Gå til innhold

TV - samme feil 3 ganger - Expert vil ikke la oss heve kjøpet


Jan-Inge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Unnskyld at jeg hopper over små snakket, men det ble mye! :D

 

Kunden har i utgangspunktet ikke rett på pengene igjen. Det å gi tilbake 15k for en 30" er en stor ulempe (eller hva det rettslige ordet er..) for selger! Jeg var borti lignende sak, bare da var det PC til nesten 20k (nesten 5 år gammel) Det endte den gangen med at kunden fikk pengene, denne kunden var BARE heldig og flink til å klage. Han hadde ikke rett på det!

 

Det som skal skje, og skjer i de fleste tilfellene, er at kunden får nytt tilsvarende produkt. Da ser vi IKKE på pris, men spesifikasjoner. Jeg forstår at det er kjedelig for en forbruker å få et nytt produkt som koster 10k mindre enn de han betalte. Men han får fremdeles det som ble betalt for.

 

Jeg ser ikke grunn til å klage ved et slikt bytte, eneste er hvis produktet er utseende messig veldig ulikt. Hvis butikken gir deg gavekort ville jeg takka ja asap! Det er en utrolig god deal! Ny TV skal du jo kjøpe uansett, burde være så snill mot butikken at du kjøper en hos dem når de først er så snill med deg..

Lenke til kommentar
Unnskyld at jeg hopper over små snakket, men det ble mye! :D

 

Kunden har i utgangspunktet ikke rett på pengene igjen. Det å gi tilbake 15k for en 30" er en stor ulempe (eller hva det rettslige ordet er..) for selger! Jeg var borti lignende sak, bare da var det PC til nesten 20k (nesten 5 år gammel) Det endte den gangen med at kunden fikk pengene, denne kunden var BARE heldig og flink til å klage. Han hadde ikke rett på det!

 

Det som skal skje, og skjer i de fleste tilfellene, er at kunden får nytt tilsvarende produkt. Da ser vi IKKE på pris, men spesifikasjoner. Jeg forstår at det er kjedelig for en forbruker å få et nytt produkt som koster 10k mindre enn de han betalte. Men han får fremdeles det som ble betalt for.

 

Jeg ser ikke grunn til å klage ved et slikt bytte, eneste er hvis produktet er utseende messig veldig ulikt. Hvis butikken gir deg gavekort ville jeg takka ja asap! Det er en utrolig god deal! Ny TV skal du jo kjøpe uansett, burde være så snill mot butikken at du kjøper en hos dem når de først er så snill med deg..

og hva er din begrunnelse for den uttalelsen?

leste du hele tråden før du uttalte deg?

Lenke til kommentar
Unnskyld at jeg hopper over små snakket, men det ble mye! :D

 

Kunden har i utgangspunktet ikke rett på pengene igjen....

 

Unskyld at jeg ikke quotet hele posten, men siden du allerede her tar fullstendig feil var det ikke behov for det.

 

I dette eksempelet har selger brukt opp sine avhjelpsforsøk og siden tven fortsatt har en ikke uvesentlig mangel kan han kreve heving av kjøpet og dermed pengene igjen.

 

Så over til trådstarter og hovedpoenget med posten; du har krav på mer penger enn hva du har blitt tilbudt.

 

Nå er du litt unøyaktig i omtalen av kjøpstidspunket, men antar en at det er snakk om juli 2005, slik at tven har vært i bruk i fire år, får vi følgende regnestykke:

 

Original kjøpesum minus fire års bruksfradrag: 15990 - (15990*0.8) = 3198

 

Renter av original kjøpesum fra kjøpstidspunktet og til dags dato beregnet ved hjelp av denne kalkulatoren : 7150

 

Totalt: 3198 + 7150 = 10348

 

 

Noe som altså betyr at du har krav på en del mer enn hva dere har blitt tilbutt. Denne summen har dere forøvrig krav på å få utbetalt cash.

Endret av svante
Lenke til kommentar

Og som Sindres da , meget godt men dessverre forgjeves, har prøvd å forklare så er det denne summen som bør ligge til grunn for hvilken TV Expert gir som løsningsforslag.

 

Kunden har rett til å heve kjøpet, avhjelpsforsøkene er "brukt opp". I stedenfor å få pengene i hånda kan heller Expert gi kunden en TV som tilsvarer verdien av hevingsbeløpet, ikke en TV som er er lik med det som ville vært et avhjelpsprodukt (som jo kun sier at den skal være minst like god funksjonsmessig)

Lenke til kommentar

Det verste er at butikken ville ha blitt kreditert fra Philips (dersom det var en TV fra Philips) det de betalte for den i innkjøp. De ville ikke gått på noe tap. Det eneste de ville ha tapt var fortjenesten ved salget. Hadde de derimot gjort slik kunden har rett på jfr. forbrukerkjøpsloven, og gitt han tilbake pengene ville han kanskje ha kjøpt en ny TV der (=fortjeneste).

 

Dersom saksgangen er slik trådstarter beskriver ville jeg ha gått hele veien videre. Dessverre er det mange selgere som ikke setter seg godt nok inn i lovverket og sine avtaler med leverandører. De tenker ofte kun "Shit, et tap på 16 000 kr". Ikke bare taper de ved de juridiske aspektene, men de taper også fortjeneste ved et nysalg, en kunde og en venner av kundens innkjøp.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...