entername Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Hei Er det nokon som har kjennskap til ein boot manager som kan starte linux og xp uten og først starte GRUB. Av ein eller anna grunn gjer alle som eg finn når eg googlar problemet det ved og først starte GRUB. Eventuelt eit tredjeparts programm som lar meg beskytte min MBR når eg installerer eit nytt os slik at eg slepper at MBR blir overskreve for kvar gang. Eg har googla litt men dei fleste boot managerane eg finn som er gratis er enten ikkje oppdatert på 3-4 år eller so har dei ikkje nokon rett fram støtte for Linux (Ergo må ein starte GRUB deretter Linux slik som eg har nevnt ovanfor) Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Grub er en boot loader.. eksempel på når Grub starter for du opp hvilket system du ønsker å gå inn på... Windows Xp Linux Ubuntu Linux Mint Windows 7 Lenke til kommentar
entername Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 Ja men problemet er at om eg t.d. fjerner Windows 7 (Dersom det var det siste installerte operativsystemet) vill eg ikkje då og fjerne boot loaderen? eller blir den fortsatt liggandes i MBR og vill den då fortsatt virke som den skal? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Du kan godt ha /boot på en separat partisjon, 100MB eller så, og ikke slette den når du fjerner Linux. Da vil bootloaderen alltid kunne ligge der. Men dersom du fjerner W7 og du har grub innstalert så skjer det ikke noe tull. Lenke til kommentar
Neonlight Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 (endret) mulig denne kan hjelpe deg: http://gag.sourceforge.net/ Ikke akkurat vakker, men gjør jobben sin. funker med xp, vista win7, og alle linux distroer, + + + Endret 22. september 2009 av Neonlight Lenke til kommentar
atlef Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Mitt tips vil være å skaffe en ekstra disk, (om du ikke allerede har dette) beholde Windows og legge (skriv utgave her) linux på sin egen disk. Dette krever at du legger grub på disken der linux er installert og at du velger hvilken disk som skal starte i bios eller at denne støtter at du trykker på f.eks F8 med en gang maskinen starter. Sjekk manualen din. Er dette en bærbar, se bort fra det jeg skrev og stol på at grub vil fungere uansett. atlef. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Eller grub kan settes til å auto opdatere hver gang PC'n starter? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå