Gå til innhold

[Løst]Hjelp! 1 (eller flere) av 6 harddisker går av og på.

Phinex

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har ett merkelig problem. Sitter på min maskin og ser film, spiller og surfer og gjør det som er. Plutselig kommer det lyden av druush, (som når en harddisk skrur seg av) før den går på igjen. Først skjedde det engang i blant, men nå skjer det mer eller mindre 2-5 ganger i timen.

Problemet er bare at jeg ikke vet hvilken harddisk det er. Av og til når lyden kommer så stopper filmer å snurre, akkurat som de mister kontakten. Andre ganger så gjør de ikke det. Engang var jeg tilfeldigvis inne på min datamaskin når "klikket" kom og jeg mistet tilgang til det ene 300 gb min. Dermed har jeg trodd det var denne lenge, og flyttet over det meste av data fra denne. Slik at jeg ikke mister mye om denne skulle ta kvelden.

Men igjen, andre ganger har jeg ikke mistet tilgang til denne disken mens det klikker.

Jeg har 6 disker i maskinen:

3x750gb Samsung f1

2x300gb Samsung ukjent

1x200gb WD Caviar (4-5 år gammel)

Mitt hovedkort (Asus p5w dh deluxe) støtter kun 4 drev, så jeg kjøpte en billig pci disk kontroller med 2 ekstra sata tilkoblinger. Husker ikke sånn i farta hva den het. Kostet rett rundt 200, så kanskje det er noe med den også ?

Har prøvd programmet hdd health, men den viser bare system disk (300gb) og de 3x750gb, som er satt på hovedkortet. Og der ser tempen fin ut, alle har helse på over 75%.

Om dere trenger noe mer info om pcen, så kan det legges ut, (ligger på profilen uansett)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett "slå av harddisk etter x min" til 0 min

Det skal iallefall hindre dem i å slå seg selv av, om de er friske vel å merke.

Du kan jo besøke produsentens hjemmeside og laste ned diagnoseverktøy for diskene.

Scan dem og du vil se om de er friske.

Jeg har en tråd her for WD disken din med lenker og bilder.

post-64596-1253486971_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Byttet akkurat på strøm innstillingen som sto på 20 minutt. Men hører enda en harddisk som skrudde seg av.

Lastet ned Windlg, til Western digital hdd, mens diagnose verktøyet til samsung må kjøres i dos via iso. Ser ut som det kan ta litt tid, så tror jeg kjører dette imorra.

Håper jeg finner ut av feilen, slik at ingenting går fortapt. ;) Takk for hjelp.

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

Jeg hadde et slikt problem for noen år siden, da var det dårlig kontakt i Molex pluggen som gjorde det. Hvis jeg dro forsiktig i ledningen så hørte jeg disken stoppet.

Pussig nok så hjalp det å bare bytte kontakter mellom to to disker.

Molex kontakter er nok ikke helt pålitelige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...