Shrike Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 Er det bare meg eller er dette kameraet nesten ubrukelig til å ta bilder av "ting som beveger seg" ? Har prøvd alle instillingene, inkludert ISO50,100,200, 400 og auto. Er det noe jeg har gått glipp av? En annen ting er komprimering, mister man mange detaljer ved å sette på kraftigste komprimering? Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 De aller fleste kompaktkameraer (som jo er klassen de fleste digitale småkameraene er i) er ubrukelige til å ta bilde av ting som beveger seg fort. Unntaket er når det er sol / mye lys. Selv på speilreflekskameraer som i utgangspunktet har mer lyssterke linser må man ofte opp i 1600 eller 3200 asa på filmen hvis man skal ta bilde av raske motiver. Lenke til kommentar
Shrike Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 hmm, jau.. var vel dette jeg tenkte meg, men er det ikke sånn at man helst vil velge raskere lukketid når objekter beveger seg? I dette tilfellet da ISO 50, eller er det høyere verdi som bør brukes under disse forholdene? Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Hmm.. Er det mulig du blander sammen lukkertid og ISO-verdi? Hvis en bruker rask lukkertid, høy Iso-verdi og stor blender vil vel bilder av objekter i bevegelse bli best. I tillegg kan en vel prøve å panorere hvis objektet har en forutsigbar bane. Kraftigste komprimering for Ixus V3 er ca. 32:1, som er mye kraftigere enn 10:1, som regnes som grensen for synlige skader. Uten at jeg kan gi eksempel på det nå, vil nok kvalitetstapet være betydelig. Det letteste må vel være å prøve selv Mvh Kjetil Høiby Lenke til kommentar
2roll Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Komprimering: Prøv alle innstillinger og se hva du liker.... Enkelt og greit. Iso: CCD-brikkens følsomhet. Sett denne høyest mulig (400) dersom du har dårlig lys. Minuset er mer støy i bildet. Lukkertid: Tiden som CCD-brikken samler inn lys. Jo lengre tid, dessto vanskeligere å holde kameraet stille. For vanlig bruk klarer du nok å holde det rolig på 1/60 s. Dersom motivet beveger seg må du minske lukkertiden. Kanskje ned mot 1/500 s. (Kortere lukkertid betyr mindre lys. Kompenseres ved å øke blenderen) Dersom du ikke kan stille lukker manuelt så kan du bruke sportsprogrammet på kameraet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå