Gå til innhold

En blitzamatør søker råd!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal nå gå til anskaffelse av min første blitz. Og når det kommer til blitzfotografering er jeg forholdsvis fersk. Men jeg har veldig lyst til å lære å bruke det skikkelig!

Så som relativt fersk, tror dere jeg vil få mest glede ut av; En Canon 580EX II, en Canon 430EX II eller et oppsett med en Sigma 530 Super og en 530 Standard? Har tenkt til å prøve å holde meg under 4000 i første omgang ;)

Utenom kjøpsråd trenger jeg tips til gode lærdoms kilder, samt hva folk anser som "må-ha" tilbehøret til blitzen(e)?

JimE

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs litt på hva du skal bruke blits(ene) til, og hvilket budsjett du vil legge deg på. Med tanke på brukervennlighet, kvalitet, oppladdingstid, fjernstyringsmuligheter mv. vil jeg anbefale deg å gå for originalblitser fra Canon. Så lenge du har bare én blits kan den første gjerne være 430EX, forskjellen i blitsstyrke er bare i underkant av 1/2EV opp til 580EX. Skal du kjøre flere blitser trådløst med Canons system må du ha en 580EX(II), som kan være både master og slave. Det finnes også en egen styringsenhet ST-E2, men denne kan bare kontrollere to grupper (med 580EX kan du kontrollere tre).

For budsjettet kan det være lurt å kjøpe blitser brukt...

Angående lærdomskilder kan jeg sterkt anbefale boken "Light - Science and Magic", som er en meget god innføring i lysteori og grunnleggende lyssetting. Ellers er strobist.com en god kilde til det samme, primært fokusert på bruk av småblitser. Det finnes mange bøker på amazon.com om lyssetting, du trenger ikke å kjøpe bøker spesielt for småblitser. Lærer du deg lyssetting ordentlig så klarer du å utnytte det utstyret du har.

Ang. ekstrautstyr så er dette noe du selv må finne ut av etterhvert basert på ditt eget behov. Men, et generelt tips er å unngå alt tøys sånn som smådiffusere, "lightsphere" osv, disse gir kun effekt under gitte forhold og er som regel ubrukelige.

Lenke til kommentar

Gå til Strobist.com og les der, veldig gode tips og triks der. Har selv kjøpt inn Canon 430EX II med PocketWizard MiniTT1 og FlexTT5 for å få alt trådløst. Valgte å gå for 430EX II istedet for 580EX II pga mye mindre støy ettersom det har skapt problemer i oppsett med 580 EX II. Er meget positivt overrasket av 430EX II som er mye billigere og jeg ville heller kjøpt tre av dem enn to 580EX II.

Lenke til kommentar

Kan vel si at jeg har lagt fra meg Sigma'ene etter å ha vært å plukket litt på alle i dag. Strobist.com var også til kjempehjelp, både med tanke på læring og inspirasjon!

Så nå gjenstår det bare å klare å bestemme seg mellom Canon'ene...

PocketWizard Mini og Flex er nå også på ønskelisten, men jeg tror jeg får leke litt med en sync-kabel først ;)

Uansett, tusen takk for meget gode svar! Jeg har blitt mye klokere de siste 12 timene :)

JimE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...