Gå til innhold

Kommer ikke inn i Bios

Anbefalte innlegg

Skiftet ut kabinettet her om dagen og flyttet all den gamle innmaten over i et nytt chieftec kabinett (Innmat = MSI K7T Turbo-R, AMD 1,2Ghz, 75GB IBM Deskstar, 512MBsdram, ATI 7500 osv...) Da jeg skulle starte opp etter at alt tilsynelatene var i orden. Fikk jeg opp meldingen at det var gjort endring i cpu og at det var resatt i CMOS. Trykk F1 for å gå videre eller DEL for Bios oppsett. Valgte å gå inn i BIOS, men det funket ikke. Kom bare opp en blinkende marker som i dos omtrent. Det gikk heller ikke ann og skrive noe inn der, Ihvertfall ikke synlig. Jeg restarta maskinen med reset knappen og denne gangen startet den normalt opp og OS´et var oppe å gikk normalt, hvilket det fortsatt gjør. Problemet mitt derimot er at jeg fortsatt ikke kommer inn i BIOS. For bare opp en sort side med en blinkende markør. Har prøvd å ta ut Cmos batteriet og tilbakestilt Biosen ved hjelp av jumpere, men ingen forandring. Utenom dette fungerer maskinen normalt. Men jeg vil inn i Biosen..

Kan noen hjelpe meg!?

Lurer på om det er noen slags kode for å komme inn når jeg får opp den sorte siden med den blinkende markøren?

All hjelp blir høyt verdsatt!!!

[ Denne Melding var redigert av: DNY på 2002-01-25 01:15 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

prøv å resette CMOS før du flasher BIOS(dersom dette er noe du ikke har gjort før, er ikke rare greiene, men..) som regel er det bare å kortslutte to punkter med noe av metal, se på hovedkortet, let etter noe som "CLEAR CMOS" eller noe der omkring(det du leter etter er to runde metall punkter som ligger 3mm fra hverandre), ps gjør dette når maskinen er slått AV!

Lenke til kommentar

Prøvde å flashe nå! Gikk ikke det eller.. Feilmelding: Source File Not Found!

Kommer fortsatt ikke inn i BIOS.

Noen Spesialister på området??

:sad:)

Kan jeg forresten stille cpu vifte hastigheten i biosen?

Lenke til kommentar

Har du noen kabinettvifter som får strøm fra hovdekortet?

Jeg har vært ute for et liknende problem, og da viste det seg at Enermax kabinettviften med regulerbare RPM laget problemer. Det er fordi hk ikke liker vifter som går på lav fart! Prøv å fjerne kabinettviftenen, og den ledningen fra strømforsyningen som passer på vifte festene på hk!

Hadde dette problemet på et Abit kort!

Lenke til kommentar

Ja, nå er jeg inne i bios! Latterlig at en kabinett vifte skulle forårsake noe slikt. Får vel lite nytte av den nye viften da. Er ikke mulig å hente power´n fra et annet sted en akkurat den system vifte inntaket da?

Ihvertfall, Takk for alle tipsene!!!

: )

Lenke til kommentar

Kan rapportere om identisk problem da jeg satte på en regulerbar 80x80 Enermax vifte på min athlon 1200. Når vifta stilles inn på lavt turtall, klarer ikke mitt Abit KT-7A Raid å lese turtallet lenger. Det flukturere mellom 1000 og 9000 rpm.

Dette førte også til at jeg ikke kom inn i Bios. Men hvis jeg setter opp hastigheten eller kobler vifta bort - kommer jeg inn i Bios igjen.

Og for å si det pent - det tok meg ikke bare én dag å finne det ut...

Er det noen som vet om dette bare gjelder Enermax, eller har andre "low noise" vifter det samme problemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...