Totenkopf Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Er det noen andre her som leser mer seriøse europeiske tegneserier? (Dvs. ikke kun stripeserier, som er nesten det eneste det går i her til lands - noen enkelte unntak finnes selvsagt, men foruten Lars Fiske og Steffen Kverneland så er det lite nevneverdig) Når jeg sier europeiske tegneserier så tenker jeg for det meste på franskbelgiske serier som Thorgal (kjent fra de fleste fra Fantomet), Inkalen (av Jodorowsky og diverse tegnere, deriblant Moebius), Les Citès Obscures, Metabaronenes Kaste, Blacksad og selvsagt det meste av Enki Bilal. Selv har jeg det siste lest svært mye av den europeiske tegneseriekanonen på dansk - våre naboer i sør er hakket flittigere enn oss når det kommer til det med oversettelse. Man kan for en billig penge få tak i det meste fra www.faraos.dk eller www.seriebutikken.no (sjekk listen danske.txt)- Lenke til kommentar
pojkemadoren Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Hei mitt namn er Gregers, og eg har lang erfaring innan europeiske teikneseriar. Mine favorittar er mellom anna nemnte Thorgal og Blacksad. Eg er ein stor entusiast av Lars Fiske sitt arbeid, og eg har også lang erfaring innan tolking av desse verka. Vurderar også å starte ein fanklubb for han, har allereie ein ungarsk fiskar interessert i dette prosjektet. Gregers ut. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Leser blant annet Thorgal ja, men da på originalspråket fransk. Fin serie med flotte tegninger! Når jeg tenker på det spørs det om jeg ikke skal kjøpe et par album når jeg er på ferie til uka Lenke til kommentar
LilleLol Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Jeg er veldig glad i Europeiske tegneserier. Leste også mine på dansk, siden mange av dem aldri kom på norsk. Så dansk har på en måte blitt mitt tegneserie-språk. Av nyere Europeiske tegneserier er pileptisk av David B. Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Danskene, i likhet med franskmennene, har en mye bedre tegneseriekultur enn i Norge. Derfor finner du mye mer europeiske tegneserier oversatt til dansk. Faren min bodde i Danmark noen år og tok med seg en god del tegneserier til Norge. I Frankrike blir tegneserieskaperne nesten behandlet som superstjerner. Nu vel, min store favoritt er Hugo Pratt og da særlig historiene om Corto Maltese. Andre favoritter er Philippe Druillet og Tardi, i tillegg til Möebius og Bilal som allerde er nevnt. Av norske serieskapere er det vel egentlig bare Christopher Nielsen som jeg er skikkelig fan av. Et tips kan være å dra på Deichmanske bibliotek, hvis du bor i Oslo. Selv satt jeg mange timer på Stovner-filialen og leste masse europeiske tegneserier i min ungdom. Grünerløkka-filialen har også veldig mye tegneserier og anbefales på det sterkeste. De har også et lite utvalg i Tegneserier i biliotketet i Trondheim (det i midtbyen). Lenke til kommentar
LilleLol Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Danskene, i likhet med franskmennene, har en mye bedre tegneseriekultur enn i Norge. Derfor finner du mye mer europeiske tegneserier oversatt til dansk. Faren min bodde i Danmark noen år og tok med seg en god del tegneserier til Norge. I Frankrike blir tegneserieskaperne nesten behandlet som superstjerner. Nu vel, min store favoritt er Hugo Pratt og da særlig historiene om Corto Maltese. Andre favoritter er Philippe Druillet og Tardi, i tillegg til Möebius og Bilal som allerde er nevnt. Av norske serieskapere er det vel egentlig bare Christopher Nielsen som jeg er skikkelig fan av. Et tips kan være å dra på Deichmanske bibliotek, hvis du bor i Oslo. Selv satt jeg mange timer på Stovner-filialen og leste masse europeiske tegneserier i min ungdom. Grünerløkka-filialen har også veldig mye tegneserier og anbefales på det sterkeste. De har også et lite utvalg i Tegneserier i biliotketet i Trondheim (det i midtbyen). Må få takke for tipsene! Virkelig flotte tegneserier, helt enestående og sært. Jeg hadde selv spesielt sansen for Tardis tegnestil og univers. Og Christopher Nielsen veit jeg jo selvfølgelig om fra før. Hadde vært virkelig gøy å dra til Danmark og kanskje få med seg noen tengeserier, hmm. Muligens sommerprosjektet mitt Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Svært mye er også oversatt til tysk. Så hvis du kan lese tysk er tyske Amazon et tip. Jeg leste denne serien for ett års tid siden, og likte den: Betelgeuze av leo http://www.amazon.de/Betelgeuze-01-Planet-...mp;sr=1-1-spell Man må muligens være SF fan for å like det. Han har ogå tegnet Aldebaran. Aldebaran er forløperen til Betelgueze. Så det anbefales vel helst at man leser den først. Tilsammen er dette 10 album. Lenke til kommentar
Totenkopf Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 Tronsmo.no er en annen god kilde for europeiske tegneserier på dansk/norsk. Fikk nettopp plukket opp Bouncer 1-5 av Boucq/Jodorowsky der til 75,- per album! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå