ikke pga meg), men nå som den er "fiksa" skjer ikke noe sånt mer. Og jeg følger også mer med i traffikken, noe som må være bedre? Har ikke vært borti noen nesten ulykker etter dette og jeg syntes det fungerer fint!

 

Har også hørt noe snakk om at det skal bli lovelig at mopeder skal kunne gå i 60-70 km/t. Vet ikke om dette bare er vissvass, men det må jo være bedre?

 

Joja, det kan hende at det kan hende det blir mer dødsfall osv.. men hva med lettsykler? Hvor mange prosent av disse er det som er i dødsfall? må jo kunne gå an å gjøre moped lappen vanskeligere eller noe sånn at det går an å ha en moped som følger traffikken lovlig!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Heh, kjørte en stund original jeg også. Men, ble faktisk mobbet i den tiden av andre! :O Ble vist fingeren til, tuta på, og det ble en bortimot 1-2 nestenulykker hver dag (ikke pga meg), men nå som den er "fiksa" skjer ikke noe sånt mer. Og jeg følger også mer med i traffikken, noe som må være bedre? Har ikke vært borti noen nesten ulykker etter dette og jeg syntes det fungerer fint!

 

Har også hørt noe snakk om at det skal bli lovelig at mopeder skal kunne gå i 60-70 km/t. Vet ikke om dette bare er vissvass, men det må jo være bedre?

 

Joja, det kan hende at det kan hende det blir mer dødsfall osv.. men hva med lettsykler? Hvor mange prosent av disse er det som er i dødsfall? må jo kunne gå an å gjøre moped lappen vanskeligere eller noe sånn at det går an å ha en moped som følger traffikken lovlig!

har solgt driten nå så da var problemet løst igrunn...;);)

Lenke til kommentar
Har selv hørt at de godtar en fart på 60km/t hvis mopeden er i orginal stand

 

Billistene er ett faremoment når det gjelder moped, men det rettferdiggjør ikke andre lover og regler som omhandler moped, de skal gå den farten som de orginalt kommer med her til lands. ikke det at jeg prøver og snu dette mot deg :)

 

Det er serlig crossere som blir tatt i en slik kontroll, dette fordi det er disse mopedene det er mest ulykker med, du sitter høyt, som regelt knastedekk osv. men ett lite hint, ta og gå inn til en mekaniker, få dem til og slå ut en blombe, akuratt som om den skulle ha detti ut av vibrasjoner, gjorde dette selv på en moped i min tid, og når jeg ble stoppet i kontroll, var det bare og sikte til at jeg har ikke gjort noe med denne mopeden og var inne til kontroll og alt så fint ut, så jeg fikk kjøre mopeden min i 80km/t (dette gjelder kun hvis blomben faktisk forsatt ligger inne i svanehalsen)

 

håper det ordner seg til slutt :)

det ordnet seg til slutt ja...har solgt den nå...;);)

Endret av tattoo
Lenke til kommentar

45km/h begrensningen er der pga. det latterlig dårlige mopedkurset. Noe jeg er helt enig med. Kan virke som en hykler, siden jeg har fjernet plomberingene på min moped. Men jeg kan ærlig innrømme at jeg ikke kan noe om å kjøre sykkel, og kurset er latterlig. Men freser nå rundt og har det gøy for det ;)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Du kan jo høre med Statens Vegvesen om du kan fjerne plomber slik at du kan holde 45 km/t. Dersom de godtar det, kan du gjøre endringene og deretter vise sykkelen på en Trafikkstasjon for å få den formelle godkjennelsen. Da kan ikke politiet avskilte den selvom den ikke lengre er original ;) Sjekk vegvesen.no for mer info ;)

Lenke til kommentar

Heh, kjørte en stund original jeg også. Men, ble faktisk mobbet i den tiden av andre! :O Ble vist fingeren til, tuta på, og det ble en bortimot 1-2 nestenulykker hver dag (ikke pga meg), men nå som den er "fiksa" skjer ikke noe sånt mer. Og jeg følger også mer med i traffikken, noe som må være bedre? Har ikke vært borti noen nesten ulykker etter dette og jeg syntes det fungerer fint!

 

Har også hørt noe snakk om at det skal bli lovelig at mopeder skal kunne gå i 60-70 km/t. Vet ikke om dette bare er vissvass, men det må jo være bedre?

 

Joja, det kan hende at det kan hende det blir mer dødsfall osv.. men hva med lettsykler? Hvor mange prosent av disse er det som er i dødsfall? må jo kunne gå an å gjøre moped lappen vanskeligere eller noe sånn at det går an å ha en moped som følger traffikken lovlig!

 

Nå er det faktisk ikke så veldig høy ulykkesprosent på lettsykler, høyere på moped sist jeg sjekka.

 

Lettsykkelopplæring er svært omfattende og grundig, og flere har sagt at den er enda grundigere enn bilopplæring. På sykkel er det veldig nøye med sjekk av blindsoner korrekt etc, det er ikke noe de bruker så veldig mye tid på på bil.

 

Tror 70 km/t for moped er oppspinn, men har også hørt 60. 45 er latterlig det kan vi vel alle si. Burde iallefall få holde en offisiell fartsgrense, feks. 50, 60 etc.

Lenke til kommentar

I bodø, oppi nord, er det iallfall slik at halvcrossere, 50ccm, har lov å kjøre i 60kmh. Vanlige scootere får bot over 45. Derfor er det høysesong for Crossermopeder her oppe ^^

 

Blir ferre og ferre scootere, bare fler og fler girmopeder.

 

 

bullshit. loven er lik i hele norge for alle mopeder. 45 er grensa. politiet der nede må være dårlige

Lenke til kommentar

I bodø, oppi nord, er det iallfall slik at halvcrossere, 50ccm, har lov å kjøre i 60kmh. Vanlige scootere får bot over 45. Derfor er det høysesong for Crossermopeder her oppe ^^

 

Blir ferre og ferre scootere, bare fler og fler girmopeder.

 

 

politiet der nede må være dårlige

 

Der oppe* du bor i buskerud?

Lenke til kommentar

Selv kjører jeg lett-motorsykkel og kan følge trafikken hvor som helst.

 

Jeg har ikke tatt mopedopplæring, men vet jo litt hva det går i, og kjenner flere som har mopedlappen. For meg virker det som en vits.

 

Og det er vel ingen som er uenige med at det å kjøre i 45km/t på veier med høyere fartgrense enn dette er ekstremt trafikkfarlig, spesielt pga mopedens størrelse og muligheten til å kjøre forbi. Både mopedist og eventuelle andre som kjører forbi setter jo seg selv i stor fare, og mopedister flest har dårlige bremser, ingen utstyr og som oftest (ikke alltid) har de bare hjelm. De er som myke trafikanter å regne.

 

Jeg synes mopedopplæring bør kuttes helt ut, og om 16-åringer vil kunne kjøre rundt må de ta lett-sykkellappen, som tilbyr ordentlig opplæring og muligheten til å følge trafikken lovlig etter endt opplæring. Alternativt kunne mopedopplæringen blitt utvidet, men det hjelper ikke når de ikke har lov å kjøre mer enn i 45km/t.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg synes mopedopplæring bør kuttes helt ut, og om 16-åringer vil kunne kjøre rundt må de ta lett-sykkellappen, som tilbyr ordentlig opplæring og muligheten til å følge trafikken lovlig etter endt opplæring. Alternativt kunne mopedopplæringen blitt utvidet, men det hjelper ikke når de ikke har lov å kjøre mer enn i 45km/t.

 

Skal vi se...hvor mye er det for lettlappen? 17-22 tusen har jeg hørt, så la oss "si" at den koster 20 uansett hvor man tar den. 20 tusen er ganske mye penger. La sammen prisene om bil sertifikatet her ok kom frem til 11,5K. Da har jeg enda ikke tatt med oppkjøring, selve lappen osv. Tror vi nærmer oss 20K da som vil si at det er dyrere å ta lett MC enn bil lappen. Er man så hersens fartsglad kan du værsågod få betale de pengene eller du kan vente to år og ta billappen.

 

Mopedlappen derimot koster maks 7K. Et laaangt mindre beløp en for lett-MC.

 

Det at man som 16-åring skal få lov til å ferdes ut i norske veger er et privilegie. Det er ikke noe du kan få kreve eller forlange. Velger du å misbruke dette privilegiet (ved trim) får man faen meg ta konsekvensene av det.

Norske lover sier at en moped ikke skal kunne gå fortere enn 45 og at alle over fylte 16 kan ta det. Bare fordi at din sykkel går fortere enn min og har betalt mange FLERFOLDIGE tusener på alt sammen gjør ikke deg noe mer trafikk "verdig" enn meg. Jeg kan ikke noe for at jeg ikke kan kjøre fortere, jeg er bare en lovlydig borger.

 

Når det er sagt så er jeg enig i at man burde kunne kjøre fortere enn 45. Det er direkte farlig når man kjører så sakte og man skaper irriterte og provoserte bilister bak. Så sent som i går kjørte jeg over en lang strekning og hadde sikkert 100 biler bak meg. Fartsgrensen var 70 og peden min går 55/60 på flata (orginal :love: ) så måtte bare skyndte meg å kjøre inn på nærmeste innkjøring.

 

Men jeg blir irritert når du sier at mopedlappen er en vits. Den gir 16-åringer lov til å kjøre i trafikken som betyr at hvis du mener moped er en vits syns du også lettsykkel er en vits.

Lenke til kommentar

Scooteren jeg hadde under mopedtiden var produsert før dette kravet og gikk derfor lovlig i 65 ca (sperre på 82 nedover), men jeg kunne fremdeles ikke kjøre i mer enn 45 iflg reglene (som en max fartsgrense).

 

Er enig i at noen av disse plomberte mopedene er trafikkfarlige, men når jeg ser noen av disse 16-åringene som freser rundt i 80 OVERALT så er jeg usikker på hva som er verst.

 

Mye tryggere i 80+ enn 45 km/t. Har en moped som går i 90, Rieju RR sport 06, og gud så mye tryggere å holde følge med trafikken!

Men du har jo disse ungene som ikke eier motorikk eller lært seg skikkelig hvordan man skal ligge på veien og svinge ordentlig som kræsjer og ødelegger alt for de som faktisk kan kjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...