Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen fryser og rebooter automatisk

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nylig bygd en ny maskin som har noen problemer. Av og til fryser bildet og ofte rebooter maskinen av seg selv, helt uten forvarsel. I natt prøvde jeg å kjøre memtest (i Windows), og da jeg sto opp i dag tidlig, hadde maskinen låst seg.

Specs:

ASUS P7P55D, Socket LGA 1156

Intel Core i5 750 2,66Ghz Socket 1156

OCZ DDR3 4 GB Platinum EB XTC Dual Ch.

GeForce 260GTX

Jeg har kjørt alle Windows-oppdateringer og installert de nyeste driverne. Temperaturene ser også bra ut. Jeg klarer ikke å få noe fornuftig ut av event log i Windows, og jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal lese .dmp-fila. Husker jeg brukte Dumpchk i XP, men jeg vet ikke om tilsvarende finnes for Windows 7.

Er det stor sannsynlighet for at én av RAM-brikkene er ødelagt (eller begge)? Ville dere forsøkt å bruke én av dem en stund for å se om problemet vedvarer?

EDIT: Kan også nevne at jeg RAMen kjører på 1.5V for øyeblikket, mens produsenten anbefaler 1.7V. Jeg forsøkte å sette spenningen til 1.65V (som visstnok var det høyeste hovedkortet likte), men jeg fikk feilmeldingen "overclocking failed" da jeg forsøkte å boote.

Setter stor pris på forslag på hvordan jeg kan gå frem.

Mvh

Endret av Punishah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
EDIT: Kan også nevne at jeg RAMen kjører på 1.5V for øyeblikket, mens produsenten anbefaler 1.7V. Jeg forsøkte å sette spenningen til 1.65V

På i5/i7 så er CPU- og minnespenning bundet sammen, og Intel anbefaler ikke spenning over 1.65V. Så om minnet behøver 1.7V, og du ikke kan sette den så høyt, er det mulig derfor maskinen ikke fungerer 100%.

Lenke til kommentar
På i5/i7 så er CPU- og minnespenning bundet sammen, og Intel anbefaler ikke spenning over 1.65V. Så om minnet behøver 1.7V, og du ikke kan sette den så høyt, er det mulig derfor maskinen ikke fungerer 100%.

Ah, okay. Det var kjekt å vite. Kan også nevne at boren min har samme HK og RAM, og ennå ikke har merket noen problemer. Han kjører XP 64 bit, men det skulle vel ikke ha noe å si med tanke på RAM-spenning?

Spenning eller ikke, kan det være at en av RAM-brikkene er ødelagt? Har kjørt med 1 brikke en stund nå uten frys (fortsatt 1.5V).

Dersom den ene brikka skulle vise seg å være ødelagt, anbefales det likevel at man kjører på 1.65V, som er tettest opp mot det produsenten selv anbefaler? Eller lønner det seg å kjøre på 1.5V så lenge det funker?

Lenke til kommentar

Ok, da ville jeg nok satsa på at det er en defekt brikke ja. Og om den ene brikka i tillegg fungerer fint på 1.5V, så bør det vel ikke være noe problem. Har vært ute for brikker før som har behøvd riktig spenning for ikke å forårsake ustabilitet, men i dette tilfellet behøver det kanskje ikke være slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...