Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av Ferrari 348


Ulrik91

Anbefalte innlegg

Du er ikke mye ekte mann om du kjører en Ferrari på norske vinterveier, da er det du bare skutt i hodet.

 

Norske vinterveier holder en bedre standard en norske sommerveier, tatt i betrakting der hvor dem tillater at snøen legger seg istedet for å salte med livet som innsats!

 

Tror du meg ikke, eller du mener jeg er skutt i hodet for dette og så er du hjertelig velkommen til å kjøre blant annet golsfjellet og valdresflya både sommer og vinterstid. Sistnevnte FØR dem stenger for vinteren!

 

Og når det kommer til Oslo, samt flere større byer, så salter dem så mye at asfalten er nesten tør i Januar, så der et det hipp som happ. Her har det mer på hvor mye du faktisk engasjerer deg i å vaske bilen etter bruken. Men dette går mer på vedlikehold framfor fornuftig lufting av bil.

 

Mine ord tatt i fra en annen diskusjon rundt dette temaet:

 

Vell' date=' så du har tatt deg råd til en såppas ekslusiv bil og bruker med største glede bort [i']all[/i] fritid om sommeren til å pusse og gnikke i mellom alle godværsturene? Strengt tatt ser jeg da ikke problemet i det temaet vi nå diskuterer her når eneste forskjellen på sommerstidens "godværslufting" og vintertidens, da i tydeligvis bare mine øyners "godværslufting" er at du i den sistnevnte årstiden faktisk har behov for å gnikke og pusse så mye som du gjør på bilen din. Og har du klart å spart deg opp såppas mye at du kunne kjøpe en sånn bil så er nok ikke utgifter for noen skikkelige vintersdekk til bilen et problem.

 

Selvfølgelig klarer jeg å se problemet ditt om du nå planlegger å ta en tur i fra de flate veiene i byen og opp til fjellheimen på skiferie, men da ligger problemet mer i plassmangel, mangel på erfaring med sprek bil og holkeføre samt at du nå har beveget deg langt vekk i fra hva i hvertfall jeg ser på som en godværstur!

 

PS: Dette som er skrevet i sitatet mitt er ikke relatert til denne tråden, men tatt med som et lite innblikk i hvilket syn jeg har ovenfor hva bruksområdet til en "godværsbil" er!

 

Men OlafG, og samtlige av dere andre som er redde for å lufte godværsbilen sin om vinteren. Skal vi nå diskutere dette temaet videre så send meg en PM om at du ønsker dette så skal jeg med største glede opprette en egen tråd hvor folk flest kan få ytre sin mening og diskutere dette!

Jeg skal da og ta meg bryet å sitere alle relaterte innlegg i denne tråden, så du DA kan svare på det jeg har skrevet før, samt dette innlegget. Ok?

 

NOK OFT her fra min side.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at ordet forsikring er nevnt i nesten hvert eneste innlegg her, og med god grunn.

 

Men hva med det faktum at trådstarter bare har tenkt å bruke bilen en sesong for så å selge den videre?

 

Problemet her er at eldre ferrarier ikke akkurat selger som varmt hvetebrød.

Om man kjøper en slik bil, bør man tenke på "hva dersom det skjer noe med økonomien min som fører til at jeg må frigjøre kapital svært raskt?"

 

Da kan du fint ende opp med å ha bilen annonsert ute på finn.no i et år uten å få solgt den. Sett bort fra om du går myye ned i pris og taper stort på det.

 

Det er flere grunner til dette:

 

1) En ting er at verdien på disse bilene holder seg godt, nesten litt for godt. Men hva hjelper det om prisen er høy, dersom ikke vil bla opp for morroa?

 

2) Folk som ikke svømmer i penger, men likevell sikler på Ferrari, ender fort opp med å se på eldre modeller fordi disse er betydelig rimeligere enn nye modeller. Men fortsatt er prisen HØY. Et eksempel er Ferrari 308 hvor prisen på 1978 modell ligger på 290.000+ (Kilde: finn.no basert på to annonser)

 

Hva er så alternativkosten til denne bilen?

 

Jo kostnaden ved å kjøpe en Ferrari 308 1978 modell, er at du går glipp av å kjøpe en BMW 5-serie 520ia 2005 modell med uhorvelig mengder ekstrautstyr.

 

Og når man samtidig veier opp forventede vedlikeholdskostnader ved de to bilene, så vil mange ende opp med å mene at kjøpet av bmw'en mer enn veier opp for et svært ilikvid investeringsobjekt med høye vedlikeholdskostnader, bare for å få en liten smak av Ferrari-magien.

 

Dette får heller komme den dagen de er økonomisk uavhengig, og kostnader er en ikketing.

 

Prisene i markedet for eldre Ferrarier er blåst opp voldsomt, og alle vet det. Dette er helt på lik linje med andre markeder hvor man baserer seg på affeksjonsverdi.

Endret av JLord
Lenke til kommentar

Hei folkens! Artig å se at det fortsatt er trafikk i denne tråda selvom det den blei laga for nå er fullført.

 

Jeg har ikke hvert innom her på en stund grunnet at jeg trodde virkelig ikke at noen hadde mere å si om det nå :p men der tok jeg feil..

 

Over til deres poster: Så det var en som var ganske nærme sannheten: Jeg har gått personlig konkurs, kræsja Ferrarien og vet ikke hva jeg skal gjøre av meg.................

 

Raight... Nei, seriøst, hva får folk til å skrive slikt?

 

Ser det står spørmsål til lånet: Jeg var så heldig å fikk søtte av foreldra mine som er kausjonister om noe skulle gå galt. Men det skjer ikke for jeg sliter ikke akkuratt veldig mye for å få betalt måntelige gjelda mi på 6k akkuratt. Selvom jeg mister alle jobbene mine på dagen klarer jeg ganske enkelt å opprettholde dette.

 

Stacy er parkert for vintern er jeg redd. Men fåreløpig får jeg låne husets garasje. Jeg er på utkikk etter en garasje i Grenlands område jeg kan leie for vintern. Noen som vet om noe?

Jeg har endt opp med å kjøpe en vilt krappy vinterbil faktisk :p 5ks lancer ^^

 

angående salg er jeg opptimistisk. Jeg er ganske sikker på at 348n min er i over gjennomsnittelig god stand (i følge Autostrada, en norges mest strøkne) og det gjør den ettertraktet. Desuten er det skjelden mange til salgs på finn. Nå er det 2. da jeg sjekka sist for 4 uker sida var det ingen og før det var det en som gikk på et par dager. Hva som definerer prisen er standen. Ser det er en 94 modell til 400k. Det betyr da at den er i ganske krappy stand.

 

Hvor stort DU syns det er at en 18åring tar opp lån å kjøper Ferrari betyr nøyaktig 0 for meg. ikke mer eller mindre. Jeg syns bare det er utrolig patetisk av alle som gidder å bruke tid og energi på å ergre seg over og skrive drittposter for å prøve å jekke ned en som faktisk har gjort det. og om "hvem som helst kan gjøre det" (hvilket jeg faktisk tror på), så hvorfor ikke bevise det ved å gjøre det da!? "jo fordi det er patetisk og selvdestruerende bla bla bla".

 

Jeg tror at folk utrykker det de er: Har du bare negative ting og dritt og komme med... er du da....

Og kommer du med positive kommentarer...u know the drill

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor noen gidder å slenge sånne kjipe poster? Hva vil du oppnå med dette? Har det en eller annen dypere hensikt eller trenger du bare noen å rakke ned på? Er det fordi det er irriterende at jeg fikk så alt for mye oppmerksomhet i media?

Det med media er en av de få tinga jeg faktisk har angra veldig mye på når det gjelder dette målet. Jeg er klar over at jeg sto fram som en cocky idiot og det har jeg allerde beklaget. Og bare som et bittelite forsvar: Det var ikke jeg som tipsa.. Ikke at det hjelper, jeg skulle antagelig aldri takka ja til intervjua, men gjort er gjort og spist er spist :)

 

ellers går alt veldig bra med bilen! Jeg må bare få bytta dekk.

 

peaceNluve, Ulrik

Endret av Ulrik91
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er vel ikke akkurat noe Ferrari-fenomen. Kjenner flere som har brukt 15-20 000 og mer i reparasjonskostnader på bil, og da snakker vi normale familiebiler...

 

20K for å bytte kamreim er vel heller ikke uvanlig høyt. Har hørt at flere Audimodeller ligger rundt det samme, uten at jeg aner om det stemmer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ferrari har faktisk gode kjøreegenskaper på vintervei. Trenger absolutt ikke være skutt i hue for å kjøre Ferrari på vinteren, her er det mer føreren enn bilen det kommer ann på. Hovedgrunnen til at flesteparten holder sportsbiler inne på vinteren er slitasjen vinteren fører med seg som følge av bla. salting. Og at eldre cabrioleter kan bli litt kalde.

Lenke til kommentar

Ulrik91: Hvordan er det å ta service i f.eks Tyskland? Blir det mye rimeligere eller? Ellers hadde det sikkert vært hinsides kult å kjøre til Italia sammen med en god kompis til sommeren og ta en service der. DET må være opplevelse det! :D

 

Fortsatt lykke til med Ferrarien, regner med du allerede nå gleder deg vilt og hemningsløst til våren alt! :)

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...