bonbon Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Hei Jeg har altså en Nikon D80 som den siste tiden har vært vrang. Den låser seg av en eller annen grunn og displayet blinker F -- Av og til fungerer det om jeg tar av og på objektivet, andre ganger ordner seg seg selv. Jeg pleier å skifte mellom kit-objektivet(18-135) og min 50mm 1.4 Det er ingen ting som tyder på at det er noe slark mellom objektiv og feste. Noen som evt vet hva jeg skal se etter eller hvordan jeg kan sjekke det? Dette skjer stadig oftere, og er svært irriterende når du gå glipp av motiv etter motiv. Det er vel litt over ett år siden jeg kjøpte kameraet hos FotoVideo, så det er fortsatt garanti vil jeg tro. Noen forslag til hva jeg bør gjøre? Lenke til kommentar
oddgeira Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 har du prøvd å stille blenderringen til 22? vanlig feil på objektiver med blenderring. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Feilmeldingen for at blenderringen ikke er stilt på minste blenderåpning er "fEE", ikke "f--". "f--" er "No lens attached" eller "Non-CPU lens attached". Kan være noe så enkelt som dårlig elektrisk kontakt (så prøv å rengjøre kontaktene på kameraet og objektivene, og sjekk for eventuell korrosjon), men det kan også være en feil på objektiv eller kamerahus. Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Har hatt dette noen ganger på et nytt D90 med 18-105, men det har alltid gått over etter noen sekunder. Det har skjedd når jeg har slått på kameraet. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 (endret) Kan være noe så enkelt som dårlig elektrisk kontakt Dette er den klart vanligste årsaken til denne meldingen. F-- betyr at kameraet ikke klarer å snakke med objektivets CPU, og forårsakes oftest av skitt på kontaktene. Å tørke av dem med et skjorteflak holdt i da jeg hadde dette problemet for noen år siden. Endret 22. september 2009 av Anew Lenke til kommentar
hansvh Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Jeg hadde også dette problemet tidligere, men det løste seg ved firmware-oppdatering. Har du versjon 1.11? Forøvrig en meget lang tråd om dette på Flickr (som jeg ikke har lest): http://www.flickr.com/groups/d80/discuss/72157600849669832/ Lenke til kommentar
osmoen Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Opplever samme problem med mitt D80 og 18-135mm fra tid til annen. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Skyldes som nevnt tidligere av 2 årsaker: 1. Objektiver med blenderring er ikke låst i høyeste blenderposisjon (kamera kan settes opp til å styre blender med blenderringen for objektiver som har det). 2. Dårlig kontakt mellom kamerahus og objektiv. Rens kontaktpunktene med teknisk sprit eller andre materialer laget for dette. I ytterst få tilfeller kan det skyldes at objektivet er litt løst når det er festet til kamerahuset. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 1. Objektiver med blenderring er ikke låst i høyeste blenderposisjon (kamera kan settes opp til å styre blender med blenderringen for objektiver som har det).Nei, det gir som nevnt feilmeldingen "fEE", ikke "f--" Lenke til kommentar
TGB Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 (endret) fEE = blenderring på objektiv er ikke låst til lavest blenderverdi F-- = elektronisk kontakt mellom objektiv og kamerahus ikke funnet (objektiv uten CPU, eller dårlig kontakt... er det G-objektiv er det _alltid_ dårlig kontakt som er årsak. Endret 28. september 2009 av TGB Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Leser du egentlig tråder før du svarer i dem? Og som nevnt tidligere, f-- skyldes som oftest bare dårlig elektrisk kontakt (møkk, korrosjon på kontakter eller rett og slett at objektivet ikke er skrudd skikkelig på plass), men det kan være feil med elektronikken i objektiv eller kamerahus også. Det kan i prinsippet også skyldes slark i fatningen som trådstarter nevner, men det vil nok være ganske merkbart på andre måter. Lenke til kommentar
elaffen Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Jeg hadde dette problemet på mitt tidligere D200. Det hjalp ikke mye å tørke kontaktene med en fille. Jeg var jo heller ikke sikker på om dette var problemete. Tok det med til Interfoto hvor de tok de en rask rens med kjemikalier av kamera- og objektivkontakter og problemet forsvant for godt. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Da vil jeg tippe det var korrosjon, som krever litt mer arbeid å bli kvitt. Legeringen i kontaktene består av ganske mye kobber og kan irre hvis de blir utsatt for fukt. Jeg har selv merket det på blitsskoen min etter at jeg var litt sløv med å tørke kameraet etter en fuktig fotosesjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå