Leesan Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Trenger litt hjelp fra dere. Holder på med øving 3 i ITGK. Skal kode en .jsp-fil slik at den kan utføre addisjonsoppgaver med tilfeldige tall fra 0 til 50. F.eks. dette skal vises på output-siden: 45 + 13 = 58, hvor 45 og 13 er tilfeldige tall. Tipset er å bruke Math.random() Eks: int i = (int) (Math.random() * 51); out.println(i); Hva betyr "i" i dette tilfellet? er det bare en tilfeldig bokstav man tilordner heltallet? Problemet mitt herfra er at jeg ikke får definert to tilfeldige tall som tall A og tall B, fordi jeg må vise utregningen 45+13 og ikke bare svaret 58. Nå er tallene uavhengig av hverandre og jeg får f.eks. 45 + 13 = et eller annet tall fra 0-50. Her er koden min, den er fullstendig feil. Addering: <% int A = (int) (Math.random()*51; int B = (int) (Math.random()*51; %> <%=(int A) + (int B); out.println(A,B); %> På forhånd takk! Lenke til kommentar
Leesan Skrevet 20. september 2009 Forfatter Del Skrevet 20. september 2009 Du med JSP-trøbbel: Les heftet litt grundigere, alt dette er veldig godt forklart der. Du bruker ikke out.println() i en <%= ... %>, det bruker du i en <% ... %> (les forskjellen på disse to i heftet). Du kunne ha skrevet om siste delen av koden din til: <%=A+B %> Og ja, i er bare navnet på variabelen din, du kan likegodt kalle den for "tall" eller "DrKarlsen". Takk for hjelpen Bruun Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Er litt rusten på JSP, men prøv med: <% int A = (int) (Math.random()*51); int B = (int) (Math.random()*51); int Sum = A + B; out.println(Sum); %> Eller kortversjonen: <%= ((int) (Math.random()*51)) + ((int) (Math.random()*51)) %> Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå