RobinTX Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 enkelt og skille elohimene om man kan si det sånn. ha'elohim 368 steder referert til Jehova 8 steder til andre guder 'Elohim 35 ganger i skapelsesberetningen I hvert eneste tilfelle står det verbet som forteller hva Gud sa og gjorde, i entall 'elohim blir brukt om avguder,engler,mennesker. Noen gang brukt som flertallsform (guder) eller majestetsflertall og viser til bare én gud eller gudinne. (kan nevne Dagon, Asjtoret, Marduk) Jehwah 'Elohim forekommer først i 1mo 2:4 (første gang Guds navn forekommer. Tetragrammet forekommer over 6000 ganger i den hebraiske teksten) Bibelsk sett så er det Jehova som dannet jorden (2:4) 5mo 6:4 viser at deres Gud var én. (Jehwah 'Elohenu Jehwah 'echadh) "Jehova vår Gud er én Jehova" - NT Selvsagt så tror jeg ikke at Jehova er kanaanittisk,egyptisk eller sumeriansk. Siden bibelen viser tydelig at man bare skal tilbe én Gud og at det er Jehova så er det ikke mye rom for avgudsdyrkelse av andre "elohimer". Hvis du vil ha alle skriftstedene som er aktuelle, pm meg. Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 enkelt og skille elohimene om man kan si det sånn. Det er enkelt å tro, men vanskelig å vite Bibelsk sett så er det Jehova som dannet jorden (2:4) Bibelsk sett? I følge kristen tro mener du vell? 1:1 First Reading In the beginning God created heaven and earth. Bereshit bara Elohim et hashamayim ve'et ha'arets. 1:2 The earth was without form and empty, with darkness on the face of the depths, but God's spirit moved on the water's surface. Veha'arets hayetah tohu vavohu vechoshech al-peney tehom veruach Elohim merachefet al-peney hamayim. 1:3 God said, 'There shall be light,' and light came into existence. Vayomer Elohim yehi-or vayehi-or. 1:4 God saw that the light was good, and God divided between the light and the darkness. Vayar Elohim et-ha'or ki-tov vayavdel Elohim beyn ha'or uveyn hachoshech. 5mo 6:4 viser at deres Gud var én. (Jehwah 'Elohenu Jehwah 'echadh)"Jehova vår Gud er én Jehova" - NT Abrahammittisk religion ble først 100% monoteisk ved islam. Kristendom ligger i gråsonen mht. helgendyrkelse og gudesønndyrkelse. Atenismen/pre-jødedom var vell mer eller mindte monotetisk. Helt uavhengig at flere hedenske gudenavn dukker opp i bibelen som "gud" og "herre", så er elohim klar på at det finnes flere guder enn "han" som "han" er i direkte kontakt med. 1:26 God said, 'Let us make man with our image and likeness. Let him dominate the fish of the sea, the birds of the sky, the livestock animals, and all the earth - and every land animal that walks the earth.' Vayomer Elohim na'aseh adam betsalmenu kidemutenu veyirdu bidegat hayam uve'of hashamayim uvabehemah uvechol-ha'arets uvechol-haremes haromes al-ha'arets. 1 Gud står fram i gudenes forsamling, blant guder holder han dom: 2 «Hvor lenge vil dere felle urett dom og holde med de ugudelige? מִזְמֹור לְאָסָף אֱֽלֹהִים* נִצָּב בַּעֲדַת־אֵל בְּקֶרֶב אֱלֹהִים יִשְׁפֹּֽט׃ עַד־מָתַי תִּשְׁפְּטוּ־עָוֶל וּפְנֵי רְשָׁעִים תִּשְׂאוּ־סֶֽלָה׃ Elohim=אֱלֹהִים Nå er det ikke bare elohom som fremkommer i kanaanittisk religion, men så og si alle "gudenavn" i bibelen, slik som: El, Shaddai and 'Elyon, Adonai and Ba'al, Ẓeba'ot og sist men ikke minst Yahweh. Yahweh or Yah, for a short time, a son of El and brother of Baal, sometimes married to Asherah. Referred to as a cupbearer. http://en.wikipedia.org/wiki/Canaanite_religion Så har du den første pakten (gud og abraham) Noach 11:26 Terach was 70 years old when he fathered Abram, Nachor and Haran. Vayechi Terach shive'im shanah vayoled et-Avram et-Nachor ve'et-Haran. Noach 11:31 Terach took his son Abram, his grandson Lot (Haran's son), and his daughter-in-law Sarai (Abram's wife). With them, he left Ur Casdim, heading toward the land of Canaan. They came as far as Charan and settled there. Vayikach Terach et-Avram beno ve'et Lot ben-Haran ben-beno ve'et Saray kalato eshet Avram beno vayetse'u itam meUr Kasdim lalechet artsah Kena'an vayavo'u ad-Charan vayeshvu