Gå til innhold

Canon EOS 1000D VS. Nikon D3000

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en femten år gammel gutt som har lyst på speilrefleks kamera. Etter VELDIG mye research har jeg funnet to modeller som jeg tror kan passe til meg. Disse er Canon eos 1000d & Nikon d3000. Kameraet skal jeg for det meste bruke til å ta bilder når meg og vennene mine skater, men har også stor interesse for å ta bilder av natur og dyreliv. Jeg er nybegynner, men har tatt bilder med "point and shoot" kamera ganske mange ganger før.

Så hvilket kamera passer for meg? Husk at jeg er nybegynner, men har veldig lyst til å lære å ta bilder med speilrefleks uten disse auto greiene ;) Takk for svar :)

NOTE : Broren til pululf har skrevet dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir vel egentlig hipp som happ det. Nå kjenner jeg ikke D3000 (ikke egentlig EOS 1000D heller), men jeg har selv Canon og kjenner det godt.

Uansett, dagens dSLR "entrylevel" er vel alle ganske like. Et godt sted å starte er DPReview.

Så kan du lete deg frem til Nikon D3000 og Canon EOS 1000D.

Canonkameraet er jo ca året eldre enn Nikon, og utviklingen går jo stadig forover.

Sammenlikne de tekniske spesifikasjonene, se på hva du trenger (høy ISO, AF-hastighet, flerbildehastighet osv). Så får du evt "kompromisse". Du får se hva pengeboken din sier. Men aller helst er det vel lurest å gå i butikken og grafse på de to kameraene for å finne ut hva du synes passer best.

Videre kan en liten "reasearch" på hva optikken koster og tilgjengeligheten for de forskjellige systemene kunne spille inn i avgjørelsen.

Min lille erfaring er at Canon har generelt billigere optikk. Nei, jeg sier ikke at den ene er bedre enn den andre, for det er opp og ned på de forskjellige objektivene. En får jo i tillegg tredjeparts optikk til begge systemene.

Videre har *all* optikk til Canon fokusmotor innebygd, mens mye av Nikons optikk krever fokusmotor i kameraet. (Vet ikke om D3000 har fokusmotor, det må du evt sjekke).

Det betyr i praksis at all EF(-s) optikk til Canon vil uansett ha autofokus. Nikon har masse optikk som passer, men som ikke vil ha mulighet for autofokus.

Vet ikke, tror jeg har vært passelig objektiv, men må nok innrømme at jeg sikkert er litt farget av eget merkevalg :)

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til D3000, men har prøvd 1000D og det er et utmerket nybegynnerkamera, men det er helt sikkert D3000 også. Bikeridr sier mye fornuftig i sin post, men en annen ting som kanskje kan få innflytelse på ditt valg er hvis noen i din familie/vennekrets har DSLR. Det å ha samme system som andre i din nære omgivelse har kan ofte være et pluss. Personlig så bruker jeg Canon, og det å kunne låne/dele optikk og annet utstyr med mine venner/familie betyr at vi kan ha en variert "utstyrspakke" uten å kjøpe oss blakke. Det jeg er sikker på er at du ikke gjør noe dårlig valg uansett om du velger Nikon eller Canon.

PS!! hvis det kommer noen fanboys (gjelder både Canon, Nikon og eventuelle andre system) innom diskusjonen så ignorer dei. Det finnes dessverre noen som har et så snevert syn på ting at dei mener at dei har den hele og fulle sannhet om hva som er best :-)

Lenke til kommentar
Hei! Jeg er en femten år gammel gutt som har lyst på speilrefleks kamera. Etter VELDIG mye research har jeg funnet to modeller som jeg tror kan passe til meg.

Ser du skriver at du har gjort en del research, men jeg fant ikke så mange tester av D3000 på nettet ennå, og ingen fra de mest anerkjente teststedene som dpreview, imaging resources.

Sett ut fra spesifikasjonene ville jeg valgt D3000 hvor Nikon har satt inn en ganske bra autofokusmodul. Men har du noen mer konkrete spørsmål? Ut fra det første innelegget ditt virker det jo som autofoksu er viktig, men er det andre egenskaper du er spesielt interessert i?

Jeg antar det er pris om gjør at du vurderer akkurat disse to, hvis ikke så oppfatter jeg Canon 450D og Nikon D5000 som bedre kameraer, men prisen er selvsagt også høyere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...