Upsaker Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 (endret) Hei alle jussinteresserte! Jeg har kommet opp i et litt komplisert problem og er sikker på at dere har noen meninger som kan hjelpe meg. Det som har skjedd er at et firma begynte og selge heldresser i et mykt stoff i august under navnet kosedress. (Heretter firma I) I september kommer det et brev fra en annen selger (Heretter firma II) av tilsvarende dresser som krever full stopp av markedsføring og salg fra førstnevnte på grunn av at de har registrert dette designet: https://dbsearch.patentstyret.no/Vis_patent...;tyapplication= Jeg har sjekket opp dette og har en advokat på saken som mener at dette ikke er nok informasjon på søknaden til å si at firma I sine dresser er tilsvarende de i designregisteringne til firma II. Design og patent er to forskjellige ting, men Patentstyret henla i 1996 en søknad om å registrere en kjeledress med mye mer informasjon enn det firma II har satt opp. Les søknaden her: https://dbsearch.patentstyret.no/Vis_patent...tyapplication=1 I tillegg til at firma II mener de har enerett på disse dressene i Norge skal det sies at det er minimum én annen person (heretter firma III) som begynte med disse dressene i 2008 som også har mottatt samme brev fra firma II som firma I har fått. Både firma II og III begynte med disse dressene i 2008, men har ingen søknad sendt før 17. april 2009 som ble registrert 28. august 2009 med kunngjøring 21. september 2009 (i dag). Det jeg lurer på der er om firma II har lov til å registrere varemerker og design som allerede er publisert i offentligheten. Firma II har i tillegg begynt å varemerkeregistrere varemerkene som firma I og ett fjerde firma selges dressene sine under. I følge patentstyrets hjemmesider må navnet som skal registreres som varemerke ha et særpreg for å bli godkjent, og mitt spørsmål er om navnet Kosedress har nok særpreg. Tenk på joggebukse, blådress, joggedress, skidress osv. som ikke har det. Kosedress begynner også å bli et ganske godt brukt ord og vidt begrep blant disse dressene. Jeg håper noen her kan være interessert i å hjelpe meg litt videre i denne saken. På forhånd, takk. Endret 21. september 2009 av Jurgis Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Er meget sikker på at den som startet å selge først, Før patent og annet salg har mer rettigheter om noen kommer å tar patent senere. Mener å ha lest det i en annen topic. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå