Kjuagutt Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 (endret) Jeg lurer litt på hvilke PC jeg skal kjøpe. Prisen skal ikke overskride 15 000, da går jeg konk. Den bør funke bra til skriveprogrammer og små presentasjoner, godkjennt lyd, ikke for tung, og rask. Har sett litt på Mac og hørt fra en del at den er veldig brukervennlig og at du aldri angrer. Subjektivt, men greit nok. Spilling er ikke noe viktig, bruker pcen til nyheter, surfing, se litt fotball og jobbing. Har aldri brukt Mac, og er som sagt litt interesserte i den. At den er brukervennlig, batterilevetid som er god er også viktig. Hva bør jeg anskaffe? Mac? Air eller Pro? Eller bør jeg gå for noe helt annet? EDIT: Hater virus, og om noen er bedre enn andre på dette hadde det vært koselig, har hørt Mac er nesten idiotsikkert mot dette? Endret 21. september 2009 av Kjuagutt Lenke til kommentar
weebl Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 du kan også se på acer timeline serien, har en selv og er storfornøyd med den! den har ikke den kraftigste prosessoren men den er mer enn kraftig nok til å bruke til vanlig bruk. 13'' utgaven veier bare 1,5kg og den er 2,5cm tykk og har 8timer batteritid ved lett bruk. acer timeline maskinene starter på 6-7k min kostet 8 med en kraftigere cpu enn den billigste utgaven. maskinen leveres med Windows vista men om du vil ha et virusfritt OS så kjører den linux ubuntu uten noen driver problemer og ubuntu koster ikke en krone. jeg er nok redd at virus holder på å gjøre inntog på OSX også nå etter som at antallet macbrukere har økt i det siste. mac maskiner er ganske solide det skal de ha, men den er like fucked den å om du mister den i dørken. Lenke til kommentar
Kjuagutt Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 Må ærlig innrømme jeg likte Acer timeline. Har også litt erfaring med Acer, hvor dette gir en del positive erfaringer. Problemet har vært at de etter relativt kort tid blir veldig trege. Er dette bare min erfaring, eller er det generellt for Acer? Ett annet spørsmål jeg vil ha svar på, er Mac så mye mer brukervennlig som folk vil ha det til? Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Det er nok ikke noe generelt for Acer at maskinene deres blir tregere etter hvert. Det er faktisk umulig. Det som skjer er enten (1) at en installerer programmer som krever mer av maskinen (2) en installerer masse småprogrammer som starter opp automatisk, og ikke "rydder" i maskinen. Sistnevnte er noe som skjer med de fleste PC'er over tid. Derfor kan det være lurt å formatere en gang i blant (men husk å ta backup!). Når det gjelder brukervennligheten så er det smak og behag. Men du må jo lære deg et nytt operativsystem. Men når du er såpass oppegående at du kan skrive i et forum så ser jeg ikke en klar fordel ved å velge MAC. Da bør du i hvert fall ha prøvd det før du betaler flere tusen for noe du kanskje ikke blir fornøyd med. Lenke til kommentar
Kjuagutt Skrevet 22. september 2009 Forfatter Del Skrevet 22. september 2009 Okay. Har brukt litt data i dagligdags. Dette forumet fant jeg når jeg søkte på fotball. Ser jo at det er nytt operativsystem, og at dette kan være litt å sette seg inn i. Liker også å redigere filmer, har hørt Mac er veldig bra på dette. Tror jeg vil gå for det sikre, med tanke på at det også er mye billigere. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 om du skal redigere film så har jo mac bedre software med som standard i forhold til windows, men iMovie eller hva det nå heter er framdeles ikke noe bra software, sony vegas, premiere etc. kjører like bra på windows. acer timeline serien har ikke noen super cpu så den er ikke den beste til videoredigering spesiellt om du redigerer store filmer osv. men jeg kan anbefale maskina til studentbruk osv, tastaturet på den er også veldig behaglig å skrive på. Lenke til kommentar
Kjuagutt Skrevet 22. september 2009 Forfatter Del Skrevet 22. september 2009 Cpu betyr? Jeg redigerer kun på hobbybasis, dvs fra familiebesøk, bryllup og bursdager osv. Ellers med noen venner på fritiden og lager ski, fotball eller korte snutter hvor vi har det morsomt. Har foreløpig bare redigert på familiens stasjonære, en HP, og en bærbar Lenovo R61i vi fikk på skolen. Den er jeg veldig lite fornøyd med. Føler kvaliteten blir litt lav, har ikke brukt Sony Vegas mye, men det lille jeg har brukt det gratis har det vært veldig bra, derimot har jeg brukt Windows Movie Maker, hvor kvaliteten er ganske lav. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 13.3" MBP. Kjøp med deg iWork, der får du Keynote, som er gull verdt til presentasjoner. Enkelt, og lager utrolig pene presentasjoner! Det er også lett å tilpasse skjermen slik at du har informasjon om neste skjermbilde, notater, klokke, tidtaker og slikt på skjermen din, og så har du presentasjonen på den andre. Bruk fjernkontroll eller iPod Touch/iPhone til å styre presentasjonen. Du kan også se litt på 15" MBP, men 13.3" holder nok for deg! Dessuten, 7 timer batterilevetid med trådløs på? Klarer rundt 7 timer med lav lysstyrke og WiFi, og enten Word eller Firefox med Google Docs til å skrive på. Den holder med andre ord en hel skoledag uten strøm! Lenke til kommentar
Kjuagutt Skrevet 24. september 2009 Forfatter Del Skrevet 24. september 2009 Skal jeg være ærlig er det Macbook Pro 13 som er den jeg har mest lyst på. Har aldri hat Mac og har lyst å se hvordan det fungere, problemet er et stramt studentbudsjett, der har Acer sin en stor fordel. Må tenke frem til høstferien tror jeg. Bare fortsett å sleng inn argumenter for og imot! Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Du får en 13.3" MBP med Mini-DisplayPort til DVI-adapter for rett under 10.000 med studentrabatt fra Apple Education Store, mulig du får mer hos studenttorget.no. Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Argumenter for og imot er som sagt smak og behag. Til ditt bruk vil både "PC" og mac (mac'er er også strengt tatt en pc) fungere like bra. Men du betaler likevel noen tusen ekstra for en mac, og ofte med dårligere maskinvare. Men for å prøve å sette opp en liten oversikt: Skriveprogrammer: Så og si ingen forskjell Presentasjoner: Mac har vel ksnskje en liten fordel, men openoffice sitt Impress er gratis og fungerer på begge operativsystem. Lyd: Det vet jeg ikke om det er noen forskjell, men generelt har mindre PC'er dårligere høyttalere. Ikke tung: Her kan du få i alle vektklasser, men det er klart at PC'er har større utvalg i vekt og størrelse. Rask: For samme penge vil du helt klart få en kraftigere maskin om du ikke velger mac. Men til ditt bruk vil du ikke merke så stor forskjell uansett. Batterilevetid: Her varierer det også. Men om du en gang må kjøpe nytt batteri er det meget dyrt hos apple. Virus: Nå begynner osx å bli mer og mer populært, så angrep er mer aktuelt nå enn det det var før. Likevel er det lite. Men så må det også sier at windows 7 er veldig sikkert, og med et oppdatert virusprogram så trenger du egentlig ikke bekymre deg. nå finnes det mange gratis og gode programmer, så det er ikke et problem. Til bruket som du oppgir vil en PC til 4-5 tusen faktisk være mer enn nok. For eksempel denne. Du kan også finne mindre maskiner og du ønsker det, men skal du jobbe mye på den vil jeg anbefale en ok stor skjerm. Jeg ser ikke helt fordelen av mac for din del, spesielt siden du aldri har brukt det før. Da ville jeg, som sagt, anbefalt deg å bruke det over en tid for å se om du liker det, og er villig til å betale noen tusen ekstra for brukeropplevelsen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå