Gå til innhold

HD - kabel. Billig vs. dyr ?

mrDave

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Teknologien er den samme i begge, den eneste forskjelden vil være byggekvaliteten.

Bildekvaliteten blir den samme uansett hvilken HDMI kabel du bruker men detsom du har barn som driver å bøyer mye på kablene eller liknende kan det være at det lønner seg med en dyr kabel.

Selv har jeg 3 kjempebillige og en sindyr og har aldri mærka noe forskjeld

Lenke til kommentar
Vær oppmerksom på at ved lang lengde på HDMI kabel så KAN du oppleve og kun få bilde og ikke lyd. Ellers så merker du lite/ingenting til det.

Dette har jeg ikke hørt før...vennligst utdyp.

Når HDMI kabler blir over x antall meter,så mister man litt signal, og gjør bildet dårligere.

Så har man en tv, med blurayspiller, og sammenligner en billig og en dyr kabel, på tja, la oss si mellom 5 og 10meter,så er forskjellene der.

Lenke til kommentar

Hansy da, du jobber jo på Datakjeden og burde vite mer om digital signaloverføring.

Hvis man skal klare å få dårlig signal over HDMI så må kabelen være så seriøst skadet at en binær 1'er får så lav voltstyrke at mottakeren tror det er en 0. Å treffe akkurat den knivseggen er nesten umulig så enten har du perfekt bilde eller ikke bilde i det hele tatt.

Eneste argument for å kjøpe en dyrere kabel er å få enten bedre byggekvalitet eller for å muliggjøre ekstremt lange kabelstrekk. Om du plugger inn og ut den stakkars kabelen 3 ganger om dagen så vil nok en dyrere kabel som er bygd med bedre komponenter vare lengre. Men det er snakk om ren slitasje. Og har du 20 meter fra PS3en til TVen så kan det være greit å kjøpe en kabel med større tverrsnitt på lederne og bedre skjerming. Det er uproblematisk å strekke 15-20 meter med ordinær HDMI-kabel. Skal du lengre kan du med ekstendere basert på CAT-6 nå opp til 250 meter mens du med ekstender via fiber kan gå over 300 meter. Men så er det vel begrenset hvor langt fra TVen dere plasserer PS3en..?

Så slapp av gutter og kjøp den billigste HDMI-kabelen dere kan få lagt deres fingre på.

Lenke til kommentar
Hansy da, du jobber jo på Datakjeden og burde vite mer om digital signaloverføring.

Hvis man skal klare å få dårlig signal over HDMI så må kabelen være så seriøst skadet at en binær 1'er får så lav voltstyrke at mottakeren tror det er en 0. Å treffe akkurat den knivseggen er nesten umulig så enten har du perfekt bilde eller ikke bilde i det hele tatt.

Eneste argument for å kjøpe en dyrere kabel er å få enten bedre byggekvalitet eller for å muliggjøre ekstremt lange kabelstrekk. Om du plugger inn og ut den stakkars kabelen 3 ganger om dagen så vil nok en dyrere kabel som er bygd med bedre komponenter vare lengre. Men det er snakk om ren slitasje. Og har du 20 meter fra PS3en til TVen så kan det være greit å kjøpe en kabel med større tverrsnitt på lederne og bedre skjerming. Det er uproblematisk å strekke 15-20 meter med ordinær HDMI-kabel. Skal du lengre kan du med ekstendere basert på CAT-6 nå opp til 250 meter mens du med ekstender via fiber kan gå over 300 meter. Men så er det vel begrenset hvor langt fra TVen dere plasserer PS3en..?

Så slapp av gutter og kjøp den billigste HDMI-kabelen dere kan få lagt deres fingre på.

Det er bare å prøve, enten virker det, eller så virker det ikke. Slik er de med digitalt signal

Lenke til kommentar
Har vel også noe med hvor skjerma kabelen er. Altså om den blir påvirker av andre ledninger eller elektriske gjenstander i nærheten.

Nei, ikke digitale signaler. Analoge kan forstyrre, men ikke digitale.

Da hadde isåfal en pc gått til helvete ganske fort, der ligger det uskjermede kabler over alt mellom vifter og transformatorer, og det meste fungerer ganske bra ;)

Lenke til kommentar

Åja - så det er defor hdmi kabler er skjermet?

Selv har jeg hatt litt forstyrrelser med signalet fra en dvd-spiller til en tv. Rett og slett dårlig bilde. Etter å ha flyttet litt på hdmi kabelen så forsvant forstyrrelsene. Dette var en slik 3 stk for kr 50,- inkl frakt hdmi-kabelfra Ebay :D

Lenke til kommentar

Dette er langt fra første tråden jeg leser om dette her på forumet, og det er alltid like mange hobbyprofessorer i hver eneste tråd.

Da er det på tide for visse personer som har null peiling på digital elektronikk å lese litt og ikke bare skrive:

http://www.teknofil.no/wip4/raadyr-hdmi-ka.../d.epl?id=26335

http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/...ne-2323104.html

Sistnevnte storkoste jeg meg da jeg så på TV2 hjelper deg for en tid tilbake. Selgeren blei så eid at jeg lå langflat på gulet og lo. Denne slegeren minner mer om flere brukere her som pøser ut piss uten noen kunnskap.

Skulle vel ikke være så vanskelig å forstå. Tror man ikke på disse artiklene kan man f.eks. ta noen års studie innen digital elektronikk og svakstrøm. Eller eventuelt bare fortsette å pøse ut "piss" og antakelser her på forumet.

Endret av Ninjahamster
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at prisen ikke betyr noe for en hdmi kabel. Det er derfor jeg kun har slike rimelige kabler selv.

Men jeg har altså opplevd at tven gir dårlig bilde når hdmi kabelen ligger tvinnet sammen med 230V strømkabler.

Vet ikke om en dyr kabel som er bedre skjermet ville fungert bedre? Uansett var det bare å flytte på hdmi kabelen så ble bilde perfekt igjen. :D

Lenke til kommentar
Vær oppmerksom på at ved lang lengde på HDMI kabel så KAN du oppleve og kun få bilde og ikke lyd. Ellers så merker du lite/ingenting til det.

Dette har jeg ikke hørt før...vennligst utdyp.

Når HDMI kabler blir over x antall meter,så mister man litt signal, og gjør bildet dårligere.

Så har man en tv, med blurayspiller, og sammenligner en billig og en dyr kabel, på tja, la oss si mellom 5 og 10meter,så er forskjellene der.

Dette du sier nå er jo direkte feil ;) strekket på hdmi vil ikke føre til dette :) og nei, billig / dårlig hdmi kabel har ingen ting å si uansett lengde..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...