Gå til innhold

Midnattsolbilder og eksponering

Anbefalte innlegg

Ja Yes, før jeg blir hakket på av alle akambrukerne som er sterkt i mot midnattsolbilder uten motiv. Så må jeg si at det ikke akkurat er den kritkken jeg ønsker akkurat nå. Dermot lurer jeg på om det finnes noen perfekt måte på å eksponere et midnattsolbilde, uten at solen blir kraftig utbrent. Høyere lukkertid? Eller finnes det noe spesielt filter?

Jeg legger ved et midnattsolbilde fra tidligere i juli 2009. Hva burde jeg gjort bedre?

EDIT: Fargerommet er dessverre aRGB. Og horisonten er kanskje noe skjev, men ikke heng dere opp i det.

Takk. :)

post-51021-1253486263_thumb.jpg

Endret av stonhans
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror at midnattsolsbilder er gode kandiater for HDR; men da håndtert med nennsom hånd.

Uansett - også slike bilder trenger et blikkfag og en god komposisjon.

Tom

Har du prøvd denne metoden beskrevet her?

Jeg gjorde etpar kjappe "tester" på et solnedgangsbilde fra Eggum.

Jeg har, her jeg er nå, begrenset tilgang på mine bilder, så dette får duge som eksempel i første omgang..

post-116083-1253515105_thumb.jpg

PS! Du behøver ikke engang PhotoShop, bildet(ene) jeg har lagt her i tråden er gjordt i Paint.Net (se exif).

Takk for tipsene :) Neste juli/august måned skal jeg få til et bedre bilde. Jeg skal også prøve kontrastmasken, for å se hvordan resultatet blir. Takk.

Jeg poster resultatet i morgen.

EDIT: På torsdag, jeg må på jobb i morgen.

Endret av stonhans
Lenke til kommentar

Den "perfekte eksponeringen", er den eksponeringen fotografen selv er mest fornøyd med, det finnes ikke én perfekt eksponering til f.eks midnattsolbilder eller noe annet. Og siden dette er høyst diskuterbart, vil det selvsagt også være noen som er uenige, men det betyr ikke at den du har valgt er feil.

Det gjør ingenting om sola er utbrent, vi ser ikke detaljer i sola til vanlig heller. Du bør heller kanskje leke litt med hvitbalansen, f.eks satt til overskyet eller skygge vil gjøre himmelen mer rødlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...