sham. "The traditional site of Abraham's birth is in the vicinity of Edessa although 19th century scholars identified Ur Kasdim with the Sumerian city of Ur, a view that is still widely accepted today." Lech Lecha 17:5 No longer shall you be called Abram. Your name shall become Abraham, for I have set you up as the father of a horde of nations. Velo-yikare od et-shimecha Avram vehayah shimcha Avraham ki av-hamon goyim netaticha. Lech Lecha 17:8 To you and your offspring I will give the land where you are now living as a foreigner. The whole land of Canaan shall be [your] eternal heritage, and I will be a God to [your descendants].' Venatati lecha ulezar'acha acharecha et erets megurecha et kol-erets Kena'an la'achuzat olam vehayiti lahem le-Elohim. Nå har jeg imidlertid sett bort i fra moses/mose/mosis/el-Moshe/tuthmosis, og kun fokusert på den første "profeten". Så at abrahammittisk religion har tilknyttning til sumeria, kanaan er det både historisk, arkologisk og "bibelsk" enigheter om. Men 1-gud systemet stammer i fra atenismen i Egypt og er en helt annen historie. Selvsagt så tror jeg ikke at Jehova er kanaanittisk,egyptisk eller sumeriansk.Siden bibelen viser tydelig at man bare skal tilbe én Gud og at det er Jehova så er det ikke mye rom for avgudsdyrkelse av andre "elohimer". Kan du lese igjennom dette og fremdeles gjenta dette utsagnet? Ikke må du bare benekte den sumerianske og kanaanittiske sivilisasjonens eksistense, men du må i tillegg benekte bibelen. Er du virkelig 100% sikker på at deres livssyn er korrekt? Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 (endret) Helgedyrkelse? Gudesønndyrkelse? What you say? 1:26 Mesterarbeideren Salme 82:1-8 Mennesker, jevnfør Moses. Jeg vil heller si at de andre stjal fra dem og ikke omvendt. Heh. Abraham tilbad Jehova, ikke Urs guder. Jeg er 100% sikker på bibelen. Det fine med bibelen er at den gir svar på hvem Jehova er og på hvem som trodde på hva. Siden du ikke tror på bibelen, så har du selvsagt andre svar. Endret 24. september 2009 av RobinTX Lenke til kommentar
RWS Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Jeg er 100% sikker på bibelen. ... noe som sier meg at du ikke har satt deg godt nok inn i tingenes tilstand, og en del andre ting, for er det noe jeg er helt 100% sikker på så er det at ingenting er 100% sikkert! Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Selvsagt så mente jeg bibelens budskap. Grammatisk sett så er noen ord vanskelig og tolke 100% riktig, men budskapet har ikke gått tapt for det. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Klarer du å skrive det budskapet kort og konsist UTEN å ty til bibel nummer tror du? Har du en mening selv om dette kanskje? Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Nei, jeg må bruke skriftsteder. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Hva med egne meninger, har du det i det hele tatt? Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Definer meninger. Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Helgedyrkelse? Sentralt står Maria, men katolsk tradisjon har tusenvis av helgener, hvorav 7 «norske»: 1. Den hellige Olav 2. Den hellige Sunniva 3. Den hellige Hallvard 4. Den hellige Eystein av Nidaros 5. Den hellige Magnus Orknøyjarl 6. Den hellige Torfinn av Hamar 7. Den hellige Ragnvald Orknøyjarl Den ortodokse tradisjon regner også med tusenvis av helgener, hvorav 4 «norske»: 1. Den hellige Olav 2. Den hellige Sunniva 3. Den hellige Hallvard 4. Den hellige Trifon av Petsamo Gudesønndyrkelse? jesus Abraham tilbad Jehova, ikke Urs guder. Ikke ifølge bibelen. Noach 11:31 Terach took his son Abram, his grandson Lot (Haran's son), and his daughter-in-law Sarai (Abram's wife). With them, he left Ur Casdim, heading toward the land of Canaan. They came as far as Charan and settled there. Vayikach Terach et-Avram beno ve'et Lot ben-Haran ben-beno ve'et Saray kalato eshet Avram beno vayetse'u itam meUr Kasdim lalechet artsah Kena'an vayavo'u ad-Charan vayeshvu sham. Lech Lecha 17:8 To you and your