Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av Ferrari 348


Ulrik91

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Planen har riktig nok blitt modifisert i løpet av den siste tida. Utgangspunktet var å spare opp hele beløpet og kjøpe bilen til neste år, men jeg tenker at det heller passer for meg å ha den denne sommeren og da har jeg neste sommer ledig til andre prosjekter.

 

Jeg har derfor bestemt meg for å ta opp et lån så jeg får råd til bilen. Jeg har rundt 130k i egenkapital og vil låne rundt 300k. I og med at jeg selger bilen til høsten og at det er sinnsykt stort marked for denne modellen i Norge nå om dagene. Derfor tror jeg at dette prosjektet ikke er et skudd i foten. Jeg taper kanskje et par titusener, men det mener jeg det er verd.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner skepsisen og noterer det. Jeg planlegger det verste og håper på det beste og håper derfor å tape noen få titusner, men har da 130k til det vertste verste tenkelige senarioet.

 

Du skal altså finansiere bilen 100% og la de oppsparte midlene stå i reserve? Du betaler ganske mye mer i rente på 100% finansiering kontra det å ha en del egenkapital, men det er du kanskje klar over?

Lenke til kommentar

Han har 130k i egenkapital og låner opp 300k = 430k til bilen...

 

Tror også tapet blir endel større, spesielt siden det er få som kjøper slik sommerbil på høsten. I så fall forventer dem en lav pris. Men du sier jo at du er forberedt på å tape hele egenkapitalen på 130k, og da har du i hvertfall tenkt igjennom worst case. Jeg håper i hvertfall du får levd ut drømmen din, selv om det er litt økonomisk uforsvarlig. Dog.. man lever bare en gang. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Gadd ikke lese etter s.4, og beklager for å gjenta noen her..

 

I norge er det påbud om å ha forsikring på en bil, og det er påbud på at forsikringsselskapene skal gi deg en form for forsikring. Å ikke ville forsikre en bil, eller tilby et prisanslag i 100 000-kroners klassen er det vi kaller "forsikringsnekt" (fordi prisen blir urimelig sett i sammenheng med bilens verdi; 400k). Forsikringsnekt er også ulovlig!

 

I tillegg støtter jeg deg fullt ut i at du vil realisere drømmen din! Import kan nok lønne seg viss du har mulighet til å kjøpe en "innlandsbil", fra tyskland f.eks. Å slippe biler som er kjørt langs kysten i fuktig saltluft sparer deg ofte for masse rustproblemer. Dette gjelder tilogmed for biler som ikke har vært vinterkjørt, stått i garasje osv.

 

Selv om gjensalgsverdien synker litt, så anbefaler jeg å f.eks. bytte clutchen (skulle den ryke) med forsterkede uorginale deler (som ble linket over), så kan du legge til i annonsen at bilens clutch er dimensjonert for 600hk osv. Kan kanskje veie opp litt.

 

Så også en bit om at du vil ha en midlertidig amerikansk muskelbil.. Alle slike til under 150-200k (dvs. shina opp til perfekt stand) har 20% verkstedtid kontra tid på veien.. Ikke å anbefale dersom andre må skru

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Personlig syns det er bortkasta penger. Men er det en drøm så er det en drøm ;) Du må regne med forsikringa som sikkert koster noen kr samt at bilen taper seg fort i verdi bare ved at en ungdom kjører bilen. I tillegg så ska bilen ha service (dyrt hvis du ikke kan skru selv), hvor lett det er å få tak i og hvor dyrt det er for deler...sånn jeg ser på det.

 

men som sagt tidligere; man lever kun én gang! Så lev det ;)

 

Derav når øknomien begynner å strekke bedre til hos meg så blir det 740 med en V8'er som jeg har planer om å putte inn. Ergo; du får ikke mer moro enn du lager selv :new_woot:

 

(Er vel bortkasta penger det å :p)

Lenke til kommentar

Ja, Svirre kan sakene ser jeg...

 

Tenk deg om en halv gang, og så ser du denne feilen:

 

I tillegg så ska bilen ha service (dyrt hvis du ikke kan skru selv), hvor lett det er å få tak i og hvor dyrt det er for deler...sånn jeg ser på det.

 

Tror du virkelig at man SPARER penger på å reparere en Ferarri selv?! DET er naivt det. En slik bil MÅ ha komplett servicehefte, service og rep. hos autorisert Ferarri forhandler for å bli aktuell på markedet.

 

Husk å ha full kasko på bilen, og vær sikker på at forsikringen dekker ALT. Ta gjerne med kontrakten til andre aktører, de er ikke ute etter å lure deg, men de kan kanskje redde deg hvis de finner en feil i kontrakten. Så la oss regne 15k i forsikring på de 3 månedene du har bilen. Så sier vi 15k i renter. Du har igjen en kapital på 100k til uforutsette utgifter, taper du mer, sliter du. Tar du sjansen?

Lenke til kommentar

Ulrik91 kan jo dævve i Desember 2011, overkjørt av en polsk lastebilsjåfør på blankslitte sommerdekk for alt vi vet. Så.. Why not? Vi lever bare en gang. Selv om det kan smelle hardt økonomisk, så er det neppe noen som dør av et tap på hundre høvdinger. :)

 

Skal vi se litt kritisk på det, så er det jo MANGE her inne som burde tenke seg om både en, to og tre ganger før dem kommenterer på slike tråder. Da snakker jeg om folk som kaster bort 20-30000 på en bil verdt maks 10 - og kaaanskje får tilbake en åttendedel når bilen selges. (IKKE nødvendigvis rettet mot noen som har skrevet innlegg her).

Lenke til kommentar

Status oppdatering:

 

Egenkapital: 150k +

 

Jeg fikk ikke lånet på 300k. Fordi banken krever at jeg har en årsinntekt på minst 1/3 av lånte beløp, i mitt tilfelle 100k. Det vil da si at jeg må skaffe en 100% stilling for at jeg skal få dette lånet. Men dette er ikke et stort problem for planen i seg selv i og med at jeg har regna neste året som et jobbår. Jeg må bare få ordna meg en jobb. Jeg er på søkeren om dagen så regner med at det vil få en stilling om ikke mange ukene.

 

Men alt dette vil da ta lengre tid enn forventet. Prosessen jeg må igjennom ser slik ut:

 

Få fast jobb som garanterer minst 100k/år -> få lånet -> finne en bil i Europa et sted og frakte den til Norge.

 

Denne prosessen kan bli veldig tidskrevende og mye av Ferrarisessongen kan gå bort før jeg har bilen. Jeg vurderer derfor å gå tilbake til originalplanen som er å kjøpe den for nesten 100% egenkapital til neste år. MEN om jeg klarer å få jobb og lån innen få mndr. Blir det denne sommeren. Jeg backer på INGEN MÅTE ut av drømmen min om Ferrari 348.

 

Planen er å ta opp et lån med nedbetalingsplan på 7 år. Da blir det rundt 5k pr. mnd. Hvor ca. 1-1.5k av de er rente. Etter jeg har solgt bilen betaler jeg resten av lånet. Dette mener jeg er den tryggeste og letteste måten å gjøre det på.

 

Når det gjelder kasko og forsikring sa importørern jeg mest sannsynlig skal bruke, at han har kontakt med et forsikringsselskap som ikke gjør forskjell på om kjører er 18 eller 24 så lenge bilen er registrert på min far. Han sa også at det vil koste 10k i året, om det var enkleste forsikringsmulighet eller kasko er usikkert. Dette vil jeg naturligvis sjekke bedre opp når tiden nærmer seg.

 

Salg av bilen regner jeg faktisk med går ganske smertefritt fordi at dette er en meget ettertraktet Ferrari den siste tiden. De går etter kun få uker på finn og det er i skrivende stund kun en av de på finn (og den blir riktig nok ikke solgt fordi den er uoriginal). Dette kan også forhandleren hjelpe meg med om jeg ønsker det.

 

Jeg har absolutt ingen planer om å røre rarrin med en shiftenøkkel selv! Hvis noe går galt eller en service trengs skal dette skje på Ferrari-sertifisert verksted uten unntak. Det kommer til å bli svindyrt, men alle papirene vil bli i orden og det vil jeg tjene på når jeg selger.

Jeg kommer til å spare en del penger mens jeg har bilen så jeg bygger opp en nødkapital.

 

Takk alle for aktivitet! Synes det er veldig bra at folk kritiserer og motiverer, det gjør så jeg ser reelle problemstillinger, noe jeg trenger å se.

TAKK! :thumbup:

 

/Ulrik

Lenke til kommentar

Dette kommer aldri til å gå bra. :thumbdown:

 

100% Enig!

 

Sånn endte da kompisen min kjøpte seg Ferrari. I forkant av dette svei han av et par hundre tusen kroner på en Maserati. Bare en motor reprasjon kom på vanvittige 250 000,- Knust

 

Kjøper du ny farrari nå i dag får du med kjørekurs. Det trengs! Du er en totalt uerfaren sjafør du har ingenting bak rattet på en ferrari og gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...