Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lett MC, spare til bil eller moped?


Lutefisk44

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er en gutt på 15, jeg blir 16 i Mai til neste år.

Jeg sitter med et vanelig dilemma for folk på min alder, skal jeg spare til bil og bil sertifikatet, skal jeg ta lett MC eller moped sertifikatet?

 

Jeg har 35.000 ca på en sparekonto som jeg har tenkt til å bruke på en av de nevnt ovenfor.

Jeg har fått mange forskjellige forslag. noen jeg kjenner på 19-20 år som har lett MC og jeg tror tung MC sertifikat sier jeg burde ta lett MC (noe jeg har ganske lyst til å gjøre), min storesøster som er 18 år forrige onsdag som snart er ferdig med bilsertifikatet og ikke har tatt lett mc eller moped sertifikatet sier jeg burde ta moped sertifikatet eller ingenting og spare til bil ting.

Om ikke jeg tjener opp opp noen penger gjennom åra da.

Er usikker men jeg tror jeg kommer til å få litt penge støtte fra mamma og pappa.

Det var litt snakk om at pappa og mamma skulle spleise på moped lappen og jeg kjøpte mopeden selv. lurte på om jeg kunne betalt litt av lett MC lappen og de resten så kjøper jeg MC selv og sparer opp penger til jeg begynner på sertifikatet.

 

Jeg setter pris på all hjelp jeg kan få.

På forhånd takk. :)

Endret av Lutefisk44
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil sterkt anbefale deg å ta lett lappen når du blir gammel nokk.

Jeg har hatt utrolig mange gode timer på sykkel og jeg angrer ikke i det hele tatt.

Hadde jeg vert deg ville jeg hvertfall tatt mopedlappen, men med lett lappen kan du kjøre

lovlig over 45km/t i to år før du er gammel nokk for bil.

:cool:

Personlig spanderte foreldrene mine lappen på meg mot at jeg er snus og røyk fri så lenge de bestemmer over meg, noe som fungerer helt fint. Kanskje du kan prøve å avtale noe lignende med dine foreldre ??

 

Penger til bil og billappen vil det sikkert ikke bli noe problem å skaffe seg.

Prøv å få deg en fast jobb på feks Kiwi/Rimi el. og la foreldrene dine "passe på" feks 50% av det du tjener frem til du blir 18 ?? ... Da har du et godt grunnlag for kjøp av bil..

 

Hvis du tar endten moped eller lett - lappen kan jeg garantere deg at du ikke blir skuffet.

 

Mvh

HansiFansi

Lenke til kommentar

Vil anbefale å ta lettlappen, som sagt over, ufattelig mangen fine minne på en sykkel!

Selvfølgelig, du må jo ha råd til det, tok sjøl lett lappen når eg var 16, (mellom)tung når eg var 18 og bil for ca 2 veke sia(er 19).

 

Har tung-sykkel, men skal ha bil etter kvert.

Veit at alle seie man bør kjøpe bil, men INGENTING kan måle seg med en sykkel :thumbs:

Forutsatt, at du har genuin interesse.

Lenke til kommentar
Moped :D billig, bare trimme... Kjøp deg en tzr elns, ser helt lik ut som lettsykkel. Har hatt noen bakpå i 1 år uten å blir lagt merke til av politiet, så det funker fint imo. Kommer an på åssen du ser på det, blir du tatt blir du tatt

 

Jeg tror nok dette blir noe jeg kommer til å gå ettersom jeg ikke er sikker på at jeg kan tjene opp de pengene jeg kommer til å trenge til bil.

 

morra og faren min skal betale for lappen så kjøper jeg mopeden, virker som en bra deal :)

 

Okei, men takk for alle svar :D

Lenke til kommentar

Du bør droppe moped og lett mc, begyn heller på kjøretimer den dagen du fyller 16, så når du er 17.5 så kan du ta teoriprøven for bil og deretter bestille oppkjøring så har du det spikra til du er 18! :) Desto tidligere du starter på bil lappen jo bedre er det for deg når du er 18. Du blir møkklei moped(vet ikke med lett mc da jeg ikke har lappen for dette) men når du fyller 18 så har du garantert lyst på bil og lappen for denne da det er et mye mer praktisk fremkomstmiddel, og ikke minst en jævlig arti hobby:D

Lenke til kommentar
Skal ta lappen til lett-mc, gleder meg veldig :)

Koster for meg 7500,- ,noe jeg er veldig fornøyd med ettersom jeg trodde det ville koste mer enn 10k ! :D

 

Så du har noen i familien e.l. som du kan øvelseskjøre med ?

 

Ja, det stemmer. Tar førerkortet i Hønefoss. Foreldrene mine var også veldig overrasket, de hadde jo belagt seg på at det ville koste mye, mye mer.

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer. Tar førerkortet i Hønefoss. Foreldrene mine var også veldig overrasket, de hadde jo belagt seg på at det ville koste mye, mye mer.

 

Har ikke regnet med trafikalt grunnkurs som kostet 1200,- Blir også dyrere hvis man er nødt til å ta mange kjøretimer. Koster 600,- pr. time her. Men jeg regner med at det vil gå greit, og håper på at prisen holder seg ihvertfall under 9k.

Lenke til kommentar
Har ikke regnet med trafikalt grunnkurs som kostet 1200,- Blir også dyrere hvis man er nødt til å ta mange kjøretimer. Koster 600,- pr. time her. Men jeg regner med at det vil gå greit, og håper på at prisen holder seg ihvertfall under 9k.

Og du har da regnet med f.eks.. førerprøve, leie av utstyr, MC-kurs, langkjøring osv? Der jeg tok førerkortet så var det 625,- pr kjøretime. Endte fortsatt opp med ca 17k totalt, og det var gjennomsnitlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...