Gå til innhold

Hvorfor er nesten alle 100% sikker på at deres livssyn er korrekt?


Anbefalte innlegg

Jeg er en ateist som er åpen for det meste, fordi at jeg ikke vet stort om livets begynnelse og slikt. Visst vet vitenskapen noe, men for å sitere x-files, så er sannheten der ute. Blir mest irritert når andre ateister skal forklare kristne at de tar feil ved hjelp av vitenskap egentlig. Skjønner de ikke at hvis gud finnes så står han jo over vitenskapen, er jo da han som har lagd naturlovene o.l. og derfor er det null vits i å snakke om det i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er en ateist som er åpen for det meste, fordi at jeg ikke vet stort om livets begynnelse og slikt. Visst vet vitenskapen noe, men for å sitere x-files, så er sannheten der ute. Blir mest irritert når andre ateister skal forklare kristne at de tar feil ved hjelp av vitenskap egentlig. Skjønner de ikke at hvis gud finnes så står han jo over vitenskapen, er jo da han som har lagd naturlovene o.l. og derfor er det null vits i å snakke om det i det hele tatt.

Og noe av det dummeste JEG vet er folk som kaller seg ateister, men som egentlig tror litegrann på den guden allikevel når det kommer til stykket..... Da er de nemlig ikke ateister....

 

Dette blir bare så utrolig dumt å hevde og ligger i samme gata som de troende, som også hevder slikt sludder som at gud er så intelligent at ingen forstår ham og derfor ikke har den minste forutsettning for å forstå ham... sukk. En dag er som tusen år og omvendt og lignende (bort)forklaringer....

 

 

Sorry, men å hevde at du er ateist og i neste åndedrag omtrent påstå at det er dumt å hevde at guder ikke finnes fordi han står over vitenskap og slikt blir bare utrolig teit.... du er ikke rare ateisten er jeg redd. Vi har nemlig ikke funnet en eneste fjør av noen gud, enda så mange som er hevdet sin guds eksistens oppover i tiden.... Det er ingenting som peker i retning av noen gud whatsoever så langt, men en hel MASSE som peker på naturlige forklaringer uten guder og da blir det litt dumt å hevde at guder står over ditt og datt, er du ikke enig i det selv?

Lenke til kommentar

Tror du misforstod meg der...

 

Jeg tror ikke på gud i det hele tatt. Jeg tror ikke på gud, ikke på noe liv etter døden eller noe slikt. Jeg synes at det kristne livsyn er utrolig ulogisk og at deres gud er en urettferdig og idiotisk skapning. Hvordan gud kan skape oss, og sette seg selv så langt over oss er ikke særlig snillt. At gud skal ha rett til å dømme oss for hva vi gjør av egen fri vilje skjønner jeg heller ikke, og når han da har muligheten til å gripe inn i forferdelige situasjoner, men likevel ikke gjør det blir det jo latterlig når jesus snakker om den barmhjertige samaritan som hjelper en tilfeldig stakkar. Og hvordan noen kan synde når alt jo er planlagt av Gud er merkelig, betyr det at Gud planla synden? Slikt gjør det helt umulig for meg å tro på den kristnes gud, eller noen av de andre religionene for den saks skyld.

 

Nå sa jeg ikke at det finnes en gud og at han står over noe som helst. Men å ta utgangspunkt i vitenskapen for å motbevise en gud som har lagd alt vitenskapen bygger synes jeg er tåpelig. Religion kan jo være bra for enkelte, og det betyr mye for mennesker så jeg ser det positive i blant annet at kirken kan hjelpe folk, gi folk håp osv. Men kristen logikk har jeg ikke mye til overs for, og gud tror jeg rett og slett ikke på. Mulig jeg ordla meg litt feil, det jeg ville si var mitt generelle livsyn er jeg ikke sikker på at er rett og er åpen for å lære, men mitt religiøse livsyn står bom fast på at det ikke finnes noen gud.

Endret av cFc
Lenke til kommentar
Det virker som om de aller fleste, enten de er religiøse eller ateister, er så godt som 100% overbevist om at deres livssyn er korrekt. Hva er det som gjør at så mange er så utrolig sikre?

 

Det finnes et utall av religioner og varianter av religioner. Og det er gjerne sånn at tilhengerne av én religionsvariant er 100% overbevist om at de som tror på andre varianter havner i den evige ild. Og ateister er på den andre side fullstendig overbevist om at det ikke finnes noen gud, selv om vitenskapen ikke kan gi noe svar på hvor universet egentlig kommer fra.

 

Hvorfor er ikke folk mer ydmyke og åpne for at de kan ta feil?

 

Hvorfor ver åpen for noe som ikke kan bevises.

Lenke til kommentar

(1) De fleste "agnostics" er ateistisk-agnostiske.

 

(2) Vi er vel omtrent alle protestantisk kristne ifølge det kartet, muligens p.g.a statskirken.

 

(3) Man ser store områder med "no dominant religion/nonreligous" som muligens (= spekulasjon) er med blant de 13% "Other believers". Snodig kategori.

 

 

På meg virker det som om man har prøvd å si for mye på en gang med den grafikken.

Lenke til kommentar

Sant og si så sitter jeg på rumpa og sannheten, har et langt liv lært meg, er ikke alltid hva man tror... og ihvertfall ikke lettvinn!!!

 

Gudetro ser for meg ut som en lettvinn løsning på det meste hvis du ikke gidder å sjekke så alt for mye selv, med sine dogmer og fast spikrede "sannheter"...

 

Det er ikke noe galt i å være skeptisk til ting og tenke bitte litt kritisk på de tingene en får presentert i livet, spesielt kritisk burde alle være til de tingene de tror mest på, for som jeg har sagt før, vi har en lei tendens til å la være å se skeptisk på ting som stemmer med hva vi tror på....

Lenke til kommentar
Gudetro ser for meg ut som en lettvinn løsning på det meste hvis du ikke gidder å sjekke så alt for mye selv, med sine dogmer og fast spikrede "sannheter"...

Veldig enig! Å støtte seg til dogmer uten å sjekke dem ut, og samtidig hevde skråsikkert at man har rett - det er latskap.

Lenke til kommentar

Hadde det vært så enkelt så hadde vi brukt bibelen i forskning og vitenskap da! Forskning og vitenskap bruker det de finner best til enhvert formål og tro meg når jeg sier at de hadde brukt bibelen hvis de hadde funnet noe matnyttig i den, men det er ikke noe matnyttig i den boka, tvert i mot sier den jo faktisk at enhver bonde som sår to forsjellige slag med korn skal tas livet av og hvordan kan du si at dette er lurt? Bibelen er ikke løsningen på alt selv om du tror det. På langt nær....

Lenke til kommentar
Du forsto ikke den der nei. Bibelen er ingen lærebok i vitenskapelige spørsmål, men den lærer oss hvem Jehova er og hensikten med livet.

Er det noe bibelen har utelatt, så er det en redegjørelse for hvem jehova er.

Hvorfor "de skriftlærede" har puttet inn skaperverket til den kanaanittiske guden elohim i torah er også uklart.

Men om du mener du har knekket en mystisk bibelkode, så går jeg ut i fra at du mer enn gjerne utbroderer det.

 

Hensikten med livet?

La oss få høre :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...