DarkMan Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 Fikk anskaffet meg en switch her om dagen, og da lurer jeg på: er det mulig å bruke denne til å dele oppkoblingen mellom 2 maskiner? Har en kompis som sa at da må jeg ha 2 nettverkskort i den ene maskina (ett mot bredbåndet, og ett mot switchen), og selfølgelig ett kort i min andre maskin 8) Er det slik eller finnes det en annen måte å gjøre dette på med det utstyret jeg har tilgjengelig? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 Fikk anskaffet meg en switch her om dagen, og da lurer jeg på: er det mulig å bruke denne til å dele oppkoblingen mellom 2 maskiner? Ja, nei og kanskje er vel det beste svaret man kan gi når du ikke gir mer info. Lenke til kommentar
magikern Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 hvilken isp har du? har du modem eller router tilkobling til breibandet? Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 Telenor eller nexgentel? viss telenor må du kjøre en pc med 2 nettverkskort og dele ut internett tilkobling. pcen kjører då som router.. vis nexgentel er det bare å koble frå ruteren til switschen og derrifrå til så mange pcer du vill Lenke til kommentar
DarkMan Skrevet 19. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2003 har bredbånd bassert på radiolan om det hjelper :-? Har fast ip. Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 Dersom du har nextgentel er det bare å koble routeren til switchen og ha motta ip automatisk (dhcp) på maskinene som skal ha internett. Har du Telenor må du koble modemet til switchen og sette den ene pcen til å dele internett. Du må laste ned raspppoe for å kunne dele adsl med internett connection sharing som følger med alle versjoner av windows f.o.m. win98se. På de(n) andre pcen(e) må du sette opp motta ip automatisk(dhcp). Pcen med raspppoe og ics må alltid stå på for at de andre skal få internett når du bruker Telenor. Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 www.hjelperdeg.net har en del fine guider hvis jeg ikke husker helt feil. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 har bredbånd bassert på radiolan om det hjelper :-? Har fast ip. Er dette basert på standard TP og TCP/IP? Hvis du har fast IP er det nok enklest og kjøpe en billig router, de er ikke mye dyrere enn en switch. Lenke til kommentar
DarkMan Skrevet 19. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2003 helt standard TCP/IP 8) Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 har bredbånd bassert på radiolan om det hjelper :-? Har fast ip. Du må da enten ha to nettverkskort, eller sette opp alias på nettverkskortet (to iper på samme kort). Dette kan du gjøre enten i windows2000, windowsXP Pro (tror ikke home-versionen har denne muligheten) eller linux. Det letteste er nok å laste ned sygate e.l. som kan sette dette opp for deg. Mulig sygate kan fikse dette i win9x også. Lenke til kommentar
DarkMan Skrevet 19. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2003 har bredbånd bassert på radiolan om det hjelper :-? Har fast ip. Du må da enten ha to nettverkskort, eller sette opp alias på nettverkskortet (to iper på samme kort). Dette kan du gjøre enten i windows2000, windowsXP Pro (tror ikke home-versionen har denne muligheten) eller linux. Det letteste er nok å laste ned sygate e.l. som kan sette dette opp for deg. Mulig sygate kan fikse dette i win9x også. Er ikke så veldig inne i dette med nettverk, så jeg må bare spørre om hva du mener når du sier at jeg må sette opp et alias på nettverkskortet :oops: Lenke til kommentar
arve19 Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 Du har sikkert en fast ip-adresse i fra en leverandør av et trådløst nettverk. Det er ikke det samme som å ha en fast ip-adresse ut til internett. Du ligger inne på det lokale nettet til nettverksleverandøren, og det er dennes ip-adresse som vises ut på webben (spill etc). Jeg har denne løsningen selv, og har mer eller mindre vellyket erfaring med å sette opp en router, samt dele via en annen pc (1 maskin med 2 nettverkskort). Den beste løsningen jeg vil anbefale er å kjøre en eldre pc med 2 nettverkskort, og installere et Linux program som heter Smoothwall. Dette styrer nettforbindelsen din helt perfekt. Det er en tråd som har tatt opp dette her på forumet. arve19 edith: http://www.hardware.no/guider/dele_internett/ +et par stavefeil Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 Er ikke så veldig inne i dette med nettverk, så jeg må bare spørre om hva du mener når du sier at jeg må sette opp et alias på nettverkskortet :oops: hehe, hadde en liten forklaring på det, men den falt visst bort ip aliasing vil si at du har 2 iper på samme kortet. Se her for å få mer info om hvordan sette dette opp i windows2000. Men sygate kan gjøre dette automatisk for deg. (Sygate OneNIC Support) Husker ikke hvordan du satt opp dette, men det var bare å trykke på et par knapper og alt virket som det skulle (finner sikkert ut av det ved å lese hjelpefilene til sygate. Men om du ikke vil betale for sygate vil jeg støtte opp om forslaget med egen gammel pc med smoothwall e.l. da dette er den klart beste løsningen Lenke til kommentar
DarkMan Skrevet 14. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2003 Har nå satt opp Smoothwall Funker fett den ja............. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå