Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rett pris? Er det verdt det?


paaland

Anbefalte innlegg

Har en '99 Daweoo Matiz som nok en gang har havnet på verksted. Har alltid hatt den på EU + service på merkeverksted til tross for at de er dyrere (spesielt på timer) enn andre verksted. Har gått 120.000 nå. Bilen var på service og EU i februar -09 og fikk utbedret noen småting, men ellers alt OK. I sommer røyk innsugsmanefolden (som er av plast) og med topppakning m.m. og arbeid så endte det opp på over 10.000.

 

Nå i forrige uke luktet det svidd vinkelsliper og det røyk av bremsen på høyre forhjul og jeg tok bilen til verksted igjen. Regnet med at bremseskive + klosser kanskje måtte byttes. I dag kom sjokk-telefon:

 

Bremseskiver + klosser på begge fremhjul

Håndbremsvaier

Bremserør bak

Et bremsestempel bak

Hjullager fremme (usikkert på hvilket hjul)

 

Med arbeid så kunne de ikke komme under 10.000 denne gang heller.

 

Greit at bilen er liten og mye må pelles frahverandre for å komme til, men kan 10.000 virkelig være rett pris? Nå står bilen i deler på verkstedet for jeg har sagt stopp. De mener den ikke er forsvarlig å kjøre med og vil selvfølgelig at jeg skal punge ut.

 

Har bestemt meg for å ringe litt rundt i morgen for å høre med andre verksted hva det kan koste å fikse den feillista de kom opp med. Har andre tips til hva jeg kan gjøre si si gjerne i fra.

 

Så langt er følgende byttet og reparert på bilen ved tidligere reperasjoner, servicer osv.

 

Hjullager fremme høyre side

Driftstoffpumpe

Registerreim

Viftereim

Innsugsmanefold

Topp-pakning

Vannpumpe

Bærekule forhjul

+diverse smått etter servicer og EU.

 

Lurer også på om ikke grensen for hvor lenge det er verdt å holde liv i den gamle bilen ikke snart er nådd.

Endret av paaland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes nesten dette hørtes billig ut faktisk, spørsmålet er vel om de ikke har lagt på litt ekstra feil siden du sjekket den i januar.

 

Husk at nesten 1000 kr/t ikke er uvanlig + deler er det ikke ille at du vipper over 10 000 kr for dette men for all del... hvis de får jobben så mas deg frem til en fast pris, fort gjort å få småproblem og da går timene fort.

Lenke til kommentar

Prisen er nok ikke dyrere enn noe annet sted. Bil er dyrt! Og Biler er stort sett lavkvalitet (les billigste løsninger og materialkvalitet).

 

Men et spørsmål om insugningsmanifoild. Hvorfor måtte toppakning byttes samtidig??

 

Det du opplevde pga lukt er ikke unormalt på norske saltveier. Stemplet i en caliper låser seg pga rust, og må da byttes. Calipere er ofte dyre originalt.

 

Siden klosser må byttes og skiver der, så er dette noe som må skiftes på begge sider samtidig uansett årsak, så bilen ikke får ujevn bremsevirkning på samme aksel.

 

Hjullageret, hørt noe brummende under kjøring i det siste? Kan være varme fra stekt brems som tok siste rest på det og.....

 

Vaier og bremserør må jo ha blitt kraftig dårlig fra PKK (EU) siden de påpeker det nå.

 

Uansett så er dette bremser og det er viktig. Så om dette er alle reele feil er ikke prisen så gæli. Hadde du mekket selv kunne du slippet unna med deler for 2-3000kr litt avhengig av hvor du handler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men et spørsmål om insugningsmanifoild. Hvorfor måtte toppakning byttes samtidig??

 

Godt spørsmål, jeg antok at når de hadde åpnet motoren så så de den var slitt og byttet den med det samme.

 

Vaier og bremserør må jo ha blitt kraftig dårlig fra PKK (EU) siden de påpeker det nå.

 

Det påpekte jeg også. Han unnskyldte seg om at bremserøret var gjemt over besintanken og noe de ikke naturlig så på en EU kontroll. Angående bremsene så var det noe om at arealet fortsatt var ok nå med tanke på EU, men at de var blitt for smale til å virke og derfor måtte byttes. For meg høres dette ut som svada og et forsøk på å presse penger av meg.

Endret av paaland
Lenke til kommentar
Hvor mye kostet topppakningsskiftet?

Hvor mye har du kostet på den og hvor mye rust og slitasje er det på den?

 

Toppakningen ble skiftet samtidig med innsugsmanefolden og en haug med reimer m.m. da kokende kjøleveske under trykk hadde spruta ut gjennom lekasjen over hele motorrommet. Kosta meg totalt ca. 12.000 m. deler og jobb.

 

Bilen ble i sin tid kjøpt for 30.000 og vi har nok brukt omtrent like mye på veksted i løpet av de tre årene vi har hatt den. Er lite rust på den.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo om denne bilen har nådd sin forventede levetid, i de fleste siviliserte land så er slike billige småbiler på huggerene når de er ti år. Dette vet jo fabrikkene og de designer ikke inn mer levetid enn det de må.

Jeg hadde nok vurdert og heller spandert pengene på noe annet, ofte står feilene i kø så man går fort i fellen at man har kostet så mye på den at man ikke synes man kan kvitte seg med den.

Lenke til kommentar
Hvor mye kostet topppakningsskiftet?

Hvor mye har du kostet på den og hvor mye rust og slitasje er det på den?

 

Toppakningen ble skiftet samtidig med innsugsmanefolden og en haug med reimer m.m. da kokende kjøleveske under trykk hadde spruta ut gjennom lekasjen over hele motorrommet. Kosta meg totalt ca. 12.000 m. deler og jobb.

 

Bilen ble i sin tid kjøpt for 30.000 og vi har nok brukt omtrent like mye på veksted i løpet av de tre årene vi har hatt den. Er lite rust på den.

 

Da kan det umulig ha bare vært innsugsmanifoilden som var gåen, siden du pgså hadde kjøleveskelekasje, så da forstår jeg hvorfor.

 

Bilen er "bare" 10 år, selv om vi med norske priser ofte presser det dobbelte ut av de. Du gav 30 000kr for den for 3 år siden. Det virker mer og mer som om bilen har gjort sitt. Dette er en typisk billig bil og. Så mitt råd er om du ikke kan få reparert dette selv med litt hjelp, så skrot hele bilen.

 

Det kommer garantert mer etterhvert, og alt koster siden du ikke skrur selv. Gammal bil er ikke mulig å forsvare kostnadene på verksted.

 

Har du ikke skifta dempere, fjærer, eksos osv, så kommer det garantert nå snart + sikkert masse andre elektriske feil og mangler. Deleprisene er ok, så skrur man selv er det meste overkommelig. Men ellers må du finne deg en nyere bil med mer overkommelig vedlikeholdspriser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Da kan det umulig ha bare vært innsugsmanifoilden som var gåen, siden du pgså hadde kjøleveskelekasje, så da forstår jeg hvorfor.

 

Innsugsmanifolden på denne er av plast og har et freset spor i seg som kjøleveska går gjennom. Her var det blitt brudd i plasten og varm kjøleveske sprutet ut. Søk på google på "daewoo matiz 1999 intake manifold" og det er ikke få treff som kommer opp desverre. Viser seg å være et kjent problem på den modellen.

Lenke til kommentar
Da kan det umulig ha bare vært innsugsmanifoilden som var gåen, siden du pgså hadde kjøleveskelekasje, så da forstår jeg hvorfor.

 

Innsugsmanifolden på denne er av plast og har et freset spor i seg som kjøleveska går gjennom. Her var det blitt brudd i plasten og varm kjøleveske sprutet ut. Søk på google på "daewoo matiz 1999 intake manifold" og det er ikke få treff som kommer opp desverre. Viser seg å være et kjent problem på den modellen.

 

Da forstår jeg. Men virker mistenkelig det toppakningsbytte, om det ikke ble tatt samtidig fordi den hadde feil. Men uansett vanskelig å si nå i ettertid om den måtte byttes da.

Lenke til kommentar

Bil er dyrt. Så snart de tar fram skralla, koster det tusenlapper.

Og når man har en stor familiebil fra midten av nittitallet, flyr lappene.

Min siste verkstedregning kom på 13.000.

Bilen ble egentlig "innlagt" for oljeskift og inspeksjon av bakbremsene.

Endte opp med to nye kalipere, kjøreforbud pga. blære i framdekket (verkstedet reddet kanskje livet mitt), to nye framdekk, et styringslager over venstre spiralfjær, en styrekule, vaier til håndbrekket og masse annet.

 

Ja, det ble en dyr dag, men jeg kjente igjen alt de fant som ekte problemer. Jeg satt på venterommet, og de informerte meg hver gang de fant noe skummelt.

De stod nærmest klar med luktesaltet da de fortalte meg prisen, ung student som jeg er.

Men heldigvis hadde jeg nok på konto til å kjøpe to nye bruktbiler av samme type, så jeg tok det knus med ro.

 

Jeg synes oppriktig synd på folk som må spare for å sette bilen på verksted.

Bil er for dyrt i dette landet. Et tips jeg har fått fra onkelen min er å kjøre til Sverige for å få det gjort.

Og at alt er dyrere i Oslo enn i resten av landet.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

har en Daweoo Matiz 99 som jeg ikke får opp varmen inne i bilen, samtidig går tempraturmåleren opp og ned, har skiftet termostat 2 ganger, men fremdeles samme feilen. Noen som vet hva som er galt?

 

Høres ut som defekt toppakning, koster fort endel med mindre du gjør det selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...