Lomper Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) Hei hei. Nå skal jeg prøve å forklare problemet mitt så godt jeg kan. For rundt 2 mnd siden kjøpte jeg deler fra Komplett.no. Satt sammen alle delene hvor de skulle, men når jeg trykker på pcen skjer det absolutt ingenting. Kontaktet derfor komplett og fikk vite at det var hovedkortet som var defekt. 3 uker senere fikk jeg det samme hovedkortet tilbake, samt et testresultat som viste at hovedkortet ikke var defekt, men cpu. Sendte derfor inn cpu til komplett, for så å vente 4 uker. Fikk samme cpu tilbake hvor det stod at cpu'en var fullstendig intakt. På brevet som fulgte med stod det at det var mulig at det var strømforsyningen som var defekt. Nå er det like før det koker over for meg. Strømforsyningen samt skjermkortet har jeg nemlig brukt i den gamle stasjonære pcen min i mellomtiden, så er ganske sikker på at disse to delene fungerer. Tingen er at om jeg fjerner strømtilførselen til cpu'en, så starter pcen, men jeg har jo selvsagt ingen cpu da. Noen kloke hoder som har en huleste anelse om hva som kan være i veien? Endret 20. september 2009 av Lomper Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Kan du gi alle spec. på pc'en (hovedkort,prosessor,ram,skjermkort og strømforsyning), helst link til komponentene. Lenke til kommentar
Lomper Skrevet 20. september 2009 Forfatter Del Skrevet 20. september 2009 Komponentene: CD-spiller HDD Hovedkort DDR3 CPU Skjermkort Strømforsyning Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) Det som kan ha skjedd hvis du har uflaks, er at bios på hk er eldre enn ver. 0902, da vil ikke hk støtte Phenom II X4 955. Så hvis Komplett har testet hk med en eldre cpu, så vil ikke dem ha merket noe galt. Har du prøvd å starte pc'en med bare en ram brikke i DIMM A1,cpu,skjermkort+strøm og strøm(24+8 pins) og kjøling tilkoblet hk, alt annet frakoblet? Endret 20. september 2009 av ask99 Lenke til kommentar
Lomper Skrevet 20. september 2009 Forfatter Del Skrevet 20. september 2009 Skal prøve dette. Gi meg 2 sekunder Lenke til kommentar
Lomper Skrevet 20. september 2009 Forfatter Del Skrevet 20. september 2009 Ingenting skjer. Samme som alltid. Ser ut som om viftene får et lite boost. Med lite boost mener jeg at de dreier 0,5cm, hah. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) Ok, det har ikke noe å gjøre med bios ver. Du har sikkert fått spørsmålet før, men jeg spør, er det denne utgangen du bruker til cpu strøm (8 pins), og de 2 røde til skjermkort? Endret 20. september 2009 av ask99 Lenke til kommentar
Lomper Skrevet 20. september 2009 Forfatter Del Skrevet 20. september 2009 Jepp, det stemmer. Har også prøvd med den 4-pins kontakten til cpu, men hverken 8pins eller 4 pins fungerer. De 2 røde til skjermkortet jah:P Lenke til kommentar
Stefanus Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Prov aa resette bios paa det nye systemet for du starter det. Lenke til kommentar
Lomper Skrevet 20. september 2009 Forfatter Del Skrevet 20. september 2009 Har allerede gjort det, men får ikke noe som helst liv i pcen. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) Gir meg ikke helt på psu enda , den 4 pins til cpu, er den fast montert i psu eller modulær, da du brukte psu'en i gamle pc'en, var det 4 pin du brukte? Har du et voltmeter/multimeter å måle spenning på 8 pin cpu? Edit: har et tull spørsmål, hva er den grønne firkanten ved 8 pin utgangen på psu, ser nesten ut som en bryter(litt vanskelig å se på bildet) Endret 20. september 2009 av ask99 Lenke til kommentar
Lomper Skrevet 20. september 2009 Forfatter Del Skrevet 20. september 2009 Den 4pins kontakten er fast montert i psu ja. Hmm, skal sjekke om jeg finner et voltmeter. Lenke til kommentar
Lomper Skrevet 20. september 2009 Forfatter Del Skrevet 20. september 2009 (endret) Finner ikke noe voltmeter. Kameraten jeg bor sammen med har tatt med seg verktøykassa hjem, bah. Edit: Det er ikke en bryter den grønne firkanten på bildet. Endret 20. september 2009 av Lomper Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Så du siste spørsmålet mitt,grønn firkant ved 8 pin utgang på psu? Lenke til kommentar
Lomper Skrevet 20. september 2009 Forfatter Del Skrevet 20. september 2009 Endra just det på det forrige innlegget mitt Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Det begynner å bli litt seint, og jeg er fri for ide'er. Prøv å få målt 8 pin utgangen, helst med en 12 V bilpære 55 Watt tilkoblet den svarte og gule, dette for å få last på utgangen mens man måler, se at den klarer å levere 12V ! Lenke til kommentar
Lomper Skrevet 20. september 2009 Forfatter Del Skrevet 20. september 2009 Ok skal prøve dette. Tusen takk for hjelpen, setter voldsom pris på det! God natt Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Dersom viftene går bittelitt ved power-on virker det som du har kortsluttning et eller annet sted (og PSU'en slår seg av). Ta alle delene ut av kabinettet (om de står i dette). Koble vekk disker etc. Stå igjen med psu, hovedkort, cpu, ram og skjermkort ute av kabbis. Prøv å start. Dersom fortsatt samme så prøv med et annet skjermkort (i tilfelle det skaper kortsluttning). Lenke til kommentar
Lomper Skrevet 20. september 2009 Forfatter Del Skrevet 20. september 2009 Skal gjøre dette. Skjermkortet har jeg brukt før forresten, så tviler på at det er dette. Men gi meg et par minutter, så skal jeg gjøre dette. Lenke til kommentar
Lomper Skrevet 20. september 2009 Forfatter Del Skrevet 20. september 2009 Ok når prøvde jeg som du sa, tok ut alt annet enn cpu, ram, hovedkort, psu og skjermkort. Fortsatt ingen reaksjon i pcen. Tok vekk strømmen fra skjermkortet, og stod da igjen med strøm til HK+cpu. Fortsatt ingen reaksjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå