Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nybygget pc lager høyfrekvet pipelyd ved tung last.

Anbefalte innlegg

Har nettopp bygge en pc med dette oppsettet:

-Samsung DVD±RW burner, SH-S223B

-Cooler Master Elite 310 Black/blue

-Chieftec Smart Series PSU ATX 550W

-Intel Core 2 Quad Q9550 2.83GHz Socket

-Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM

-OCZ DDR2 4 GB Platinum Edition Dual Ch.

-Gigabyte GA-P43-ES3G hovedkort S775

-Sapphire Radeon HD4870x2

Når jeg spiller for eks LOTRO eller andre spill i fullskjerm med full grafikk begynner pcen og lage en høy høyfrekvent pipelyd. Skikkelig irriterende. Men det som gjør meg enda mere frustrert er at hvis jeg plugger i et headsett i frontpanelet på kabinettet kommer pipelyden også ut på headsettet. Kommer ikke ut på høytaller utgang bak på hovedkortet gjennom mitt logitech surround anlegg. Har prøvd og trekke ut front panelet fra hovedkortet men lyden er der fremdeles.

Har prøvd og høre hvor lyden kommer fra. Kan virke som den kommer fra strømforsyningen. Men er litt rart at den også høres gjennom lyd utgangen framme på kabinettet? Har kanskje litt for liten strømforsyning til oppsettet? Noen som har en ide hva som kan forårsake lyden?

Har fremdeles 3 dager på meg til angre retten på komponentene går ut.

Endret av Zx45
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om angreretten går ut har du garanti. Kan du prøve med et eldre skjermkort på omtrent samme nivå med det du har nå? Tipper det er skjermkort eller Strømforstning som er synderen. Eventuelt så kan det være på hovedkortet siden lyden også er hørbar i frontpanel.

Lenke til kommentar

Som Thor sier tror jeg også det er skjermkort. Jeg har 4890 i crossfire oppsett og hver gang jeg kjører skjermkortene på tung last lager vifta samme lyd som du beskriver. Det du evt kan gjøre er å laste ned GPU-Z og sjekke viftehastighet %.

Min erfaring er at alt over 70% gir denne høyfrekvente lyden

Edit: Ser at du sier lyden kommer fra strømforsyner'n. Hvor stor er denne?

Endret av Medicaner
Lenke til kommentar

Dette her er ofte et problem på "highend" skjermkort. Hvis du justerer minnefrekvensen vil du mest sannsynlig høre at enten pipelyden endrer karakter eller at den forsvinner totalt.

Har samme ulla på mitt GTX260, og det irriterer meg til tider når f@h klienten kjører og det ellers er ganske stille i rommet.

Lenke til kommentar

Synes det er rart at jeg får lyden også ut på frontpanelet på kabinettet igjennom headsettet. Har prøvd og trukket ut front panelet men lyden er der fremdeles inne i kabinettet. Tror dere det kan være hovedkortet som er defekt?

Er ikke noe vifte lyd. har prøvd skru vifter opp i hastighet. Men er ikke i nerheten av samme pipe lyd.

Lenke til kommentar

Virker som problemet ligger i skjermkortet da ja.

Du sier i den første tråden. at det høres ut som om lyden kommer ifra strømforsynern.

Har du strømforsynern i bunn av kabinettet eller i topp.

Min er i bunn og den fysiske avstanden mellom PSU og skjermkort er ikke stor, så det kan jo være at du har hørt feil?

Det med at det slår ut på headsettet ditt skjønner jeg ikke, så det får noen andre prøve å gi deg et svar på ;)

Endret av Medicaner
Lenke til kommentar

Har samme greia med mitt ATI 4890. Trur det er kondensatorane på skjermkortet som lagar sånn lyd når dei blir belasta mykje. Har høyrt at det er refresh raten som presser kondensatorane til sånne lydar.

Anything with a capacitor can exhibit an effect called "Capacitor whine," where cheap and/or failing capacitors produce a high-pitched squeal just within the hearing range of a majority of humans. It's persistent and obnoxious

Correct me if I'm wrong.

Lenke til kommentar

Det er et par ting jeg har å si om dette oppsettet!

Den psu'en er litt svak, hvis du ser i tester av HD4870x2, så får dem et effekt forbruk opp til 500 watt på hele pc'en, som er litt for nært det din psu klarer å levere.

Test 1, Test 2

Den andre tingen jeg tenke på var, hovedkortet ditt har bare en 4 pin 12V atx(cpu strøm), ikke mulighet for 8 pin tilkobling, noe jeg ville brukt til en Q9550. Det er sikkert mange som bruker en 4 pin til Q9550, og det fungerer helt fint, men jeg ville ikke kjøpt et nytt hk med bare 4 pin tilkobling!

Test: Chieftec Smart Power 550 W

Lenke til kommentar
Har samme greia med mitt ATI 4890. Trur det er kondensatorane på skjermkortet som lagar sånn lyd når dei blir belasta mykje. Har høyrt at det er refresh raten som presser kondensatorane til sånne lydar.

Anything with a capacitor can exhibit an effect called "Capacitor whine," where cheap and/or failing capacitors produce a high-pitched squeal just within the hearing range of a majority of humans. It's persistent and obnoxious

Correct me if I'm wrong.

Jepp your right ;) Sjekket med en kompis av meg som har samme kortet og han har samme støyen fant vi ut. Flyttet kabelen som går fra lydkortet til frontpanelet og da ble skurringen i headsettet svakere. Så viser seg nok at det er støy fra skjermkortet som går over i den uskjermede kablen til panelet som lå helt inn til skjermkortet. Har nå trekt ut denne kablen og da er det ikke støy lengre på utgangen bak heller.

Ellers har kablen vert stabil hele tiden også på full load.

Så velger bare og ikke bruke frontpanelet.

Endret av Zx45
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...