YaegeR Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Hei. Jeg og min kamerat leier en rekkebolig der vi nettopp har hatt vannlekkasje. altså naboen opp har hatt det. badet, gangen og kjøkkenet ble rammet. i 3 uker nå har de holdt på å fikse leiligheten, og brukt både fuktfjerner(sånn stort aggregatgreie) og byttet tak o.l. Kan vi få nå erstattning? mindre husleie eller strøm? dette har pågått i 3 uker nå, og holder nok på også neste uke. Jeg er student, og han jobber mye kveld, slik at vi blir direkte rørt av dette, selv om det er går ann å "bo" i dette rotet. hva kan vi gjøre og hva kan vi forvente om noe ? Lenke til kommentar
-=CH=- Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 er du leietaker hos han? eller omvendt? har du kjøpt eller leier du? Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Jeg og min kamerat leier en rekkebolig der vi nettopp har hatt vannlekkasje. altså naboen opp har hatt det. badet, gangen og kjøkkenet ble rammet. er du leietaker hos han? eller omvendt? har du kjøpt eller leier du? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Hva dere har krav på kan jeg ikke si noe om. I familien vår leies det ut noen hybler. Da det i en av disse oppstod en situasjon som gikk utover leieboer gav vi på eget initiativ en slags kompensasjon. I ene tilfellet slettet vi en mnds husleie. I andre tilfellet ble det kjøpt inn en vaskemaskin (hybelen kom uten vaskemaskin) slik at leieboer slapp å dra til foreldre for å vaske klær. Jeg ville antydet for husier at arbeidet har ubehaget dere ospurt om det var mulig å få en slags kompenasasjon for dette. Lenke til kommentar
YaegeR Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 mja, tror de sa at de sku dekke de ekstra strømutgiftene fuktfjerneren genererer. vil gjerne ha syn på om vi har KRAV på nå kompensasjon.. er lite lysten til å klage uten å ha hard proof å slå i bordet med om de blir tverr.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Hei. Jeg og min kamerat leier en rekkebolig der vi nettopp har hatt vannlekkasje. altså naboen opp har hatt det. badet, gangen og kjøkkenet ble rammet. i 3 uker nå har de holdt på å fikse leiligheten, og brukt både fuktfjerner(sånn stort aggregatgreie) og byttet tak o.l. Kan vi få nå erstattning? mindre husleie eller strøm? dette har pågått i 3 uker nå, og holder nok på også neste uke. Jeg er student, og han jobber mye kveld, slik at vi blir direkte rørt av dette, selv om det er går ann å "bo" i dette rotet. hva kan vi gjøre og hva kan vi forvente om noe ? Husrommet er etter vannskaden ikke i samsvar med det som var avtalt, altså foreligger det en mangel. Da kan dere etter husl. §5-7 kreve prisavslag etter §2-11: I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Eksempel: dere betaler 10000 kroner/mnd i leie nå, hvilket normalt utgjør "leieverdien i kontraktsmessig stand". Slik tilstanden har vært de siste tre ukene, kunne utleier fått 3000 kr/mnd. for husrommet. Dere skal ha prisavslag på 70% i denne treukersperioden. Lenke til kommentar
YaegeR Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 Hei. Jeg og min kamerat leier en rekkebolig der vi nettopp har hatt vannlekkasje. altså naboen opp har hatt det. badet, gangen og kjøkkenet ble rammet. i 3 uker nå har de holdt på å fikse leiligheten, og brukt både fuktfjerner(sånn stort aggregatgreie) og byttet tak o.l. Kan vi få nå erstattning? mindre husleie eller strøm? dette har pågått i 3 uker nå, og holder nok på også neste uke. Jeg er student, og han jobber mye kveld, slik at vi blir direkte rørt av dette, selv om det er går ann å "bo" i dette rotet. hva kan vi gjøre og hva kan vi forvente om noe ? Husrommet er etter vannskaden ikke i samsvar med det som var avtalt, altså foreligger det en mangel. Da kan dere etter husl. §5-7 kreve prisavslag etter §2-11: I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Eksempel: dere betaler 10000 kroner/mnd i leie nå, hvilket normalt utgjør "leieverdien i kontraktsmessig stand". Slik tilstanden har vært de siste tre ukene, kunne utleier fått 3000 kr/mnd. for husrommet. Dere skal ha prisavslag på 70% i denne treukersperioden. wow takk! det ser ut som det drøyer mot 4 uker, og ser ikke bort imot at det tar 5 uker. AKKURAT nå holder de på med gangen, og bruker badet som strømtillførselplass, slik at å dusje eller å gå på do er jo uaktuelt fram til ihvert fall 1600, da de pakker sakene å drar hjem. Hvordan kan jeg legge frem dette for huseier? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Nå vet ikke jeg hva slags forhold dere har til utleier, men det er ofte en fordel å fremsette slike krav skriftlig. Spørsmålet om hva som er objektets "leieverdi i mangelfull stand" er svært skjønnsmessig, og her må dere belage dere på en diskusjon med utleier om hva som er rimelig (jeg tok beløpet 3000 kr/mnd ut av luften). Dere kan gjøre oppmerksom på at lekkasjen har medført betydelige ulemper for deres bruk, og kreve et forholdsmessig prisavslag. Dere har krav på prisavslag uavhengig av om utleier har skyld i vannlekkasjon. Det kan nok være nyttig å henvise til de aktuelle bestemmelsene i husleieloven. At utleier i leietiden plikter å stille husrommet til leiers disposisjon i samvar med avtalen følger av husleielovens §5-1, se ellers forrige innlegg. For øvrig gjør jeg oppmerksom på at dere etter §5-7 jf. §2-15 kan holde tilbake så mye av leien som "sikrer" de krav dere måtte ha mot utleieren som følge av mangelen. Her dere et visst slingringsmonn hva gjelder beløpet. Dere kan neppe la være å betale leie overhodet, og en bør vel generelt ikke tirre utleier med å holde tilbake mer enn absolutt nødvendig. Eventuelt kan man deponere leien etter §3-8, men det er mindre praktisk. Dersom dere holder tilbake leie, gjør utleier oppmerksom på dette. Om dere opptrer nogolunde saklig og holder en god tone med utleier, så går dette sikkert greit. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 (endret) Hei hei, takk for alle svar, spesielt fra sindres. Jeg er kameraten her og har formulert en mail jeg skal sende til huseier, men vil bare få dere til å ta en kjapp overblikk. Trenger ikke å holde dette så strengt formelt som mulig, da vi har hatt en veldig fin tone til utleier så langt, og de er meget lei seg over dette som har skjedd. Denne greia har faktisk skjedd før, tro det eller ei. Da bodde ikke vi her, men skadene var ganske like. Hei, X og jeg har sett litt rundt og hørt med forskjellige folk ang. lover og regler når det gjelder uhellet som har skjedd her i leiligheten, og både snekkere som har vært her og de vi har undersøkt med mener at vi har krav på avslag i leien for tidsperioden skaden har skjedd. Grunnen er jo at leiligheta har vært langt ifra samme stand som den var da vi flyttet inn, og stua har jo vært kaos mtp. oppbevaring av skap til kjøkkenet etc, dere vet jo like godt som oss Vi har sammen med andre tatt en titt på husleieloven, og vi har lest oss til følgende. Husleieloven § 2-11 og § 5-7 "§ 2-11. Avslag i leie I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta." "§ 5-7. Leierens krav på grunn av mangler som oppstår i leietiden Oppfyller ikke utleieren sine plikter etter §§ 5-1 til 5-6 og mangelen ikke beror på forhold på leierens side, kan leieren kreve retting etter § 2-10, avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at mangelen ikke er ubetydelig, heve leieavtalen etter § 2-12, kreve erstatning etter §§ 2-13 og 2-14, og holde tilbake leie etter § 2-15. Selv om mangelen beror på forhold på leierens side, plikter utleieren å rette mangelen etter § 2-10. Er leieren ansvarlig for økonomisk tap som følge av skaden, jf. § 5-8, kan utleieren stille som vilkår for retting at leieren erstatter tapet først. Bestemmelsene i første ledd gjelder tilsvarende dersom tredjemanns rett i husrommet eller bestemmelser i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov er til hinder for den avtalte bruk. Om hovedleierens ansvar overfor framleieren ved bortfall av hovedleieavtalen, gjelder bestemmelsene i § 7-7." Vi tar dette skriftlig nå, bare for ordens skyld, og for å unngå misforståelser. Vi ber om at leien som skal betales innen 1okt. halveres, etter de lover som står ovenfor. Klart dette er noe som må vurderes med skjønn, slik loven sier, men vi nærmer oss snart 4-5 uker, hvor ting har skjedd veldig sakte og vilkårlig. Dere må selvfølgelig undersøke om forsikringsselskapet vil dekke dette. Vi snakkes! Mvh X & X Endret 22. september 2009 av SvennAndre Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Hehe. Det var ikke unødig formelt, nei - til og med smilies! Ser ikke noe galt med det som står der, men å sitere 2-4. ledd i §5-7 og siste punktum i §2-11 er unødvendig. Lykke til, fortell gjerne hvordan det gikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå