Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ctrl + C og Ctrl + v fungerer dårlig

Anbefalte innlegg

Heisann.

Første ting først: maskinen har etterhvert blitt 8-9 år gammel. Den har tidligere ikke hatt noen større problemer, men nå de siste ukene eller så¨virker det som den har fått seg en eller annen skramme. Jeg har kun testet dette i Firefox, da jeg ikke har orket innstallere nyere explorer-versjoner.

Feilen i seg selv er ganske finurlig. Det viser seg at ctrl + c, en tastekombinasjon jeg bruker flere ganger daglig, plutselig har fått sine egne ideer om hvordan den skal fungere.

Når jeg surfer på nettet og kommer over noe interessante pleier jeg å merke det, for så å trykke ctrl + c, ny fane. ctrl + v. Nå for tiden virker det som maskinen ikke alltid har lyst å registrere det. For eksempel: jeg ser på en youtube-film, og i kommentarfeltene står det noe interessant som jeg kanskje ønsker sjekke på wikipedia. Jeg merker det interessante, trykket ctrl + c. Så åpner jeg en ny fane (ctrl + t) og skal lime inn linken i adressefeltet. Det går ikke. Så jeg må tilbake til youtube-siden, kopiere på nytt igjen, og så skrive det inn i det nye adressefeltet. Åpner jeg en ny fane, skjer det samme. Jeg kan ikke kopiere videre.

Så nå gjør jeg et eksperiment.

Jeg merker noe tilfeldig i en youtube-video. Trykker ctrl + c en 5-6 gangaer for å være på den sikre siden. Åpner ny fane, tar ctrl + v. Ingenting skjer. Om jeg nå derimot går tilbake til nevnte vindu, merker ikke noe nytt, men trykker ctrl + c en gang, og så tar ctrl + v i den sist åpnede fanen fungerer det helt fint. Jeg kan også åpne en ny fane og lime inn i adressefeltet. Men starter jeg en ny side (f.eks. Wikipedia) i samme fanen, så fungerer plutselig ikke ctrl + v lengr. Jeg får ikke limt inn i søkefeltet. Det virker som den har tømt minnet sitt. Nå får jeg ikke lov å lime inn noen steder. JEg må kopiere på nytt igjen.

Som sagt, dette er noe maskinen begynte med for en uke siden, rett etter jeg tok en systemsjekk med Avast Antivirus. Jeg har hele tiden hatt Avast putlende i bakgrunnen. Jeg kjører ellers Windows XP og siste versjon av firefox. Har noen vært borte i det samme problemet før? Jeg skal forsøke å bruke opera en stund for å se om jeg ser samme problemene der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har du forsøkt å bytte tastatur?

Jeg har vurdert det, men problemet er at jeg ikke har problem med ctrl eller c. Ikke et ekstra trykk noen steder. Akkurat nå prøver jeg forøvrig Opera (selv om jeg egentlig misliker den nettleseren). Så langt ser det ikke ut som jeg har de samme problemene som med Firefox. Vi får nett sjå om det fortsetter slik. Og i så fall, om det hjelper med en ominnstallering av Firefox eller om det er noe annet forferdelig gale et sted i det gamle treskeverket mitt.

Lenke til kommentar
prøvd å kopiere og lime inn i notepad?

Innad i Word f.eks. har det fungert greit. Men når jeg skulle kopiere ting fra en side åpnet i Firefox og få dette inn i notepad eller andre lignende program har det ikke vært like greit. Jeg heller mer og mer mot at det er firefoxen som ikke er helt i boks. Spørsmålet er: "Hvorfor er den i så fall ikke helt i boks". Hvem vet, kanskje den er allergisk mot Avast sånn helt plutselig.

Lenke til kommentar
når jeg tenker meg om hadde jeg fasktisk akkurat samme problemet på min maskin før jeg reinstallerte den igjen nå.

det funka for meg :D

Reinstallerte "hele maskinen", eller bare Firefox? JEg fryktet jo at jeg måtte installere Windows på nytt, og med det hauger av nytteprogrammer. Det kan nok være sunt det, men det er fremdeles noe jeg helst skygger unna med tanke på den innfløkte blandingen av maskinvare og slikt jeg har. Pluss at jeg har en del mailer lagret i Thunderbird som jeg gjerne ønsker å beholde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...