Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Vill jeg noen gang kunne benytte meg av ADSL/SHDSL?

Anbefalte innlegg

For noen dager siden fikk jeg den gledelige nyheten at en lokal isp

(isp.halden.net) var villig til å bygge ut sentralen som jeg hører til.

Gleden ble imdilertid kort, jeg bor nemlig 7.2km fra min sentral.

I følge telenor blir 7.2km for lang kabellengde, men isp.halden.net mener

at det kanskje er håp om å få ADSL.

Svaret får jeg ikke før sentralen bygges ut. Hva tror dere?Er det mulig å

få en ADSL eller SHDSL linje til å fungere på en så lang avstand?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet starter vel signlatapet på 3Km så du vil alltid tape en del linje.

Men det er vell fult mulig å bygge ut ADSL så langt unna sentralen, men man må da være forbredt på å tape en del hastighet.

Jeg tror at en del leverandører vil være skeptisk til å bygge ut så langt unna pga dette, men om du gjør det klart for de at du forstår at det vil bedføre linjetap, og at du ikke forventer mer så kan det godt hende at de vil. Men er fult mulig at du må godsnakke litt med de.

Men er folk her som sikkert vet dette bedre en med, så tar litt forbehold om feil :roll:

Lenke til kommentar

Ikke gled deg for mye nå på forskudd for du blir nesten garantert skuffet .

Det er ekstremt mye som må klaffe om du har over 7km med linje , du må ha max kvadrat på linjen hele veien uten noe støy whatsoever og da er det en liten prosent skjanse .

Jeg vet om en venn av meg som bor under 6km fra sentral og kan ikke få adsl for telenor nekter plent selv om Tiscali i hans tilfelle ønsker ihvertfall prøve installere . Nabohuset 50 meter unna har adsl uten problem .

Der skyldes det på det ene eller det andre fra telenor sin side men han har flere bravida ansatte som sier at han har god nok linje ....

Nå vet jeg om en kompis som bor her lokalt og han ligger deromkring på 6 km og har 1536/384 uten alt for mange problemer ... men det var så mye tull i begynnelsen at .....

Lenke til kommentar

Jeg vet om en venn av meg som bor under 6km fra sentral og kan ikke få adsl for telenor nekter plent selv om Tiscali i hans tilfelle ønsker ihvertfall prøve installere . Nabohuset 50 meter unna har adsl uten problem .

Jo, men hvor lang linje har de?

Det kan i verstefall skille flere kilometer i linjelengde mellom to hus vegg i vegg.

Lenke til kommentar

Det er helt feil at den teoretiske avstanden på ADSL er 3km. Selv har jeg 4742 (+ ca 50m inne i huset) linjelengde og jeg har 100% hastighet utifra det jeg har betalt, det er også 100% stabilt.

når det gjelder om du kan få deg ADSL, er det nok ikke noen annen mulighet enn å prøve. Jeg vet montører ect har instrumenter de kan måle om dette går med. Sett opp en avtale med dem så kan de måle det for deg.

Mulig de vil sette opp forsterkere etter en tid og.

Lenke til kommentar

altså, man kan få adsl hvis man bor 7 km unna ja. en kamerat av meg har akkurat fått seg adsl, han bor 7 km unna sentralen. men han kunne ikke få høy hastighet, men han har nå adsl fra bluecom (400/128), så det skal nok ordne seg for deg skal du se :D

Lenke til kommentar

Hei, jeg sitter på en utskutt enhet som aldri får internett... men jeg fant en notis tidligere i år om at Telenor nå tillater utjevning mellom sentraler.

Altså at det går en kabel fra meg--->utskutt enhet---->Sentral med internett.

Ble 4223 meter, og da anbefalte de SDSL. Sitter og surfer som bare f... her nå med lik hastighet begge veier.

Koster ca 1000 pr mnd via catchcom.no

Glenn

Lenke til kommentar
For noen dager siden fikk jeg den gledelige nyheten at en lokal isp

(isp.halden.net) var villig til å bygge ut sentralen som jeg hører til.

Gleden ble imdilertid kort, jeg bor nemlig 7.2km fra min sentral.

I følge telenor blir 7.2km for lang kabellengde, men isp.halden.net mener

at det kanskje er håp om å få ADSL.

Svaret får jeg ikke før sentralen bygges ut. Hva tror dere?Er det mulig å

få en ADSL eller SHDSL linje til å fungere på en så lang avstand?

S.HDSL kan etter det jeg vet gå opptil 8 km, men da med veldi lav fart. (tror det var snakk om 144 kbit)

Lenke til kommentar
altså, man kan få adsl hvis man bor 7 km unna ja. en kamerat av meg har akkurat fått seg adsl, han bor 7 km unna sentralen.

Joda, men i 99.9% av tilfellene kan du glemme det på 7 km lang linje.

Er du sikker på at linjelengden er 7km?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...