Kent Touch This Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Han har jo innsett at dette ikke er noe økonimisk valg og er bevist på dette. Jeg forstår ikke hvorfor du skal prøve å endre hans menig. La han prøve og feile sier jeg! Det er ikke så mye å forstå annet enn at jeg bare prøver å få vedkommende til å innse at han er på vei til å skyte av seg alt sør for beltet (ikke bare en fot). Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Skal vi bare hoppe over hvem-som-birdrar-mest-diskusjonen og heller hjelpe trådstarter? Tenker da på å veilede han slik at han får kastabort pengene, ikke prøve å hindre han i å gjøre det. Jeg føler jeg har kommet med gode råd til trådstarter. Bedre enn personer som linker inn annonser av 3-serier hvor det er gjort en feil slik at det står at det er en 8-serie. FESTLIG! Jeg er 100% sikker på at dette er en av de mange trådene som kommer på forumet med jevne mellomrom; en fantasitråd som aldri blir satt til livs. Når trådstarter får kalde fakta på bordet tror jeg nok drømmene dessverre forsvinner som dugg for solen. Hadde vært moro å bli motbevist dog. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Admin er en gammel mann nå, men for 35 år siden var han på alder med trådstarter og hadde akkurat den samme drømmen. Da var det 308 som gjaldt, og jeg kunne få en for 100 000 kroner fra Tyskland. I ettetid er jeg kanskje glad for at det ble med tanken. Derimot var jeg nære på å overtale faderen til å kjøpe en blå Dodge Challenger Convertible, med 426 Hemi, hvite fartsstriper, hvit kalesje og det hele. (Han hadde alt en Dodge.) Desverre var ikke min mor av samme mening. Istedet kjøpte han en Capri 3.0, også kalt OBOS-Mustang... Anekdoter til side: Dette er et forum der folk av ulike meninger møtes. Trådtstarter ønsker selvsagt hjelp til å gjennomføre sin drøm, men så lenge det er saklig og ikke får preg av trådkapring må han finnes seg i at folk kommer med råd om å la det være, og begrunnede forklaringer på hvorfor. Trådkaping blir det etterhvert når man ikke respekterer trådstarters ønsker og bare skyter med hagle på alle inspill han og andre kommer med. Om dere ser noe slikt i tråden er det bare å rapportere det, men ingen her på forumet har rett til ikke å bli motsagt. Hold det saklig og i et hyggelig tonefall. Og husk: Her på forumet er det ikke forbudt å være nybegynner. Jeg har selv postet på et annet bilforum i det siste med spørsmål som er så elementære at en gammel mann rødmer, og bare fått saklige og hyggelige svar, selv om en del av mine nybegynnerfantasier ble effektivt punktert. I mellomtiden har jeg slette en bunke poster som utartet til metadiskusjon. Reaksjoner tas som alltid på PM, ikke her i tråden. Geir Lenke til kommentar
Ulrik91 Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 Jeg skjønner veldig godt all skepsisen folk har. Jeg ung, uerfaren og ambisiøs, men det jeg ikke er, er en drømmer. Dette er ikke en "drøm". Drømmer er noe som aldri kommer til å skje fordi det er for utrolig og du ikke har tro og ork til å gjennomføre det. Jeg kaster ikke bort tida deres ved å få dere til å sette dere inn i mine usansynlige drømmer. Dette er framtidig virkelighet. Jeg kommer til å kjøpe en Ferrari før jeg er 20. DET er sikkert, men alt rundt det er usikkert derfor spør jeg om andre med mer erfaringer om råd til det. Jeg tar gjerne et skudd i foten og kneet for å åpnå dette. Det desidert værste som kan skje er at jeg kjører meg i hjel. Det neste er at jeg ikke får full kasko og vraker og da ligger jeg på 0. Ikke mer eller mindre, så jeg har jo egentlig ikke noe å tape. For nå har penger ingen annen verdi enn framtidig Ferrari. Ergo: All inn. Hvis dere tenker over det er jeg i en av veldig få aldere det er mulig for en med vanlig økonomi og ha en Ferrari. Om 3 år er det studier som varer i ca. 3-7 år. Etter det gjelder det å slå seg ned, med jobb, hus og familie. Hvis jeg da gjør det stort kan jeg kanskje muligens kjøpe en rå bil, men jeg akter ikke å vente i 15 år på det. Dere må gjærne prøve å overbevise meg om at jeg ikke bør kjøpe Ferrari, men jeg kommer ikke til å høre. Jeg har ebstemt meg for Ferrari, Da blir det Ferrari (så lenge det er teknisk sett mulig i forhold til forsikringer ol.) Dette er en on-topic strek: ----------------------------------------------------------- Jeg har sett litt på 308 på ebay. Det er mye billigere enn jeg hadde forventa og de er veteran. Derfor kan det være at jeg går for den. Da kan jeg kjøpe den tidligere å ha den lengre og det hadde jo vært fett. Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 ta den inn og ha på prøveskilter da? er jo bankers det. Taper seg ikke i verdi om den står i en tørr garasje. Jeg sier go for it. Hvis alle skulle være skeptiske gjerdesittere hadde det faktisk ikke vært produsert dyre/sportslige biler for annet enn billøp. Men der skulle vel skeptikerne kviet seg for å investere også. Det beste er vel egentlig å unngå å stå opp om morgenen og ligge under dyna i fosterstilling med sparepengene sine. Unnskyld men jeg måtte bare. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Prøvdeskilter kan jo brukes, men det vil jo begrense litt. Hadde jeg hatt en ferrari, hadde jeg villet kjøre og vise den frem! ;D Kan du ikke få ferrari med grønneskilter? Usikker på relgene her, mulig at den svikter på bagasjeplassen.. Lenke til kommentar
Ulrik91 Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 Men er det noe stress å få vanlige skilter på en importert 308 også? Den gigantiske avgifta blir jo borte i og med at den er veteran, sant? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Det er billigere med grønneskilter, men tror ikke ferrarien vil klare kravene uansett Avgifter kommer det uansett, men de er nok mindre hvis det er veteran bil.. Lenke til kommentar
Ulrik91 Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 Stemmer. Norske krav kommer i tilegg. Det er et problem. Men tysk standard er vel ganske lik norsk vil jeg tro, så kan eventuelt hente en derfra... Hvordan fungerer grønne skilter? Det blir alikevell veldig vanskelig å solgt den igjen hvis den ikke oppfyller norske krav... Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 får aldri en 308 som varebil, den tanken er bare å legge fra seg med en gang Lenke til kommentar
Ulrik91 Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 den tanken har jeg gitt opp ja Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 (endret) ta den inn og ha på prøveskilter da? er jo bankers det. Helt til man blir tatt. Dersom man skulle havne i en ulykke med prøveskilter der man bare kjører rundt uten hensikt kan det fort bli veldig dyrt da man plutslig står ansvarlig for all skade.... Så den tanken er nok bare å legge ifra seg. Endret 28. oktober 2009 av >Jonas< Lenke til kommentar
Espein Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 ta den inn og ha på prøveskilter da? er jo bankers det. Helt til man blir tatt. Dersom man skulle havne i en ulykke med prøveskilter der man bare kjører rundt uten hensikt kan det fort bli veldig dyrt da man plutslig står ansvarlig for all skade.... Så den tanken er nok bare å legge ifra seg. Er lov å ha prøveskilt for kjøring i omegn Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 får aldri en 308 som varebil, den tanken er bare å legge fra seg med en gang Husker jeg for maaange år siden så en 911 av ukjent modell på grønne skilter, dette var en av grunnene til at kravet om denne "avgitsboksen" som skal inn i de forskjellige type bilene, men ingen kasse er liten nok til å passe verken i en 911 eller 308/348 desverre Baksetene var tatt ut av 911´n da, men fortsatt.. Ellers hadde jeg håpa på du ikke hadde slått fra deg tanken på 348´n, men klart, det er uansett en Ferrari Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 (endret) ta den inn og ha på prøveskilter da? er jo bankers det. Helt til man blir tatt. Dersom man skulle havne i en ulykke med prøveskilter der man bare kjører rundt uten hensikt kan det fort bli veldig dyrt da man plutslig står ansvarlig for all skade.... Så den tanken er nok bare å legge ifra seg. Er lov å ha prøveskilt for kjøring i omegn Hva kreves for å få prøveskilter?Ved tildeling av prøveskilter må du oppgi formål med flyttingen av kjøretøyet og den eksakte strekningen du skal kjøre. I tillegg må du vise vognkort, evt. Chassisnummeret på bilen. Deretter blir det vurdert om man får prøveskilter for en eller flere dager. Bilforhandlere får stort sett leie prøveskilter på åremål. Her gjelder imidlertid regelen om at en og samme person ikke kan kjøre den samme bilen i over 24 timer. Misbruk Ved tildeling av prøveskilter får man en kjøreseddel som må kunne fremvises sammen med evt. Vognkort og førerkort dersom man blir stoppet av politiet. Jurist ved Oslo Politikammer, Inger Andreassen opplyser: -Misbruk, det vil si brudd på overnevnte regler, fører til inndragning av prøveskiltene på stedet, og bilen regnes for å være uten skilter. Man vil også motta en bot, normalt cirka 1.500,- kroner. Dette beløpet gjelder ved de vanligste overskridelsene som er bruk av skilter som er utgått på dato, eller kjøring utenfor avtalt område. Personlig ansvarlig Det er viktig å merke seg at den medfølgende forsikringen ikke gjelder ved misbruk. Skjer det en ulykke, for eksempel utenfor avtalt område, står du dermed uten forsikring. Du blir da personlig ansvarlig for enhver skade. I følge forskrift om bruk av kjøretøy, §2-6 pkt.5, kan vegkontoret bestemme at inndragingen skal gjelde for et bestemt tidsrom eller for alltid. Vegkontoret kan også nekte å utstede prøveskilter dersom det, til samme kjøretøy har blitt søkt om prøveskilter til det samme formålet så mange ganger at det kan anses som misbruk. Vi tok en telefon til Ivar Fjeldberg ved Oslo Vegvesen, som sa følgende: - Alle trafikkstasjonene har et system der alle opplysninger om utleie av prøveskilter blir registrert. Ved misbruk vil man legge inn en sperre som gjør at den aktuelle personen ikke får leid skilter i en bestemt periode, oftest tre måneder frem i tid. Det er dermed ingen mulighet til å bruke prøveskilter hver gang man skal ut å kjøre, for på den måten å unngå å betale omregistrering og årsavgift. Det koster 225 kroner pr. dag for dagsprøvekjennemerker. Dagen for gyldighet starter kl. 00:00 og slutter kl. 24:00. Det er mulig å kjøpe et dagsprøvekjennemerke for noen påfølgende dager, også fra et tidspunkt noen dager senere enn kjøpsdagen. Du får kjøpt slike dagsprøvekjennemerker på trafikkstasjonene. Dagsprøvekjennemerkene, som kjøpes på trafikkstasjonene, er av "bruk og kast-typen". De er laget av en folie som klistres på bilen der de vanlige kjennemerkene ellers ville vært montert. Prøvekjennemerkene som brukes av forhandlere kalles årsprøvekjennemerker. Prøvekjennemerker tillates bare brukt på kjøretøy som ikke er registrert. De er videre bare lov å bruke til følgende formål: * Flytting av kjøretøy fra et sted til et annet * Prøving (i forbindelse med reparasjon eller annet) * Demonstrasjon (for eks. en forhandlers demonstrasjon av en ny type) * Kjøring i forbindelse med registrering Prøvekjennemerke må ikke brukes til ordinær transport av personer og gods hvis ikke trafikkstasjonen har gitt tillatelse til dette og skrevet det på kjøreseddelen. Det er førerens ansvar at et kjøretøyet er i forsvarlig stand når det brukes med prøvekjennemerker. Ved kjøp av dagsprøvekjennemerke utstedes det en kjøreseddel som må medbringes under kjøringen og vises i evt. kontroll. Endret 28. oktober 2009 av >Jonas< Lenke til kommentar
Espein Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Når jeg hadde prøveskilt på bilen min i sommer, skrev damen på Vegvesenet : Prøvekjøring på stedsnavn og omegn.. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Det er ikke lov til å kjøpe prøveskilt for å slippe å registrere bilen. Husker også at det var en sak i VG for en stund tilbake om en som vurderte å kjøpe seg ny bil, og kjøpte prøveskilt til bilen for noen dager og tok med seg noen kamerater på hytta. På veien ble han stoppa og fikk ei klekkelig bot. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Blei stoppet av politiet noen ganger når jeg kjørte på prøveskilt i forbindelse med godkjenning av mangellapp der senkesett skulle skrives inn, og da blei dette notert som noe i denne duren: Brukes som normalt i påvente av utsatt etterkontroll p.g.a manglende tid ved Statens Vegvesen Skien. Ikke ordrett, men sånn ca. Fikk også rabatt på prøvekjennemerkene, ikke spør meg hvorfor.. Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 (endret) du har ikke lov til å ha passasjerer eller kjøre om natta. Les regelverket istedetfor vg artikler før du uttaler deg Det er ikke lov til å kjøpe prøveskilt for å slippe å registrere bilen. håper du ser at denne setningen ikke gir NOEN mening Endret 28. oktober 2009 av Daily-Drifter Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Du har jo lov til å kjøre fra 00:00 til 24:00, alternativt derfra til dagen etter klokka 24:00 igjen om du kjøper skilter for to eller flere dager..? Har ikke fått noe pes for det, men igjen viser jeg til mitt forrige innlegg og påskriften på kjøreseddelene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå