Minsc Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 (endret) Hei. Jeg kjøpte nå nylig en HDMI-kabel ettersom den nye skjermen min har HD-støtte (Dette er en BenQ G2411HD). Skjermkortet jeg har, er et MSI Radeon HD 4890 OC. Dette er det ikke noen HDMI utgang på, så jeg bruker HDMI-DVI konverter.. eller blir det motsatt? Hehe, dere skjønner sikkert hva jeg mener. Men.. Når jeg bruker denne kabelen mellom pcen og skjermen, så blir ikke bildet ordentlig. Bildet fyller ikke hele skjermen, så det er svarte kanter rundt hele bildet - på rundt 2-2,5 cm. Jeg lurer på hvorfor dette skjer? Og er det forresten egentlig noe vits å bruke HDMI-kabel..i motsetning til DVI, som jeg bruker nå..? For jeg så ærlig talt ikke noe forskjell på bildet. Takk på forhånd. EDIT: Les det fjerde innlegget som er skrevet. Jeg har gitt feil info her på dette innlegget. Beklager. Endret 21. september 2009 av Minsc Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Enkelt sagt: HDMI = DVI + digital lyd Hvis du ikke har behov for å overføre lyd gjennom samme kabel som bilde, så holder DVI i massevis. Det er tydelig at skjermen behandler signalet inn på HDMI-porten annerledes enn signalet inn på DVI-porten (- for det var OK, right? -). Det kan ha noe med "overscan" e.l. å gjøre og er kanskje noe som kan justeres ... enten på skjerm eller PC (skjermkortoppsett). Lenke til kommentar
Minsc Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 Ah, da så. Nei, da er det jo ikke noe vits å styre med det, egentlig.. For, ja - har ingen problemer når jeg bruker DVI. Jeg skal sjekke Catalyst Control Centeret og se om jeg kan justere noe der. Høres ut som en god idè, ihvertfall : ) Har allerede prøvd å justere via skjermen, men det virka ikke. Takk for hjelpa. Lenke til kommentar
Minsc Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 (endret) Beklager. Jeg skulle ikke posta denne tråden uten å sjekke en gang først. Jeg har jo beskrevet problemet mitt helt feil, for jeg husket tydeligvis ikke problemet. Problemet er at når jeg prøver å bruke HDMI-modusen på skjermen (det er mulig å skifte mellom D-sub, DVI og HDMI), så blir det svarte kanter rundt bildet..det fyller ikke hele skjermen. Men det eneste jeg ser, er bakgrunnsbildet mitt. Jeg ser ikke musa, ikke ikoner, ingenting.. Jeg prøvde å skru på en film før jeg skifta til HDMI-modus, men fikk fortsatt bare bakgrunnsbildet. Og jeg bruker forresten ikke DVI-inngangen på skjermen. Der bruker jeg VGA..det blir vel D-sub, da? Da vil det vel kanskje bli litt bedre med HDMI? Unnskyld for alle feilene. Alt ble bare helt feil. Beklager så mye! Endret 21. september 2009 av Minsc Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Oh, brother ......... Lenke til kommentar
Minsc Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 Haha, det kan du trygt si! At det er mulig å tulle noe så forferdelig :\ Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Du bruker to forskjellige utganger på skjermkortet, og derfor har du extended desktop. Flytter du litt på musepekeren forbi ene kanten på bildet havner den over på den andre skjermen. Slår du av den skjermen som står på VGA-porten vil alt havne over på den som står på DVI-porten. Du har nok også konfigurert feil oppløsning på sekundærskjermen som gjør at du får svarte kanter. Det er forresten ikke noen direkte grunn til å ønske å kjøre DVI/HDMI dersom VGA fungerer. Med en korrekt fungerende kabel blir bildet nøyaktig likt på begge deler uansett fortutsatt korrekt oppløsning. Lenke til kommentar
Minsc Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 Okey, jeg tok ut VGA-kabelen nå. Da ble det det ihvertfall sånn at skjermen ikke ble "sekundær"skjerm. Men det var fortsatt svarte kanter, så jeg endra oppløsninga. Jeg kan ikke ha den naturlige oppløsninga for skjermen når jeg bruker HDMI..noe jeg syns er litt rart. Menmen. Jeg bruker heller VGA, da.. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Oppløsningen du skal ha er 1920x1080, og det skal den virke med på HDMI også. Kan være at skjermen gjør rare ting med bildet når den får det inn via HDMI. Alternativt kan du sette et tilsvarende adapter i andre enden av HDMI-kabelen slik at du får koblet til skjermen via DVI-inngang. I praksis lager du en DVI-D-kabel av en HDMI-kabel isåfall. Lenke til kommentar
Minsc Skrevet 22. september 2009 Forfatter Del Skrevet 22. september 2009 Ja, jeg syns nå det virker mest logisk jeg også! Hvis jeg skal gjøre det du sier, må jeg gå i innkjøp av adapter/konverter, derfor venter jeg med det og legger dette på hyllen inntil videre. Men du skal ha takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå