Kaazan Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Hei. PC'en min slår seg av uten forvarsel når jeg spiller diverse spill. Det hender kun når jeg spiller spill. Ikke mens jeg driver på med andre programmer. På bildet jeg har lagt ved er temperaturen ved idle. Så CPU'en blir iallefall ikke for varm. Den varmeste tempen jeg har registrert er 38 ºC under spilling. Det var faktisk rett før PC'en slo seg av. Hva kan være årsaken, og hvordan løser jeg det. Hardware: HK: MSI GF615M-P33 Skjermkort: Raedon HD 4890 RAM: Crucial DDR3-SDRAM PC3-10700 @667MHz (i følge PC Wizard) CPU: Phenom II X3 PSU: Thermaltake ATX 12V 2.0 Software: XP Pro SP3 Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 hvor mange watt er psu på? Lenke til kommentar
Kaazan Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 PSU er på 460W Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 (endret) Hvis psu er ny og litt kvalitet, skal den normalt være kraftig nok. Test av HD 4890 Prøv noen tester med OCCT Perestroïka, sett Max cpu temp til 72'C i options i occt før du kjører tester. Ta 1 times tester på alt uten om CPU:LINPACK(litt for ekstrem),uten å få error eller for høy temp ! Edit: Hvis skjermkort blir for varmt, og du ikke har noen mulighet til å stille gpu vifte i ati kontrollpanel, eller med noe annen software, så kan du prøve RivaTuner! Endret 21. september 2009 av ask99 Lenke til kommentar
Kaazan Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 PSU'en er fra 2006. Skal sjekke ut OCCT. Men ut fra bildet, hva syns du on skjermkortet? Er tempen og RPM som det skal være? Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Tempen på gpu ser grei ut, men hva tempen blir når du stresser gpu med gpu testene i occt får du se da. Ikke kjør hw monitor samtidig med occt, da du kan få feil temp resultat i occt!! Lenke til kommentar
Kaazan Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 Kan jeg drive på med andre ting? F.eks surfe på internett, se på filmer og sånne ting? Lenke til kommentar
Kaazan Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 Jeg kjørte OCCT nå på CPU: OCCT. Og da frøs PC'en min. Det har den gjort 2 ganger. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Du har en mappe i Mine dokumenter, som heter OCCT, se eller post bilder fra grafene! Lenke til kommentar
Kaazan Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 Finner ikke mappa Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Svarte, men alt ble slettet, så jeg prøver på nytt! Har du prøvd å søke etter den, det kan hende at den ikke blir opprettet før etter en test, så prøv å stopp testen før pc'en fryser! Har du instalert noen software som kan klokke cpu som eks "dual core center", eller har du brukt noen jumpere ? Lenke til kommentar
Kaazan Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 Har ikke klokket CPU'en og ikke brukt jumper. Av det jeg så fra jumper-linken din har jeg ikke rørt knappene (på det venstre bildet helt øverst). Jeg lot det stå sånn som det var da det kom i posten. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 (endret) Søkte du etter occt mappa? Ok,du har ikke klokket, men har du instalert "dual core center"?, hvis ja, prøv å avinstaler det! Hvilken hastighet hadde du på CPU Frequency Current under test, og hvilken cpu har du? AMD Phenom™ II X3 Så du cpu kjerne/core temp før pc'en frøys? Endret 21. september 2009 av ask99 Lenke til kommentar
Kaazan Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 Jeg hadde ikke HW Monitor oppe under testen, så jeg fikk ikke sjekket CPU Frequency Current, og heller ikke de andre verdiene. Prosessor: 720 Spørsmålet på bildet du linket til: Ja. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Alle de verdiene skal du se på occt, legger ved et bilde av min, du skal ha 2800 MHz under test. Litt merkelig at du har en ustabil cpu, som ikke er klokket! Lenke til kommentar
Kaazan Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 Men jeg får jo ikke tatt bilde når PC'en fryser seg Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Fryser pc'en straks du starter testen(etter 1 min idle), rekker du ikke se hva CPU Frequency blir? Hva viser CPU Frequency Current og Orginal når du ikke kjører noen tester? Og jeg spør for 3 gang, har du instalert noe MSI software som følgte med Lenke til kommentar
Kaazan Skrevet 22. september 2009 Forfatter Del Skrevet 22. september 2009 På itavisen.no har jeg fått forslag om å bytte PSU. Jeg tror jeg gjør det. Det er nok det enkelste. Den jeg har nå er over 3 år gammel. Lenke til kommentar
siindre Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Hvis du har en så gammel psu kan det være at den ikke greier å mate nok volt på 12volts-railen, for det burde være nok watt i den, bare at den ikke greier å fòre nok volt til systemet ditt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå