Gå til innhold

Sigmalinse - error 99 - dødt objektiv ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det kan være mye rart, både kamera og objektiv. Begynn med å ta ut og sette inn batteriet, samt rens kontaktene på både objektiv og hus.

 

Fikk faktisk denne gjentatte ganger på 1D MK3 + 300/2,8 i går under Tromsø - Molde kampen, riktignok i rimelig vått vær. Har ikke skjedd sålangt i dag.

Lenke til kommentar
Prøv å ta bilder på lavest tilgjengelige blendertall (f/4.0 på 70mm og f/5.6 på 300mm).

Hvis du kan ta bilde da så er det ganske sikkert at objektivet må modifiseres for å virke på kamera ditt.

Jeg kan ikke bruke objektivet når jeg får errormeldingen. Har også forsøkt å rense kanten uten hell.

 

Dette er ingen stor sak for meg. Objektivet er gammelt, men dog nesten ikke brukt siden jeg for mange år siden var i jungelen.

 

Hvis noen vil ha et ødelagt zoomobjektiv så kan du få det gratis. Ta kontakt på pm og det må hentes i Oslo.

Lenke til kommentar

Primært er det 2 ting som forårsaker Error 99 i komboen Canon - Sigma.

1. Objektivet er for gammelt og blenderstyringen er ikke kompatibel med digitale kamerahus, trenger derfor en "EOS D30 mod" altså utbytte av hovedelektronikk.

2. Blenderen din er feil justert eller flexen som går fra blender til hovedelektronikk har røket. Er en liten gull-skrue ved blenderen man kan justere på (Reset switch)

Uansett.. nytt koster 1299,- og er ikke lønsomt å bruke ei krone på..

 

Hadde litt problemer med dette når jeg brukte Canon - Sigma, så var den infoen jeg fikk fra verkstedet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hva slags kamerahus er det du bruker sigmaen på?

sigma pleier å hacke (reverse engineering) av kodene til husene/objektivene for å slippe å betale kameraprodusentene for rettigheter for bruk.

er det et nyere objektiv kan det hende at sigma vil oppgradere softwaren i objektivet gratis.

(hør med sigma norge, evt. importør)

 

Dette er kjent for eldre sigma objektiver som passer til sony/minolta mount,og sikkert andre kameraprodusenter sine objektiver i sigma utførelse.

Endret av ----------
Lenke til kommentar

Fikk faktisk denne meldingen selv akkurat nå. Sto i stua å tok noen bilder av soloppgangen(skyer i brann) og på et av bildene låste canon 450'n seg og err 99 dukker opp i skjermen.(sigma 10/20 satt på) Skrudde det bare av og på igjen, virker som alt er ok igjen, men et gjenstår å se.

Lenke til kommentar
På Nikon får jeg feilmelding hvis blenderringen ikke er låst på minste blenderåpning. (høyeste tall)

Det er nok Nikon spesifikt. På Canon så betyr det at at det er noe feil med kommunikasjon mellom objektiv og kamera. Det kan da bety 1) Ikke kompatibel objetiv (typisk gammel Sigma), 2) møkkete kontakter, 3) Noe annet galt som ikke er riktig.

 

Tom

Lenke til kommentar
På Nikon får jeg feilmelding hvis blenderringen ikke er låst på minste blenderåpning. (høyeste tall)

Det er nok Nikon spesifikt. På Canon så betyr det at at det er noe feil med kommunikasjon mellom objektiv og kamera. Det kan da bety 1) Ikke kompatibel objetiv (typisk gammel Sigma), 2) møkkete kontakter, 3) Noe annet galt som ikke er riktig.

 

Tom

 

Ok!

Det høres ut som en reparasjon som koster det samme som to nye objektiver :)

Det går kansje an å ta ut linsene og bruke det til blomstervase..

 

 

Tor

Lenke til kommentar
Det er nok Nikon spesifikt. På Canon så betyr det at at det er noe feil med kommunikasjon mellom objektiv og kamera. Det kan da bety 1) Ikke kompatibel objetiv (typisk gammel Sigma), 2) møkkete kontakter, 3) Noe annet galt som ikke er riktig.

 

Tenker ikke du da på Error 01? Det betyr feil på kommunikasjon mellom obj/kamera. Mens ett objektiv som har full connection men som ikke er kompatibelt med kameraet vil gi error 99.

 

Men samma kan det være, feil er det uansett :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...