Gå til innhold

Ambulasesjøfør? utdanning ? vakt?

-=CH=-

Anbefalte innlegg

Hei. Hvis det er noen som vet dette hadde jeg vert takknemlig for positive svar.

Jeg vurderer og bli ambulansesjøfør og lurer av den grunn på hva jeg må gjøre.

Jeg har ingen relevant utdanning, så det er spørsmål nummer 1. trenger man relevant utdanning eller kan dette kurses eller skoleres?

2. Hvordan er vaktene? er det som vanlig arbeidsdag? 8 timer 5 dager i uken, eller er det vakter o.l slik som brannmenn har (5 døgn i mnd)

3. noe man må tenke på hvis man vil bli ambulansesjøfør?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kan svare på nr:3

du må ha en heftig psyke og ikke være redd for ting som kan få "normale" folk til å besvime mens de spyr og driter på seg samtidig!

som ambulansesjåfør vil du komme borti mye uhyggelige, triste og forferdelige situasjoner, som kan sette sine spor på selv de sterkeste

det psykiske er ingen problem :)

Lenke til kommentar

Ikke vær så tøff nå :) Mye psykisk som kan ta lang tid for deg å komme over, har jobbet litt frivillig i røde kors, så jeg har møtt endel jeg allerede. Og jeg hadde vel også litt sånn holdning som deg i starten, en må jo bare akseptere det og snakke ut om ting.

Men det å kunne redde liv og virkelig hjelpe til andre som trenger det mest er det som trekker meg ihvertfall og gjør jobben min gøy.

Jeg kunne også tenkt meg ambulanse sjåfør engang, kjenner endel i bransjen. Men valgte heller å prøve meg på sykepleie og intensiv fordypning ambulansesjåfør krever forresten fagbrev, noe jeg ikke har. :)

Har du gått vgs? Ambulanse veien er jo via helse og sosial også ambulanse fag. Men ikke mange kommer inn her nede jeg bor ihvertfall :) Høye opptakskrav er det ihvertfall.

Vaktene er ikke som 8 timer hver dag, masse turnus og nattevakter har jeg skjønt , men du jobber jo for staten stort sett, så du har sikret jobb og en variert hverdag hvor du aldri vet detaljert hva som møter deg. Lønna ligger vel på 300 000 + hvis jeg ikke tar helt feil. Masse tillegg på kvelds og nattestid.

Noen linker:

Intervju

*Utdanning.no /Ambulanse

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

1) Du trenger fagbrev i ambulanse fag, eller kanskje meir korrekt ein av dei to på ambulansen må ha fagbrev og autorisasjon. Det mulig å få jobb utan fagbrev om regionen mangler folk med fagbrev. Er uansett mykje enklare å få jobb samt at du har betre lønn om du har fagbrevet.

2) Vaktordninga er veldig forskjellig fra plass til plass. I ein stor by er det nok mest vanlig å jobbe vanlige 8 timers skift der du bytter på om du jobber dag, kveld eller natt. I ei lita kommune der det ikkje er så mykje som skjer så kan du f.eks få turnus der du er på vakt 24 timer i døgnet i ei veke for så å ha nokre veker fri.

3) Av ting som du må tenke på så er selvsagt psyken som nemt her viktig. Men det er også viktig at du framstår som skikket til å jobbe på ambulansen da dette er eit krav for å få autorisasjon.

Så har vi sjølvsagt at grunnlønna ikkje er særlig høg, men du blir kompansert for kveld/natt tillegg samt at du har ei stor jobbsikkerheit som gjer at du ikkje står i fare for å miste jobben i dårlige tider.

Ein slik psykisk belastande jobb med kveldsvakter og slikt kan også tære på familieforhold, ein ting er å jobbe slikt no når du er ung, men når du har stifta familie med barn og ektefelle så vil du nok savne ein 8-4 jobb.

Det er også litt risiko involvert i jobben, største risikoen kjem fra utrykningskjøyringa, faren for kollisjon under utrykning er stor, i tillegg så har du også risikoen ved pasienter. Du vil få pasienter med smittsomme sjukdomar og du vil møte på agresive pasientar. Denne risikoen og usikkerheita på jobb kan være spesielt vanskelig for eventuell ektefelle.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Faren min har vært ambulansesjåfør i 20 år, men jobber nå kun på AMK (113-sentralen)

1. Det er et fag på vgs, men du kan også ta kurs osv. Militæret f.eks.

2. 8-timers. Turnus. Du må tåle å være/stå opp flere ganger om natten, og kaste deg ut i bilen. Faren min klarer seg med veldig lite søvn, noe som er en fordel. I små områder er det vakt-ordninger. Det er ikke veldig god lønn i yrket, men det er mangel på folk, og det er mye overtid. Det er der pengene ligger.

3. Som nevnt, du må gode søvnvaner, men det psykiske er det viktigste. Mye tøft du opplever + du må ta seg av pårørende. Husker faren min var ganske sliten etter at en fireåring hadde fått en tv over seg. (omkom)

Det er mange som kurses og er i opplæring for tiden, men det er også mange av dem som rett og slett ikke passer til yrket. Takler du det skal det være lett å få jobb!

Lenke til kommentar

Kan si det litt sånn en kompis sa: Du skal ikke bare ha god psyke, du skal nærmest drite i mennesker. Du skal ikke ha mye sympati. Min kompis er tidligere ambulansemedarbeider, så han vet. Gang på gang har han blitt anmeldt av folk for at "ambulansen ikke var rask nok". - Skal ikke utdype det her, men du finner det nok ut. Samtidig er det en spennende jobb, i.flg. kompis.

Uansett; 4-årig utdanning. Et år helse og sosial, et år ambulansefag, to år i lære. Du kan ta hele utdanningen som privatist, og praktisere læren deretter.

Lykke til, og kos deg! Du har trua fra meg ;)

Endret av Teh WolF
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Kan si det litt sånn en kompis sa: Du skal ikke bare ha god psyke, du skal nærmest drite i mennesker. Du skal ikke ha mye sympati.

For noe tull. Fordi at man skal ta avstand til stygge saker rent mentalt betyr det ikke at man skal "drite i mennesker", tvert imot. Å kunne være empatisk er en av de grunnleggende verdier i yrket og idet man glemmer det passer man ikke lenger til jobben. Det er en grunn til at man snakker ut om vanskelige caser i ettertid.

De som tror at man kan valse bort til folk og være en macho knight in shining armour lærer fort å kneppe igjen smekken.

Endret av Garp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...