Gå til innhold

Boot manager for Linux & Windows

Anbefalte innlegg

Hei

Er det nokon som har kjennskap til ein boot manager som kan starte linux og xp uten og først starte GRUB. Av ein eller anna grunn gjer alle som eg finn når eg googlar problemet det ved og først starte GRUB. Eventuelt eit tredjeparts programm som lar meg beskytte min MBR når eg installerer eit nytt os slik at eg slepper at MBR blir overskreve for kvar gang.

Eg har googla litt men dei fleste boot managerane eg finn som er gratis er enten ikkje oppdatert på 3-4 år eller so har dei ikkje nokon rett fram støtte for Linux (Ergo må ein starte GRUB deretter Linux slik som eg har nevnt ovanfor)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt tips vil være å skaffe en ekstra disk, (om du ikke allerede har dette) beholde Windows og legge (skriv utgave her) linux på sin egen disk.

Dette krever at du legger grub på disken der linux er installert og at du velger hvilken disk som skal starte i bios eller at denne støtter at du trykker på f.eks F8 med en gang maskinen starter. Sjekk manualen din.

Er dette en bærbar, se bort fra det jeg skrev og stol på at grub vil fungere uansett.

atlef.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...