genser Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Jeg hadde nettopp min fine flotte LG-tv på service, ca. 1 og et halvt år etter kjøpedato. TV'en ble hentet hjemme, fraktet til service og tilbake, smertefritt og flott. Da jeg fikk tilbake TV'en var den emballert, så jeg fikk ikke anledning til å undersøke den før jeg signerte på at den var mottatt. Da jeg tar en kikk på den senere ser jeg at det er mange mange små riper i den. Man ser de ikke uten å selv prøve, men om man ser i lakken speilet mot en lyskilde er de ganske tydelige, og over et større området. TVen er altså i pianolakk og veldig lett utsatt for slikt. Så, hvilke rettigheter har jeg? Dette er ingen feil på høyde med f.eks. "manglende skjermbilde", men når man kjøper en designmodell til 20k er det klart at designet er et viktig poeng. Jeg ble tilbydt 500 kr i gavekort fra kjeden jeg kjøpte den i, men takket nei til de. De skal kontakte meg igjen denne uken. Takker for svar Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Jeg ville nok krevd å få utbedret ripene, event. skiftet rammen rundt skjermen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Dersom du vil få utbedret skadene, så må jo TV'en sendes inn igjen. Det letteste både for deg og forhandler hadde vært om du fikk et prisavslag på TV'en. Lenke til kommentar
genser Skrevet 22. september 2009 Forfatter Del Skrevet 22. september 2009 Dwight Fry: Prisavslag vil ikke hjelpe på ripene. Å få 2,5% avslag er heller ikke særlig interessant. KVTL: Ja, det er naturligvis det jeg krever. Det jeg lurer på er vel rettighetene mine her, i forhold ved en vanlig mangel. Men det hele ligger vel på vurderingen om det er en vesentlig mangel, eller ikke? Lenke til kommentar
stc887 Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 [quote name='genser' Det jeg lurer på er vel rettighetene mine her, i forhold ved en vanlig mangel. Men det hele ligger vel på vurderingen om det er en vesentlig mangel, eller ikke? Vesentlig mangel nei. TV'n har like god Lyd og Bilde? Spørsmålet er små riper og om de er godt synelige eller om det f.eks bare kan se de fra en vinkel o.l. Det varierer jo også veldig på forhandler/butikk hva dem sin oppfatning er. Kjipt når du har en TV i pianolakk. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Du har hatt TV'n i 1 1/2 år før service. Hvordan kan du være så sikker på at ikke dette oppsto hos deg? Lenke til kommentar
genser Skrevet 22. september 2009 Forfatter Del Skrevet 22. september 2009 Flodec: 1: TVen har blitt tatt ut av esken, satt på TV-bord og stått i fred og ro der siden da. 2: Jeg har beundret TVen min flere ganger, og ville sett om ripene var der før service. stc887: Så, ifølge det du sier kan det tyde på at dette er en ikke vesentlig mangel. Hvilke rettigheter har man ved ikke vesentlige mangler? Lenke til kommentar
stc887 Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 stc887:Så, ifølge det du sier kan det tyde på at dette er en ikke vesentlig mangel. Hvilke rettigheter har man ved ikke vesentlige mangler? Da er du fucked. I beste tilfelle så får X-antall kr i erstatning som goodwill av forhandler eller verksted. Husker vi hadde et tilfelle på jobben der en kunde hentet en pc med en eller to dype riper som ikke var der når han sendte den til verkstedet. Verkstedet tok ikke annsvaret og mente det skjedde ved oppakking butikk. De skulle ha 5/6 tusen for å bytte skjermen til en pc som på den tiden var verdt kanskje dette beløpet. Vi endte med å ta denne i retur å refundere beløpet på en tillsvarende maskin på goodwill. Men egentlig kunne vi ha sagt sorry mac. Det har ingenting å så for bruket av maskinen dessuten har du signert på at du har hentet varen og da har du også automatisk godtatt standen varen er i. Det siste med at når du signerer på at du har hentet en vare på service går jeg ikke god for selv da jeg kun har hørt det av en kollega. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Av hvilket juridisk grunnlag utleder stc887 dette vesentlighetskravet som fører til at trådstarter er "fucked" om det ikke foreligger? Lenke til kommentar
stc887 Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Av hvilket juridisk grunnlag utleder stc887 dette vesentlighetskravet som fører til at trådstarter er "fucked" om det ikke foreligger? Det siste med at når du signerer på at du har hentet en vare på service går jeg ikke god for selv da jeg kun har hørt det av en kollega. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Det jeg lurer på er vel rettighetene mine her, i forhold ved en vanlig mangel. Men det hele ligger vel på vurderingen om det er en vesentlig mangel, eller ikke? Vesentlig mangel? Det begrepet passer ikke her. Denne situasjonen er en alminnelig erstatningsrettslig problemstilling. Noen har skadet din eiendom. Du har krav på det det koster å gjenopprette gjenstanden til opprinnelig tilstand. Normalt vil det nok være akseptabelt at verkstedet selv får gjenopprettet skaden, fremfor å betale ut penger til deg for at du selv skal få den reparert (i og med at dét sannsynligvis er billigste løsning for dem, og ingen ulempe for deg). Forøvrig er det heller ikke slik at bare fordi man signerer på mottatt vare, så blir man umiddelbart rettsløs. Goodwill har i utgangspunktet heller ikke noe med dette å gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå