Mikkeey Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Hei! Jeg har en Ford Mondeo 2001 modell som har veldig dårlige lys. Nærlysene er så dårlig at jeg nesten ikke ser noe når det kommer bil i mot, og jeg tviler også på at de lyser opp veien 40 meter i henhold til forskriftene. Google har blitt brukt mye til å skaffe informasjon om hva som er best, men det er mange alternativer å velge mellom. Mitt inntrykk er at Osram Silverstar, Osram (?) Cool Blue, og Philips Xtreme Power skal være bra. Jeg har vurdert å bytte til Xenonlys, men dette er siste utvei siden det ikke er lovlig på min bil uten å gjøre dyre endringer på bilen. Det jeg ønsker er tips til et bra halogenlys som har god holdbarhet, gir hvitt eller blått lys, og som lyser opp veien godt! Tips mottas med takk! Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Har med godt resultat brukt Phillips Blue Vision, det er det jeg kan annbefale. Har satt inn Xtreme Power, men kun fått prøvd de littegrann p.g.a motorras, men det lille jeg har fått prøvd de så de bra ut, men hovedfokus var på motoren.. Kan også ta med at du bare kan droppe ettermontert xenon om du vil ha bedre lys, men dette kan du lese MYE om hvis du gjør et kjapt søk på forumet om hvorfor Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Osram Nightbraker/Philips Xtreme Power og karnsje en lysjustering? Vil anbefale Philips Xpower H7 til nærlys og Philips Vision plus H1 til fjernlysene, eller Bluevision (finnes både i H1 og H7) Et annet alternativ er Osram Nightbraker (finnes i både H1 og H7) Lenke til kommentar
gxi Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 (endret) Jeg anbefaler Osram Nightbreaker til hele rekka. For bedre levetid er det vurderbart med Xtreme Power som nærlys. Nightbreaker er betydelig hvitere enn Xtreme Power. http://www.powerbulbs.co.uk/osram-nightbre...=44&cat2=74 Tåkelys: http://www.powerbulbs.co.uk/product_detail.asp?prod=143 Blinklys: http://www.powerbulbs.co.uk/product_detail.asp?prod=69 / http://www.powerbulbs.co.uk/product_detail.asp?prod=107 Bremselys: http://www.powerbulbs.co.uk/product_detail.asp?prod=79 / http://www.powerbulbs.co.uk/product_detail.asp?prod=83 Jeg anbefaler også å bytte nærlys- og fjernlyspærene minst et par ganger i året, selv om de ikke dør ut. Gamle pærer lyser vesentlig dårligere enn nye pærer. Endret 22. september 2009 av gxi Lenke til kommentar
kiripe Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 I tillegg til å kjøpe gode pærer bør du sjekke spenningsfall over pæra, for det er ikke uvanlig at gamle ledere og dårlige kontaktspunkter gir betydelig spenningsfall frem til forbruker. Løsningen er da å legge opp til relé. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Hei! Jeg har en Ford Mondeo 2001 modell som har veldig dårlige lys. Nærlysene er så dårlig at jeg nesten ikke ser noe når det kommer bil i mot, og jeg tviler også på at de lyser opp veien 40 meter i henhold til forskriftene. Google har blitt brukt mye til å skaffe informasjon om hva som er best, men det er mange alternativer å velge mellom. Mitt inntrykk er at Osram Silverstar, Osram (?) Cool Blue, og Philips Xtreme Power skal være bra. Jeg har vurdert å bytte til Xenonlys, men dette er siste utvei siden det ikke er lovlig på min bil uten å gjøre dyre endringer på bilen. Det jeg ønsker er tips til et bra halogenlys som har god holdbarhet, gir hvitt eller blått lys, og som lyser opp veien godt! Tips mottas med takk! Du har alt fått flere gode tips, spesielt hva type lyspærer angår. Osram Nightbraker er virkelig bra på styrke, men min erfaring er at de er elendige hva angår levetid. Derfor er de kanskje best egnet til fjernlys og andre lys du ikke kjører med hele tiden. Mtp at de faktisk koster litt kroner (og det på enkelte biler er noe dritt å bytte pærene) er min personlige mening at de blir for dyre i drift. Styr unna HID-sett. Du blender mye, og du får ikke den enorme gleden med de som du gjør med original-montert. Foruten det selvsagte å ha kvalitetspærer, ren reflektor og glass, er det vesentlig med høy nok spenning. Omtrent alle bilmerker bruker såvidt tykke nok kabler til at det fungerer brukbart nok, når bilen er ny. Så snart bilen drar litt på årene får du høyere motstand, med opptil en volt eller to i tap, som resultat. Høres kanskje ikke så dramatisk ut med 12V på pærene og 13,5 på batteriet, men det er en enorm forskjell i lysstyrken. Løsning: Kabelsett fra Biltema. Ja, om du er i nærheten av en sånn sjappe. Biltema har mye ræl, men deres lysforsterkersett er av helt kurant kvalitet, og inneholder alt du trenger, minus en sikringsholder og sikring. Dette settet har jeg brukt på flere kjøretøy, både til MC og bil, og har alltid passet fint. Det settet jeg lenker til er til H4-pærer. Et slikt sett sammen med gode pærer, så er du godt på vei til lys du vil trives langt bedre med. Har du polykarbonat lykteglass? Altså plastikk-glass? De har en tendens til å bli noe matte med tiden, og du får de ikke bra med å bare vaske. Vær og obs at de kan falme om du bruker mye avfetting på de. Autosol kromglans er redningen her. Høres kanskje ulogisk ut å bruke kromglans på plastikk, men tro meg; det gjør underverker på matt plastikk. Er reflektoren matt har det normalt 2 årsaker: Enten "elde" (eller for sterke, ulovlige, pærer) eller fett fra skitne fingre på pæreglasset. Er reflektoren slitt av elde er du "lost", og nye lykter må til. Er de fettet, kan en løsning være å vaske lyktene med Zalo. Dette er en tidkrevende jobb, men resultatet kan bli bra. Du må i så fall skru ut hele lykten (som på flere biler krever demontering av MYE), vaske lykten grundig men forsiktig, skylle grundig, og la den tørke 110% (stekeovn på 50-60 grader funker fint her). Etter vask og montering må lysene justeres, og selv om du kan gjøre grovjusteringen selv, må du normalt inn på verksted for å få det gjort skikkelig. Det kan være endel å hente på bare å justere, så dette kan du vurdere uansett. Latterlig mange biler blir levert nye med feiljusterte lys. Sånn, nå har du litt å jobbe med Gi en tilbakemelding på resultatet da! Lenke til kommentar
gxi Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Night Breakere er ikke så veldig dyre om man bestiller dem fra Powerbulbs. Koster ca. 100kr/stykk, og holder dem i 6 måneder er ikke det så mye. Min erfaring er dog at de går ned i et par måneder levetid om de brukes med maks spenning batteriet kan levere (~14,5V). Tips: Bestill bare ett sett med pærer pr. bestilling fra Powerbulbs. Da slipper man unna MVA. Lenke til kommentar
Mikkeey Skrevet 22. september 2009 Forfatter Del Skrevet 22. september 2009 Hei! Takk for alle gode råd så langt! Nightbraker kommer jeg nok ikke til å bruke på nærlysene mine pga. kort levetid. Jeg har ikke undersøkt for mye, men det virker som det er en del arbeid å bytte lyspærer på bilen min. Philips Bluevision var også en jeg vurderte, men som jeg glemte å nevne tidligere. Forøvrig så skal bilen inn på verksted på torsdag (bruktbil garantireparasjon), så da skal de samtidig sjekke lysene mine. Jeg regner med å få svaret "lysene er testet OK", men håper de finner ut hva som må gjøres! Ekstralys vil jeg ikke ha Så hva ville dere gått for av Silverstar, Xtreme Power, Bluevision, og Cool blue? Det hadde vært greit å hatt noen mening om hva jeg vil ha dersom verkstedet spør om dette. Takk igjen! Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Jeg har brukt Philips Xtreme Power i flere år og har vært meget fornøyd med de, kvaliteten er topp og levetiden er faktisk god tatt i betraktning hvor godt de lyser. (Laget en test på disse pærene, se på min worklog/showcase) Har testet de gamle bluevision pærene og var godt fornøyd med dem, de lyste like godt som standardpærene og ga et fint hvitt lys. Nå heter de bluevision ultra og gir 30% mer lys enn de jeg brukte, har dessverre ikke fått testet disse enda. Forresten.. fikk vite i dag at Xtreme Power blir å komme i H1 utgave i slutten av oktober. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 (endret) Bluevision gir faktisk etter mine tester vesentlig mindre lys enn hva man skal forvente. Heller VisionPlus enn Bluevision. Uansett kan jeg anbefale å i vertfall teste med et par Night Breaker. De er på billigsalg hos Powerbulbs nå (og har vært det lenge). En rabattkode som gir 10% rabatt er RLKHQ1883. Uansett er ikke det noen ekstrem forskjell på Xtreme Power og Nightbreaker, så Xtreme Power er absolutt et alternativ over alt annet skrap som finnes. Forskjellen mellom en gammel +30% eller tilsvarende og Xtreme Power/Nightbreaker er veldig stor. Powerbulbs tar inn pre-ordre for H1 Xtreme Power også nå: http://www.powerbulbs.co.uk/product_detail.asp?prod=160 Er det forresten ikke veldig lett å bytte på Mondeo? Mener at hele lykten bare skal klipses ut på en måte, i vertfall på noen modeller. Endret 23. september 2009 av gxi Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Night Breakere er ikke så veldig dyre om man bestiller dem fra Powerbulbs. Koster ca. 100kr/stykk, og holder dem i 6 måneder er ikke det så mye. Min erfaring er dog at de går ned i et par måneder levetid om de brukes med maks spenning batteriet kan levere (~14,5V). Tips: Bestill bare ett sett med pærer pr. bestilling fra Powerbulbs. Da slipper man unna MVA. DET er jo en helt annen pris Når jeg har handlet de her i Bergensområdet, har de ligget på knappe 200,-. Og som det var på vår forrige bil (Citroën Xsara) hadde vi totalt 6 pærer (tåke, nær og fjern), så kostet det godt over tusenlappen å bytte alle... Og med opptil 14,8V (elektronisk og temperatur-regulert, høyest spenning på kalde vinterdager) så spiste vår bil Nightbrakers til frokost Andre, mer normale pærer, holdt gjerne et knapt år, mens Nightbrakerne holdt sjeldent mer enn knapt et par måneder på 40 KKM/år kjøring... Lenke til kommentar
Mikkeey Skrevet 23. september 2009 Forfatter Del Skrevet 23. september 2009 Hei! Gir ikke Xtreme Power gulaktig lys, eller husker jeg feil? Uansett har jeg hørt veldig mye negativt om night breakers, så jeg går nok ikke for den typen. Finnes det ikke noen tester av halogenlys? Jeg har googlet, men finner ikke så mye. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Joda AutoExpress gjorde en stor test av halogenpærer i okt 08, av både mer og mindre kjente merker. http://www.autoexpress.co.uk/products/prod...tbulb_test.html Lenke til kommentar
Mikkeey Skrevet 23. september 2009 Forfatter Del Skrevet 23. september 2009 Joda AutoExpress gjorde en stor test av halogenpærer i okt 08, av både mer og mindre kjente merker. http://www.autoexpress.co.uk/products/prod...tbulb_test.html Oi, takk! Da ser det ut som det blir Philips X-treme Power for meg, mest sannsynlig fra eBay Da anbefales det å bytte fjernlys samtidig? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Jepp du bør det, å kjøre med x-treme power i nærlys og standard pærer i fjernlys blir neppe å oppleves som noen opptur. Lenke til kommentar
Mikkeey Skrevet 24. september 2009 Forfatter Del Skrevet 24. september 2009 Jepp du bør det, å kjøre med x-treme power i nærlys og standard pærer i fjernlys blir neppe å oppleves som noen opptur. I dag har jeg levert inn bilen på verksted, og jeg spurte da om det var mulig å få satt inn f. eks. nightbraker lys. Det jeg fikk til svar var at det kom til å bli så varmt og fare for smelting, at da måtte noe byttes i lykten (de nevnte noe på "s" som jeg ikke husker) og at jeg ikke burde gjøre det. Hva tenker dere om dette? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 (endret) Det er 110% tull. Nightbreaker og tilsvarende lager mindre varme enn standardpærer. Men på en annen side, hvis du har snakket med en kundemottaker, så tror kanskje vedkommende at du snakker om 100W-pærer. Nightbreaker og tilsvarende er merket 55W som da er en makseffekt som inkluderer både varme og lys. Øker man lysmengden reduserer man varmemengden forutsatt samme effekt. Endret 24. september 2009 av gxi Lenke til kommentar
Mikkeey Skrevet 24. september 2009 Forfatter Del Skrevet 24. september 2009 Det er 110% tull. Nightbreaker og tilsvarende lager mindre varme enn standardpærer. Mitt inntrykk er at de prøver å si fra seg alt ansvar dersom man går over til uoriginale pærer, men det er vanskelig å vite hva man skal tro når man er uerfaren. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Nightbreaker/Xtreme Power og tilsvarende er ikke uoriginale pærer. De er pr. definisjon originaldeler. Lenke til kommentar
Mikkeey Skrevet 24. september 2009 Forfatter Del Skrevet 24. september 2009 Nightbreaker/Xtreme Power og tilsvarende er ikke uoriginale pærer. De er pr. definisjon originaldeler. Ok, men da skjønner jeg ikke hvorfor de sier at det ikke anbefales. Hvorfor ikke anbefale pærer som lyser opp veien bedre, og som gir økt trafikksikkerhet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå