Gå til innhold

Satse aksjer i våpen og teknologi industrien!


cfoslo

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg vil satse aksjer og da tenker jeg våpen industrien. I Norge er det lite poeng fordi det skjer lite endirnger i Kongsberggruppen for eksempel grunnet mange eiere med store andeler.

 

Hvilke andre? Noen som kjenner til noen i Europa som er store, men som har få eiere? ELler som vet om selskaper som utvikler teknologi relatert til våpen?

 

Selvføleglig finnes det andre bransjer, men våpen er så aktuellt når USA og Europa er så krigskåte så!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva har antall eiere med saken å gjøre?

 

 

 

For sånn som jeg har forstått det så er dte ikke noe vits i å gå inn i et selskap hvor en av eierene sitter på 50% av aksjene osv. Fordi da skjer det veldig lite svingninger.

 

Det var ihvertfall det en akjsemegler sa om for eksempel Kongbergsgruppen!;)

Lenke til kommentar
For sånn som jeg har forstått det så er dte ikke noe vits i å gå inn i et selskap hvor en av eierene sitter på 50% av aksjene osv. Fordi da skjer det veldig lite svingninger.

 

Det var ihvertfall det en akjsemegler sa om for eksempel Kongbergsgruppen!;)

Når en part sitter med aksjemajoriteten så er det han som har kontroll på selskapet.

Derfor prises det inn en premierabatt på aksjen for andre eiere, da de strengt tatt ikke har noe innvirkning om de er uenig med største eier.

Og ved at aksjen anses som noe mindre effisient, så kan det være en likviditetsrabatt ved at aksjen ikke er så attraktiv.

 

Hvorvidt eierforhold påvirker volaliteten er heller noe usikkert. Strengt tatt så er det markedets forventinger som avgjør retning og kraft på kursen, og ikke eierforholdene.

I så tilfelle må det være at markedet har en forventing om at eieren har en fast strategi som han ikke vil endre uten større om og men og derfor anses styringskursen som stabil?

 

Bare for å presisere, så er overnevnte kun antagelser og ikke noe jeg kan underbygge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...