offspring I will give the land where you are now living as a foreigner. The whole land of Canaan shall be [your] eternal heritage, and I will be a God to [your descendants].' Venatati lecha ulezar'acha acharecha et erets megurecha et kol-erets Kena'an la'achuzat olam vehayiti lahem le-Elohim. Jeg vil heller si at de andre stjal fra dem og ikke omvendt. Heh. Hvordan er dette praktisk mulig? Både bibelen og arkologer bekrefter at disse sivilisasjonene eksisterte over 1000 år før profet nr. 2 (mose) dukket opp i egypt. Jeg er 100% sikker på bibelen. Hvordan er det mulig? Du har jo nettopp benektet den bibelske delen som omhavner profeten abraham. Det fine med bibelen er at den gir svar på hvem Jehova er og på hvem som trodde på hva.Siden du ikke tror på bibelen, så har du selvsagt andre svar. Problemet er at bibelen gir faktisk ikke svar på hvem jehova er, og jeg sliter faktisk med å finne dette navnet i de eldste torahene. Nå har jeg tatt utgangspunkt i det som står i bibelen, så det er jo du som religiøs som sitter med bibelstridige konkusjoner. Artig vri Hvordan er det mulig? Trodde dere religiøse trodde på deres hellige skrifter Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 (endret) Tror ikke på helgener, tror ikke at jesus er Gud. Selvsagt så skulle etterkommerne ta kanaan i eie. Israelittene tok jo over kanaan. Jeg benekter ikke at ur etc eksisterte? Og jødene satte inn adonai/elohim etc istedenfor navnet. Good luck finding it. e: 1337 ownage Endret 24. september 2009 av RobinTX Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Ett innlegg er slettet på grunn av spam. Evt. reaksjoner tas på PM. Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Tror ikke på helgener, tror ikke at jesus er Gud. Helgener og jesus dyrkes som guddom enten du liker det eller ikke. Den monoteiske tvisten (den som du forholder deg til) kom ikke før nyere tid. Selvsagt så skulle etterkommerne ta kanaan i eie. Israelittene tok jo over kanaan. ??? Etterkommerene til Abraham fra irak (kanaanitterene) skulle eie kanaan. Så skulle plutselig etterkommerene til israel fra egypt ta kanaan. javel? Jeg benekter ikke at ur etc eksisterte? Det er svært vanskelig å sette fingeren på hva du benekter, siden du opptrer svært dynamisk og uklar. Men med å benekte av "gud" har røtter i kanaan og sumeria, så benekter du bibelen. Og jødene satte inn adonai/elohim etc istedenfor navnet. Good luck finding it. Ja...det er ikke verre enn å finne en feiloversatt torah det Så hva er navnet? Yahweh? Yahweh er fremdeles en kanaanittisk gud. Yahweh or Yah, for a short time, a son of El and brother of Baal, sometimes married to Asherah. Referred to as a cupbearer. http://en.wikipedia.org/wiki/Canaanite_religion Du vet ikke at hebraisk er basert på kanaanittisk? Og at Torah ble skrever ca 500 år etter kulten fra egypt erobret de? adonai kommer ikke frem før i de siste mosebøkene, og det var bla adonai som ønsket etnisk rensing av kanaanittere, de folke som elohim over 1000 år tidligere "hadde gitt" dem. Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Jesus er ikke Gud. Det er ingen "tvist". Det har alltid vært én Gud. 1mo 15:13-16 "kult" du liksom. Du ser tydeligvis ikke forskjell mellom JHWH og en falsk yah som har tilknytning til falsk tilbedelse. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Jesus er ikke Gud. «Herre, vis oss Far, det er nok for oss.» Jesus svarer: «Kjenner du meg ikke, Filip, enda jeg har vært hos dere så lenge? Den som har sett meg, har sett Far. Hvordan kan du da si: 'Vis oss Far'? «Forstår dere hva jeg har gjort for dere? Dere kaller meg mester og herre, og dere gjør det med rette, for jeg er det.» Men Jesus ropte ut: «Den som tror på meg, tror ikke på meg, men på ham som har sendt meg. Og den som ser meg, ser ham som har sendt meg. «Jeg og Far er ett» «Du er ennå ikke femti år og har sett Abraham?» sa jødene. Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Før Abraham var, er jeg.» Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Jesus er ikke Gud.Det er ingen "tvist". Det har alltid vært én Gud. Hvordan får du det regnestykket til å gå opp. Bibelen innholder flere guder, og bibelen sier gud har kontakt med flere guder? 1mo 15:13-16"kult" du liksom. Jupp. Du mener kanskje moses var en prins/kronprins? 1100 f.kr: Hebreerne erobrer Kanaan Bibelen inneholder mye som kan bekreftes av funn og andre kilder. I Joshvas bok fortelles det om hebreernes erobringer som stemmer godt overens med arkeologiske funn av kanaanittiske byer som ble ødelagt på 1200-tallet. Kanaanittene som levde i området hadde en kultur og religion (polyteisme) som stemmer med Bibelens fortelling om hebreernes kamp mot mot lokale gudedyrkelser. På 1100-tallet f.kr. var det kamper i Palestina mellom to religøse tradisjoner (polyteisme og Javhe-kulten som blir stadig mer monoteistisk) og folk (Hebreerne fra Egypt og Kanaanitter). Egypt som tidligere hadde hatt overherredømmet over området hadde nå mistet sitt fotfeste, og uten et sterkt Egypt lå veien klar for de mindre semittiske folkeslagene til å overta området. Hebreerne fikk støtte fra nomadiske stammer og semittiske folkeslag som var beslektet med Abraham. Alliansen var mulig fordi de alle dyrket Jahve (men det var mye uenighet om hvordan Jahve skulle dyrkes). Denne kulten var lenge den eneste institusjonen som bandt folket sammen, og hindret ikke at det oppstod konflikter internt mellom dem. Hebreerne erobret og ødela de mer siviliserte kanaanittene og overtok deres skriftssystem. Byggepraksisen ble også overtatt, men uten at Hebreerne oppnådde samme kvalitet som sine forgjengere. Jerusalem var på dette tidspunktet et lite sted uten noen stor betydning, og kunne ikke måle seg med andre byer som allerede hadde blomstret og forfalt i oldtidens verden. Men tilfeldigvis skulle mye av spiren til vår historie etter hvert vise seg å bli utviklet i Palestina styrt av Hebreerne. http://no.wikipedia.org/wiki/Antikkens_Isr...Judeas_historie Du ser tydeligvis ikke forskjell mellom JHWH og en falsk yah som har tilknytning til falsk tilbedelse. Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 (endret) Joh 14:28 Joh 17:6-11 Du forveksler tydeligvis enhet med jevnbyrdighet. Mika 5:1 Joh 8:58 Sl 90:2 Israelittenes Gud har alltid vært monoteistisk. Det kan ikke være en "kult" for det har aldri brutt ut av andre religioner. Endret 24. september 2009 av RobinTX Lenke til kommentar
messo Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Tror ikke på helgener, tror ikke at jesus er Gud. Helgener og jesus dyrkes som guddom enten du liker det eller ikke. Den monoteiske tvisten (den som du forholder deg til) kom ikke før nyere tid. Her tror jeg du er ute på historisk tynn is. Kirken vil ha det til at Gud alltid har vært tre i én, men historien forteller noe annet. Selvfølgelig er det ikke så kjent at Gud (JHWH) fremstod som en Gud for jødene og de første kristne. De som fremholdt et slikt syn, ble jaget og slaktet av Kirken. Tar med et interessant sitat fra den som har studert denne delen av historien nøye: Uansett hvem som kjenner historien til utviklingen av dogmer, vet at forestillingen om Gud i den første kristne menighet var unitarisk, og at det i det andre århundre skjedde gradvis, i strid med læren om at Kristus var Gud undergitt – subordinasjonslæren – at man oppfattet at Gud var to personer. For kirkefedre som Justin Martyr, Ireneus og Tertullian var Jesus underordnet Faderen i alle ting, og den tidlige kirkefaderen Origen nølte med å rette sine bønner til Kristus, for – som han skrev – det kan vi bare med rette gjøre i forhold til Faderen og ham alene. Fra boken “Jewish Monotheism and Christian Trinitarian Doctrine” Pinchas Lapide Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Abrahammittisk religion ble først 100% monoteisk ved islam. ? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Islam er også en rip-off fra jødedommen... akkurat som kristendommen er det. Med den forskjellen at islam har med rip off fra kristendommen også.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå