Gå til innhold

Vi starter med "forumveiledere"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For en stund tilbake prøvde tomwaitsforalice å kommentere innleggene i Israel - palestinatråden istedefor å slette dem og gi beskjed til den aktuelle brukeren på PM og min personelige erfaring var ikke at det ble noe bedre. Snarere tvert imot ettersom tråden ble full av off-topic.

Jeg har ikke sett denne modereringen, men det er et par ting som umiddelbart slår meg: For det første vil ikke budskapet nå frem til brukerne over natta. Og for det andre er nok ikke denne tråden den beste å begynne med, da det ofte kan gå ganske hett for seg. Slike tråder burde nok håndheves strengere uansett. I tillegg kan det være en idé å kommentere i de innleggene modereringen omhandler heller enn i egne innlegg for å unngå for mye off-topic.

Vel, jeg opplevde denne typen moderering flere ganger og opplevde det ikke som oe godt alternativ. Istedefor at innleggene ble slettet kmmenterte tomwaitsfor alice dem i tråden for at alle brukere skulle se hva som var galt. Deretter kommenterte selvsagt forfatteren av innlegget det tomwaitsforalice hadde skrevet og dermed har du allerede en perfekt avsporing av temaet som har potensiale til å gå over flere sider. Ikke at det gjorde det i den tråden, men det kan fort skje. Du ser sikkert selv og at når man får innlegget sitt kommentert i tråden blir det fristende og forsvare det man skrev i tråden og dermed kan avsporingen være i gang. Mulig det kunne fungert i andre tråder, men jeg har mine tvil. Bedre om moderatorene tar dette opp med de aktuelle brukerne på PM. Riktignok blir det kansje litt arbeid utav det, men det er vel derfor teamet av moderatorer iblant styrkes samt at dette nye prosjektet med veiledere ser dagens lys.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd dette flere ganger, med blandede resultater. Det går stort sett bra når jeg gjør det, det må ha noe med "pondus" å gjøre at folk respekterer meg...? Det har potensiale til å skli ut, du har helt rett i det Glimti.

Men dette er noe jeg alltid har ønsket meg: Moderatorene som ordstyrere. Ved å skille ut servicefunksjonene har vi potensiale for å klare oss med få men spesielt egnede/motiverte moderatorer, som kan bruke mer tid på å være til stede i diskusjonene.

Det er en av ulempene med min moderering, jeg har ikke vært aktiv nok i sommer av private grunner, og dermed har det blitt med skippertak. Skal en ordstyrer-funksjon virke så må det skje over tid, slik rikspøbel sier.

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd dette flere ganger, med blandede resultater. Det går stort sett bra når jeg gjør det, det må ha noe med "pondus" å gjøre at folk respekterer meg...? Det har potensiale til å skli ut, du har helt rett i det Glimti.

Jeg har bare sett det i den ene tråden og erfaringene derfra var mer avsporing og diskusjoner rundt regelbrudd, men det kan jo hende det har gått bedre i andre tråder. Forøvrig skjønner jeg ike helt hva respekt skulle ha med det å gjøre. Når man først får kommentarer fra en moderator er det vel naturlig å besvare dem der og da uansett om det måtte bli på PM eller i tråden avhengi av hvor kommentarene først oppstår. Men igjen, har bare den ene tråden å gå utifra.

Glimti :D

Lenke til kommentar
Forøvrig skjønner jeg ike helt hva respekt skulle ha med det å gjøre. Når man først får kommentarer fra en moderator er det vel naturlig å besvare dem der og da uansett om det måtte bli på PM eller i tråden avhengi av hvor kommentarene først oppstår. Men igjen, har bare den ene tråden å gå utifra.

Nja, de fleste moderatorposter inneholder en "kommentarer tas på PM, ikke i tråden". Det skal respekteres, og det gjør folk stort sett.

Synes dette virker som en flott tilleggsfunksjon. Ser alt for ofte tråder som er helt malplassert. Synes navnet kan ende på "-rator", slik som "administrator" og "moderator", men ikke sikkert det er like lett å få til det. :)

Terminator. :D

Lenke til kommentar
Forøvrig skjønner jeg ike helt hva respekt skulle ha med det å gjøre. Når man først får kommentarer fra en moderator er det vel naturlig å besvare dem der og da uansett om det måtte bli på PM eller i tråden avhengi av hvor kommentarene først oppstår. Men igjen, har bare den ene tråden å gå utifra.

Nja, de fleste moderatorposter inneholder en "kommentarer tas på PM, ikke i tråden". Det skal respekteres, og det gjør folk stort sett.

Det er sant, men når kommentaren kommer i tråden og dermed blir åpen for alle og ikke bare for den det gjelder er det sikkert fristende å "forsvare" seg i tråden også.

Synes dette virker som en flott tilleggsfunksjon. Ser alt for ofte tråder som er helt malplassert. Synes navnet kan ende på "-rator", slik som "administrator" og "moderator", men ikke sikkert det er like lett å få til det. :)

Terminator. :D

Annengradsmoderator.

Lenke til kommentar

Må vel heller bli ryddenator isåfall!

Et interessant konsept, og et bra tiltak dette. Kjenner dere til andre forum som har lignende ordninger?

Men jeg tror at det vil være fordelaktig å være litt tilbakeholdne med tanke på antall personer dere tar inn i starten. Dette for å sikre at disse får god oppfølgning og at ordningen fungerer som forventet. En 20-30 kan kanskje være et greit utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Dette virker som et flott tiltak! Det minner litt om småsøsken som har litt makt, men blir det stor sak springer de til mor/far. Dette virker spennende og jeg vil gjerne se mange av våre ildsjeler få noe makt.

Skal man følge det argumentet er det heller en uting å innføre dette. Vet om gode brukere som ble håpløse og arogante maktmissbrukere straks de fikk moderatortittel så dette må være forid man ønsker å gjøre forumet til et bedre sted, ikke fordi man ønsker å gjøre forumet til et mer autoritært sted straks man får litt makt!

Lenke til kommentar
Et interessant konsept, og et bra tiltak dette. Kjenner dere til andre forum som har lignende ordninger?

Jeg vet ikke om andre forum som benytter samme eller lignende forumprogramvare, som har en slik brukergruppe. IPB, og forøvrig mange andre lignende forumprogramvarer, har ikke innebygget støtte for en slik findeling av arbeidsoppgaver og brukergrupper. Som regel er det bare admin, mod og bruker. Det finnes så klart modifikasjoner som kan gi noe lignende funksjonalitet, men det hadde vært fint om IPB hadde hatt bedre støtte for ulike typer moderatorer. Og den manglende støtten for flere typer moderatorer i de fleste typer forumprogramvare på markedet, tror jeg nok har gjort at ikke mange andre forum har prøvd ut en slik brukergruppe. Men det finnes jo veldig mange typer forumprogramvare, og noen skiller seg veldig fra den typen vi bruker her på Diskusjon.no med tanke på brukergrupper. Så slik fininndeling av brukergrupper og verktøyer kommer forhåpentligvis nok mer og mer framover i forumprogramvaren. Forøvrig er jo IPB 3.0 lansert, og den er betydelig mer fleksibel og åpen for modifisering enn hva IPB 2.x er - den versjonen som vi bruker på Diskusjon.no i dag.

Generelt kan man si at vi ønsker å være et foregående forum på å prøve ut nye brukergrupper og strukturer, slik som f.eks brukerombud. Vi må ikke bli voktere av status quo. For jeg tror forumet vil lide om vi ikke tillater oss å utvikle oss.

Lenke til kommentar
For jeg tror forumet vil lide om vi ikke tillater oss å utvikle oss.

Der er jeg helt enig, men samtidig må man være obs på i hvilken rettning forumet utvikler seg. Det bør ikke bli mer autoritært feks. Jeg mener ikke at det vil bli det med denne nye innføringen, men har merket flere eksempler på at brukere som er ivrige på å starte tråder og rapportere innlegg og tråder de ikke selv mener oppfyller rettningslinjene blir altfor ivrige på å flytte og stenge tråder i hyt og pinevær ettersom de har sjansen. Så det burde ikke utnevnes så mange med for mye makt.

Lenke til kommentar

På Wikipedia er alle registrerte medlemmer moderatorer. Man blir moderator idet man registrere en konto, uten noen krav til alder, fartstid, erfaring, e.l. Det finnes heller ingen autoritet som dikterer hvem, hva og hvor, bortsett fra administratorene som kan låse artikler for å unngå vandalisme og at uenigheter ender i redigeringskrig. På mange måter har hele brukermassen på Wikipedia makta, og alt i alt mener jeg det har gått bra. Men forumet skiller seg fra Wikipedia, og andre leksika for den del, ved at det er en personlig meningsutveksling som brukerne bidrar med. Konsekvensen av evt. misbruk av ens myndighet til å sensurere blir større. Men veilederne vil ikke få sensurmyndighet. Likevel så vil brukerne nå få mer makt igjennom veiledergruppa, både ved sine nye verktøyer for å moderere, men også større innflytelse på oss i ledelsen. Det har alltid vært, og det er fortsatt, en liten gruppe av eliter som sitter på toppen av Diskusjon.no. Den nye brukergruppa vil forhåpentligvis normalisere maktforholdet mellom ledelsen og brukerne mer enn hva som har vært tilfellet tidligere.

Men myndigheten man får, enten som veileder, moderator eller administrator, gir også større rom for misbruk. At maktmisbruk skjer er uunngåelig, og det skjer i alle maktlag. Det er en av ulempene. Men jeg tror at i tilfellet med veilederne, så vil fordelene overskygge ulempene i betydelig grad. De som måtte eventuelt misbruke myndigheten vil kunne risikere å bli fratatt den på lik linje med moderatorer og administratorer.

Lenke til kommentar

Godt å få den forsikringen. Hvor hendvender man seg egentlig når man mener at en moderator går utover sine fullmakter gjenntatt ganger? Ikke at jeg tenker på noen akkurat nå, men generelt.

Eller sså er jeg totalt uinteressert i hvilke regler som måtte gjelde for wikipedia ettersom det er dette forumet vi diskuterer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...