Gå til innhold

Vi starter med "forumveiledere"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dotten, er du sjefen av alle sjefer på diskusjon.no?:o

Nei, jeg liker mer å se på meg selv som løpegutten og bitchen til alle brukere, moderatorer og administratorer. :)

Øverste ansvarlige for Diskusjon.no er vår ansvarlige redaktør, godeste herr Espevalen som du finner kontakt-info om her. Det meste av arbeidet er delegert ned til undertegnede og vår andre ansatte medarbeider; Simen1. Vi har det overordnede ansvaret for moderatorer og administratorer. I tillegg har vi driftsfolk som arbeider med forumet, hovedsakelig Mads.

Alle andre bruker sin egen fritid for å hjelpe til for å gi deg en forhåpentligvis bedre forumhverdag. Her finner du både administratorer, moderatorer og snart også veiledere.

Lenke til kommentar
Joda, veilederne får globale rettigheter. Vi har pratet litt om "diskuter artikkel"-kategoriene burde ekskluderes for å unngå at man ved en feil endrer emnetittel, flytter tråder, o.l. Men inntil videre er det globalt. :)

Kan ikke helt se problemstillingen, men nå har jeg aldri vært i artikkeldiskusjoner heller. Hvorfor skulle det bli mer rot av at man sletter tråder og endrer tittler der? Er det ekstra sensitive kategorier? :D

Lenke til kommentar

"Diskuter artikler"-kategoriene er de eneste kategoriene som kanskje ikke umiddelbart vil ha behov for flytting av tråder og endring av emnetitler. Trådene i disse kategoriene genereres automatisk, og emnetittel og plassering skal normalt ikke endres på disse trådene. Men det tror jeg ikke vil bli noe problem. Oppdager man at man har blinkset, så er det ikke verre enn å rette det. :)

Veilederne vil uansett ha et større virke enn bare å flytte tråder og endre emnetitler, så at de har globale rettigheter tror jeg vil være en stor fordel for alle sammen.

Lenke til kommentar
Veilederne vil uansett ha et større virke enn bare å flytte tråder og endre emnetitler, så at de har globale rettigheter tror jeg vil være en stor fordel for alle sammen.

Så vidt jeg skjønte skulle de ikke ha muligheten til å moderere på lik linje med administratorer og moderatorer. Så hva skal de ellers gjøre utenom å flytte tråder og endre emnetittler? Bedrive spionasjevirksomhet? :ph34r: Forumets egne NSA? :D

Lenke til kommentar

Så vidt jeg skjønte skulle de ikke ha muligheten til å moderere på lik linje med administratorer og moderatorer. Så hva skal de ellers gjøre utenom å flytte tråder og endre emnetittler? Bedrive spionasjevirksomhet? :ph34r: Forumets egne NSA? :D

Står i førsteposten da:

En veileder kan, i likhet med moderatorer, flytte tråder, endre emnetitler, slå sammen tråder og splitte ut off-topic fra tråder. Det veilederen ikke kan, som skiller vedkommende fra en moderator, er å moderere en bruker (advarsel/utestengelse), slette innlegg/tråder og stenge tråder. Vedkommende har altså ikke "sensurmyndighet" og slipper unna å gjøre det mer "kjipe", som å moderere en bruker og stenge tråder. For ikke å nevne at det ikke settes noen krav til aktivitet, annet enn at man er jevnlig på forumet. De slipper altså "maset" som moderatorer er utsatt for.
Lenke til kommentar

Spennende ja, og tror dette kan hjelpe veldig på forumets kvalitet. Joda, det kommer sikkert til å skje små uhell som feilflytting av tråder eller lignende, men jeg tror - som skagen sier - at hvis man ser på forumet som en helhet, så vil dette bli en suksess.

Og siden det er et par år siden jeg søkte om å bli moderator, så kanskje jeg søker igjen om å bli veileder nå. Jeg tror at veilederrollen vil passe meg bedre enn moderatorrollen av flere grunner.

EDIT: Jeg har et lite forslag til denne nye brukergruppen, som jeg tror kan hjelpe alle. Hva med å forandre på rapporteringsfunksjonen, slik at en kan velge hva henvendelsen gjelder? Da kan for eksempel feilpostinger og lignende være noe veilederne har tilgang til, mens den fulle listen med rapporteringer vil fortsatt være uforandret og tilgjengelig for mods og adminsitratorer - men de kan da konsentrere seg på litt mer viktige saker.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
EDIT: Jeg har et lite forslag til denne nye brukergruppen, som jeg tror kan hjelpe alle. Hva med å forandre på rapporteringsfunksjonen, slik at en kan velge hva henvendelsen gjelder? Da kan for eksempel feilpostinger og lignende være noe veilederne har tilgang til, mens den fulle listen med rapporteringer vil fortsatt være uforandret og tilgjengelig for mods og adminsitratorer - men de kan da konsentrere seg på litt mer viktige saker.

Der kom du med et forslag som kan være løsningen på det jeg skulle til å spørre om. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det beste tror jeg er å ikke legge for mange krav for at brukerne skal kunne sende inn fullverdige rapporter. Et tekstfelt og en send-knapp er det beste. En bedre løsning tror jeg ville vært om moderatorer og administratorer kunne merket rapporter som saker for veilederne, og så flytter systemet rapportene automatisk til et eget rapporteringssenter for veilederne. Men en slik utvidelse av rapporteringsfunksjonen krever litt arbeid. Forhåpentligvis blir det snart oppgradering til IPB 3.0, og da er det bedre å vente med en eventuell modifisering for å unngå merarbeid med å modde en versjon av forumprogramvaren som er på vei ut. Så inntil videre får veilederne tilgang til ModCP (det generelle rapporteringssenteret) for å lette arbeidet for alle parter. Men det vurderes om man skal gjøre enkle inngrep i ModCP for å sensurere navnene på innsenderne for veiledergruppa.

Lenke til kommentar

Jaså, jaså. Interessant prosjekt. Jeg er for så vidt enig i at det er en fin måte både å inkludere ivrige forumbrukere, og å få flere til å holde orden her. Jeg lurer egentlig mest på om administrasjonen her klarer å sile ut de riktige til den jobben. Vil det være et hakk eller to lavere krav til disse "veilederne" enn det er til moderatorer, for eksempel?

Forresten burde de hete formyndere.

Lenke til kommentar

Forumveiledere = nitrist politisk korrekt tittell, vi er tross alt på internett.

Vi har plenty av moderatorer o.l. tullinger allerede, det vi trenger er bøller..

Det ville vært artig om det kunne stått 'Bølle' under avataren istedenfor det kjedelig 'forumveileder', isåfall kan jeg melde meg frivillig til å ordne opp i spill-seksjonen avogtil.. :)

I tilfeller som dette f.eks:

495239.jpeg

Så kommer disse fine ferdigskrivne meldingene som moderatorene bruker, og snart sikkert også forumveilederene; 'emnetittel er lite beskrivende..blabla.. vennligst blabla, eller slettes tråden.. blabla.. blabla..'..

Det ville vært mye bedre hvis en 'Bølle' kunne komt inn og sagt, 'fix emnet din drolt, eller så fyller jeg meldingen din med diverse homo-spørsmål, og flytter den til sex & samliv-seksjonen', eller andre virkemidler disse 'bøllene' føler for å ta i bruk.. :)

Da ville vi sluppet samme kjedelige leksa hundre ganger, og da hadde kanskje flere blitt ekstra forsiktig, kanskje t.o.m. administratorene ville skjerpet seg og lagd skikkelige emne-titler etter å ha blitt satt på plass av en bølle ett par ganger.

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar

Syns ikke "veileder" er noe godt navn. Disse personene kommer jo ikke til å ha noen veilederfunksjon, jobben deres går mer ut på å strømlinjeforme forumet, rydde opp og omorganisere tråder.

Noen alternative forslag til tittel, mine favoritter i bold:

- Forumarkivar (en arkivar bedriver forvaltning, strukturering og organisering av informasjon)

- Organisator

- Manipulator (oooo shiny)

- Trådorganisator

- Trådmanipulator

- Strukturkoordinator

- Struktør (muligens bare et dansk ord)

- Strukturansvarlig

- Trådtrimmer

- Trådmegler

- Trådbrekker (spiller på "ombrekker", men kan muligens misforstås i retning ødelegge/radbrekke)

- Forumformer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...