johnmagnus Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Hei Sliter veldig med å få til denne oppgaven, håper noen kan forklare meg hvordan jeg går frem. Beregn pH i en løsning av 0,1 M Na2HPO4 løsning. Bruk Ka verdiene i eksempel 11 og vurder om dette er en base eller syre når den løses i vann. Ka verdiene er som følger: H3PO4 likevekt H^+ + H2PO4^- Ka = 7,1 x 10^-3 H2PO4^- likevekt H^+ + HPO4^-2 Ka = 6,2 x 10^-8 HPO4^-2 likevekt H^+ + PO4^-3 Ka = 4,5 x 10^-13 Jeg ser jo ganske greit at den vil opptre som en base, fordi syrekonstanten til HPO4^-2 er så liten. Men hvordan beregner jeg meg frem til pH her ? Mvh John Magnus[/indent][/indent] Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Hei Sliter veldig med å få til denne oppgaven, håper noen kan forklare meg hvordan jeg går frem. Beregn pH i en løsning av 0,1 M Na2HPO4 løsning. Bruk Ka verdiene i eksempel 11 og vurder om dette er en base eller syre når den løses i vann. Ka verdiene er som følger: H3PO4 likevekt H^+ + H2PO4^- Ka = 7,1 x 10^-3 H2PO4^- likevekt H^+ + HPO4^-2 Ka = 6,2 x 10^-8 HPO4^-2 likevekt H^+ + PO4^-3 Ka = 4,5 x 10^-13 Jeg ser jo ganske greit at den vil opptre som en base, fordi syrekonstanten til HPO4^-2 er så liten. Men hvordan beregner jeg meg frem til pH her ? Mvh John Magnus[/indent][/indent] Det er en standard svak base utregning. Du bruker forholdet Kw = Ka x Kb for å finne den aktuelle Kb for din base og regner ut vha annengradsligningen som vanlig. Cobos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå