olz Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) Hey. Tok en liten service på min corolla 1.3l XLI 93-mod (skifta tennplugga, olje osv), og fant ut at luftfilteret var stappa i drit. Så hadde eg hørt om sportluftfilter og at det gav mindre bensinforbruk osv, og fauk en tur på biltema og skaffa meg et. Tok ut heile luftfilterboksen, lagde veldig hurtig ei skjøtemuffe og satte røkkla rett på gummislangen til luftinntaket. Luftmengemåleren borra eg hål til på sida av skjøten. Forbruket gjekk ikkje nevneverdig ned, men lyden blei litt "djupare" på en måte. og gav litt bedre drag på høgare turtall, dog ikkje masse (selfølgelig, forventa ikkje så masse av symaskina uansett ). men motoren virka litt slapp av og til når den er god og varm, om det er psykisk veit eg ikkje, men kan no spørre ekspertane der ute fordiom i etterkant fikk eg bange anelser om at eg no hadde gjort noke unødvendig eller ødeleggande for motoren/motoreffekten. Så her kjem en del spørsmål som google ikkje gav klare svar på: har corolla luftMASSEmåler eller luftMENGDEmåler? meina at luftmassemåler blir skada av oljen fra luftfilteret... bør eg ha mest mulig kaldluft til inntaket på corolla, eller er det ett fett? bør luftmengdemåleren bli plasser på samme måte som i den originale luftfilterboksen (altså ikkje direkte i luftveien) eller går det greit å ha den midt i luftinntaksrøret? Ellers er generellt tips, triks og andre fakta rundt montering av dette velkomne her. håpa ekspertane der ute kan bistå meg Endret 21. september 2009 av olz Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 ...bør eg ha mest mulig kaldluft til inntaket på corolla, eller er det ett fett?... Kald luft gir høyere effekt siden kald luft inneholder mer oksygen i forhold til volumet enn varm luft (tenk på f.eks. luftinntak på sportsbiler og intercooler på turbobiler). Hvis motoren oppleves som slapp når den er god og varm kommer det av at innsugsluften har for høy temperatur. Originalt på Corolla er luftinnsuget langt framme, nesten på siden av den ene lykta. Der får motoren god tilførsel av kald luft. Har du mulighet til å skjerme luftfilteret med en plate slik at motorens strålevarme ikke når filteret vil det kunne hjelpe på. Det mest effektive vil være hvis du legger opp en ventilasjonsslange fra friskluft (framme, f.eks. nede ved grillen i støtfangeren) og opp til luftfilteret. Klarer du å bygge luftfilteret inn i en boks som er koblet direkte til ventilasjonsslangen blir det enda mer effektivt. Lenke til kommentar
olz Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 Hadde ikkje plass til en ventilasjonsslange, men skal prøve på et varmeskjold samt legge luftfilteret lenger vekk fra motoren. Fant til slutt ut at biltema sine luftfilter er oljefrie. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå