Gå til innhold

Lukketid og komprimering på Ixus V3


Anbefalte innlegg

Er det bare meg eller er dette kameraet nesten ubrukelig til å ta bilder av "ting som beveger seg" ? Har prøvd alle instillingene, inkludert ISO50,100,200, 400 og auto. Er det noe jeg har gått glipp av?

 

En annen ting er komprimering, mister man mange detaljer ved å sette på kraftigste komprimering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De aller fleste kompaktkameraer (som jo er klassen de fleste digitale småkameraene er i) er ubrukelige til å ta bilde av ting som beveger seg fort. Unntaket er når det er sol / mye lys.

 

Selv på speilreflekskameraer som i utgangspunktet har mer lyssterke linser må man ofte opp i 1600 eller 3200 asa på filmen hvis man skal ta bilde av raske motiver.

Lenke til kommentar

Hmm..

Er det mulig du blander sammen lukkertid og ISO-verdi?

Hvis en bruker rask lukkertid, høy Iso-verdi og stor blender vil vel bilder av objekter i bevegelse bli best.

I tillegg kan en vel prøve å panorere hvis objektet har en forutsigbar bane.

 

Kraftigste komprimering for Ixus V3 er ca. 32:1, som er mye kraftigere enn 10:1, som regnes som grensen for synlige skader. Uten at jeg kan gi eksempel på det nå, vil nok kvalitetstapet være betydelig. Det letteste må vel være å prøve selv :)

 

 

Mvh

Kjetil Høiby

Lenke til kommentar

Komprimering: Prøv alle innstillinger og se hva du liker.... Enkelt og greit.

 

Iso: CCD-brikkens følsomhet. Sett denne høyest mulig (400) dersom du har dårlig lys. Minuset er mer støy i bildet.

 

Lukkertid: Tiden som CCD-brikken samler inn lys. Jo lengre tid, dessto vanskeligere å holde kameraet stille. For vanlig bruk klarer du nok å holde det rolig på 1/60 s. Dersom motivet beveger seg må du minske lukkertiden. Kanskje ned mot 1/500 s. (Kortere lukkertid betyr mindre lys. Kompenseres ved å øke blenderen)

 

Dersom du ikke kan stille lukker manuelt så kan du bruke sportsprogrammet på kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...