theene Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Jeg sliter. er det noen som kan hjelpe meg. Sofienberg Mekaniske Verksted AS har budsjettert med følgende kostnader for året 20x1: Direkte materialkostnader kr 5 000 000, direkte lønnskostnader kr 4 000 000, indirekte variable kostnader kr 1 200 000 og indirekte faste kostnader kr 3 000 000. Bedriften benytter budsjettallene til å beregne tilleggssatser for indirekte kostnader til bruk i sine kalkyler for enkeltordrer. Bedriften benytter en tilleggssats for indirekte variable kostnader og en tilleggssats for indirekte faste kostnader. Direkte lønnskostnader er aktivitetsmål. Tilleggssatsene blir derfor i prosent. Hva blir tilleggssatsen for indirekte variable kostnader? Oppgi svaret i prosent med inntil en desimals nøyaktighet, ikke bruk bokstaver og husk at punktum må brukes som desimaltegn. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Du går på BI skjønner jeg? Faen de oppgavene er sjuke, enkelte av de. Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Tilleggssatsen for indirekte variable kostnader i prosent? Det er vel bare å dele de indirekte variable kostnadene på fordelingsgrunnlaget som er direkte lønnskostnader og gange med 100% for å få prosentsatsen? Altså tilleggssats indirekte variable kostnader: 1200000 / 4000000 * 100% = 30% Tilleggssats indirekte faste kostnader: 3000000 / 4000000 * 100% = 75% Edit: Og nå så jeg hvor gammel den første posten var... Endret 6. oktober 2009 av dannybatov Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå