esj006 Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Hei! Er det mulig å opprettholde en cellereferanse når man formaterer de aktuelle cellene som tabell, og deretter sorterer innholdet fra minst til størst (evt. A til å)? I dette tilfellet heter f.eks. celle A1 (ark nr 1): "eksempel 1". Celle A1 i (ark nr 2) skal gjengi nøyaktig det samme som A1 (ark nr 1), og jeg bruker derfor følgende formel: ='Ark1'!A1. Slik skal de påfølgende cellene også gjengis(A2, A3, A4...osv.). Når jeg formaterer som tabell og sorterer celleinnholdet fra minst til størst, endrer cellereferansen seg. Er det mulig å opprettholde denne referansen til tross for sortering? Har prøvd absolutt cellereferanse uten hell.. På forhånd takk Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Min Excel 2007 oppfører seg helt motsatt, dvs som du tydeligvis ønsker. Men du sier ingenting om versjon. En alternativ og mer konsistent løsning du kan prøve: =INDIREKTE("Ark1!A1") HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
esj006 Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 Min Excel 2007 oppfører seg helt motsatt, dvs som du tydeligvis ønsker. Men du sier ingenting om versjon. En alternativ og mer konsistent løsning du kan prøve: =INDIREKTE("Ark1!A1") HTH. Beste hilsen Harald Takk for kjapp respons Har Excel 2007 jeg også. Prøvde INDIREKTE formelen, dog med samme resultat. Noen flere ideer? Legger ved et bilde som ilustrerer problemstillingen Ark_1_f_r_sortering.pdf Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Ja da har jeg misforstått deg. "Endrer cellereferansen seg" betyr "endrer seg ikke", A2 fortsette å være A2, du vil at cellen skal skal peke mot Eksempel 1 uansett hvor den befinner seg i lista ? Nei det funker ikke sånn. Men dette har utspring i det virkelige liv? Hva er det egentlig du skal lage? Er det et varenummer, IDnummer eller noe ute og går? Skal du lage et sammendrag, av hva i så fall? Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
esj006 Skrevet 22. september 2009 Forfatter Del Skrevet 22. september 2009 Ja da har jeg misforstått deg. "Endrer cellereferansen seg" betyr "endrer seg ikke", A2 fortsette å være A2, du vil at cellen skal skal peke mot Eksempel 1 uansett hvor den befinner seg i lista ? Nei det funker ikke sånn. Men dette har utspring i det virkelige liv? Hva er det egentlig du skal lage? Er det et varenummer, IDnummer eller noe ute og går? Skal du lage et sammendrag, av hva i så fall? Beste hilsen Harald Ja, cellen skal peke mot eksempel 1 uansett hvor den befinner seg. Det har utspring i et excel ark som kombinerer en handleliste med matoppskrifter. Varer som ligger i handlelisten skal gjengis i de aktuelle oppskriftene. Så hvis jeg endrer beskrivelsen av en vare i handlelisten, vil den også endres i oppskriftene. Jeg vil også kunne skrive inn nye varer fortløpende i handlelisten, og deretter sortere den alfabetisk. Lar dette seg gjøre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå